شناسهٔ خبر: 67922985 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عمده مراکز کانون پرورش فکری سمنان با عمر ۴۰ ساله نیازمند بازسازی است + فیلم

سمنان - ایرنا - مدیرکل کانون پرورش فکری سمنان گفت: عمده مراکز این نهاد تخصصی در حوزه کودک در این استان دارای قدمت بیش از ۴۰ سال و نیازمند تخصیص اعتبارات برای تعمیرات اساسی، بازسازی و به روزرسانی تجهیزات است.

صاحب‌خبر -

مرتضی مزینانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال مالی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ مجموع اعتبارات استانی و شهرستانی این نهاد تخصصی حوزه کودک ۱۸ میلیارد ریال برای ۲۱ مرکز ثابت، شهری و روستایی در زمینه تعمیر و تجهیز بود که این میزان ناچیز است و جوابگوی هزینه‌ها نیست.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود فرمانداری‌های استان سمنان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در بخش اعتبارات تملک و دارایی با نگاه ویژه درنظر داشته باشند تا بتوان کارهای اساسی در این حوزه را پیش‌ برد.

وی با قدردانی از برخی سازمان‌های مردم نهاد یاریگر کانون پرورش فکری سمنان، گفت: تعدادی از دستگاه‌های اجرایی به اهمیت کانون پرورش فکری واقف نیستند و جایگاه این نهاد پرورشی و تربیتی برای آنان تبیین نشده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری سمنان گفت: انتظار می‌رود رسانه جایگاه این نهاد تخصصی حوزه کودک را برای مدیران تبیین کند.

وی با تاکید بر اینکه کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان سمنان با تنگناهای شدید مالی موجه است، افزود: این نهاد تخصصی در آموزش کودکان و نوجوانان نیازمند همراهی و مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی است.

وی ابراز کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه کودک و نوجوان هزینه نیست و نباید مدیران تخصیص اعتبارات به این حوزه را به چشم هزینه‌کرد نگاه نکنند.

مزینانی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان با نگاه ناصحیح برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی مواجه است. ادامه داد: این نهاد تخصصی حوزه کودک نقش محوری برای هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در اجرای برنامه‌های کانون و آموزش و پرورش کودکان دارد.

مدیرکل کانون پرورش فکری سمنان گفت: عمده مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قدمت بیش از ۴۰ سال دارد و نیازمند تعمیرات اساسی، بازسازی و به روزرسانی تجهیزات است و باید برای نیازهای این نهاد در بخش اعتبارات تملک و دارایی نگاه ویژه داشت.

وی اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان ۱۶ مرکز ثابت، ۲ مرکز پستی، چهار مرکز سیار روستایی و یک مرکز سیار شهری دارد.

مراکز کانون پرورش فکری سمنان مجهز به کتابخانه‌های تخصصی

مزینانی ادامه داد: تمام مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان به کتابخانه‌های تخصصی کودک و نوجوان مجهز است و خدمات ادبی و کتابخانه‌ای به مخاطبان ارایه می‌دهند.

به گفته وی، نوباوگان در گروه زیر دبستان، کودکان شامل افراد دوره اول و دوم دبستان و نوجوان شامل افراد دوره اول و دوم متوسطه، جامعه هدف و خدمت‌گیرنده کانون پرورش فکری را تشکیل می‌دهند که البته در انجمن‌های ادبی افراد تا ۱۸ سالگی و بالاتر نیز زیر پوشش هستند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان گفت: کودکان و نوجوانان در سیر یک فرایند با فراگیری آموزشی‌های این نهاد تبدیل به مربیانی خواهند شد که از ظرفیت آنان در حوزه‌های تدریس و کارگاه‌ها استفاده می‌شود.

به گفته وی، در جدیدترین اقدام از ظرفیت نوجوانان عضو ارشد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان در حوزه‌های آموزش به کودکان و نوباوگان این نهاد استفاده می‌شود. برگزاری بیش از یکهزار کارگاه آموزشی در زمینه‌های مختلف در طول سال از جمله برنامه‌های دائمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان است.

مزینانی اظهار کرد: اجرای برنامه‌های عمومی از جمله فعالیت‌های نجوم و رصدهای شبانه، برنامه‌های آیینی و مذهبی در کنار فعالیت‌های دائمی و کارگاه‌های رسمی در دستور کار است.

برنامه‌ریزی برگزاری ۱۵۰ رصد نجومی توسط کانون پرورشی سمنان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان گفت: انجام ۱۵۰ برنامه رصد عمومی در محوطه این نهاد و کویر استان به صورت فراخوان عمومی برنامه‌ریزی شد.

وی بیان کرد: برگزاری جشنواره قصه گویی، دومین جشنواره ملی ایده تا اجرا به ابتکار سمنان از جمله برنامه‌ریزی‌ها در دستور کار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان در مسیر طراحی و اجرا و برندسازی ادبی سمنان در کشور است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان به دنبال پایه گذاری میزبانی جشنواره ملی است.

مزینانی اضافه کرد: ۲۰ هزار کودک و نوجوان سمنان شامل ۱۴ هزار عضو رسمی و بقیه به عنوان مخاطب از برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان در زمینه‌های مختلف از جمله نجوم، هوا و فضا و پژوهشگری بهره‌مند می‌شوند.

این مسوول تصریح کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان در کنار برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری، توجه ویژه به حوزه علمی را مدنظر قرار داده است.

به گفته وی، آشنایی کودکان و نوجوانان با مفاهیم قرآنی، احکام، مذهبی، احادیث و آیات با حضور در آیین‌ها و برنامه‌های مذهبی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان دنبال می‌شود و برگزاری گردهمایی کودکان عاشورایی در ۲ بخش سالنی شامل خاطره‌گویی، قصه‌گویی و سرود و در بخش محیطی با برگزاری آیین دسته‌روی از جمله رویکردها است.

عمده مراکز کانون پرورش فکری سمنان با عمر ۴۰ ساله نیازمند بازسازی است + فیلم

وی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان معتقد است که آموزش مفاهیم مذهبی و قرآنی در محیط در ماندگاری فراگیری‌ها در ذهن کودکان و نوجوانان موثر است و بر این اساس، برگزاری برنامه ویژه کودکان برای اربعین حسینی نیز در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان گفت: انجام فعالیت مذهبی به صورت گسترده و فرآیندی در دستور کار این نهاد تخصصی در حوزه کودک است تا مخاطبان مفاهیم را به مرور درک کنند و در ذهنشان ثبت و حک شود.

فعالیت ۲ انجمن شعر و نویسندگان در حوزه کودکان و نوجوانان سمنان

مزینانی با بیان اینکه کارگاه محل آموزش و پرورش دایمی جامعه هدف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، افزود: فعالیت ادبی در کانون این استان با ۲ انجمن شعر و نویسندگان دنبال می‌شود که هرکدام از این انجمن‌ها تا کنون حدود ۱۵۰ نشست برگزار کردند.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش در کانون پرورش فکری سمنان به صورت ساماندهی شده و به شکل پرورش و آموزش دنبال می‌شود که هنرجویان امروز از شاعران و نویسندگان مطرح کشور برای آینده باشند.

به گفته وی، ۶۰ فعالیت‌ عمومی اعم از همایش، سوگواره و جشنواره در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان برگزار می‌شود و انتظار می‌رود رسانه‌ها این نهاد تخصصی کودکان را بیش از پیش در جامعه معرفی کنند. رسانه‌ها نقشی مهم در ترغیب و تشویق کودکان و آشنایی والدین با کانون پرورش فکری سمنان دارند و انتظار می‌رود بیش از پیش با این نهاد تخصصی حوزه کودک همراهی کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان اظهار کرد: کانون پرورش فکری سمنان نیازمند حمایت رسانه و نخبگان و متخصصان است و انتظار می‌رود بیش از پیش همراه باشند، چرا که این نهاد تخصصی حوزه کودک محدود به تعدادی کارشناس و مدیر نیست و همه در پیشبرد اهداف این حوزه وظیفه دارند.

به گزارش ایرنا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان ۱۶ مرکز ثابت و پنج مرکز سیار با بیش از ۲۰ هزار عضو دارد.

نظر شما