شناسهٔ خبر: 67922925 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

واکنش رهبران قاره آمریکا به نتایج انتخابات ونزوئلا

ایسنا

رهبران سراسر قاره آمریکا به اعلام امروز (دوشنبه) مقامات انتخاباتی ونزوئلا مبنی بر پیروزی نیکولاس مادورو برای سومین دوره ریاست جمهوری واکنش‌های متفاوتی نشان دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، بر اساس اعلام کمیسیون انتخابات ونزوئلا، پس از شمارش ۸۰ درصد آرا، نیکولاس مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا پیروز شده و با کسب ۵۱.۲ درصد آرا برای سومین بار رییس جمهور ونزوئلا شده است. پیروزی مادورو واکنش‌های متفاوتی در قاره آمریکا داشت.

ایالات متحده آمریکا

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «ما چندی پیش اعلامیه کمیسیون انتخابات ونزوئلا را دیدیم. ما نگرانی جدی داریم که نتیجه اعلام‌شده منعکس‌کننده اراده یا آرای مردم ونزوئلا نباشد.»

بلینکن همچنین درست قبل از شروع رای‌گیری در این کشور آمریکای جنوبی در یک کنفرانس مطبوعاتی در توکیو گفته بود ایالات متحده و جامعه بین‌المللی از نزدیک این رای‌گیری را زیر نظر خواهند داشت.

بلینکن گفته بود: «ایالات متحده در مورد نتیجه پیش‌داوری نمی‌کند. این انتخابی است که ونزوئلایی‌ها باید انجام دهند، اما مردم ونزوئلا سزاوار انتخاباتی هستند که واقعا اراده آنها را منعکس کند، به دور از هرگونه دستکاری.»

مقامات آمریکایی گفته‌اند که سیاست تحریمی خود در قبال ونزوئلا را با نحوه برگزاری انتخابات تنظیم خواهند کرد.

کوبا

«میگوئل دیاز-کانل» رئیس جمهور کوبا در واکنش به پیروزی انتخاباتی مادورو گفت: «نیکلاس مادورو، برادرم، پیروزی تو، که از آن مردم بولیواری و چاویستا است، اپوزیسیون طرفدار امپریالیست را به طور واضح و صریح شکست داده است.»

رئیس‌جمهور کوبا افزود: «آنها همچنین راستگرایان منطقه‌ای، مداخله‌گر و مونرویست را شکست دادند. مردم حرف زدند و انقلاب پیروز شد.»

دفتر دیاز کانل همچنین اعلام کرد، «رائول کاسترو» رئیس‌جمهور پیشین کوبا، تلفنی با مادورو گفت‌وگو کرد و پیروزی انتخاباتی او را تبریک گفت.

هندوراس

«ژیومارا کاسترو» رئیس‌جمهور هندوراس هم گفت: «تبریک ویژه ما و درودهای دموکرات، سوسیالیست و انقلابی ما به رئیس جمهور نیکولاس مادورو و مردم شجاع ونزوئلا به خاطر پیروزی غیرقابل اعتراضشان که حاکمیت آنها و میراث تاریخی فرمانده هوگو چاوز را تاکید می‌کند.»

بولیوی

«لوئیس آرسه» رئیس‌جمهور بولیوی هم گفت: «ما از نزدیک این جشنواره دموکراتیک را دنبال کرده‌ایم و از این واقعیت استقبال می‌کنیم که به اراده مردم ونزوئلا در پای صندوق‌های رای احترام گذاشته شده است. ما می‌خواهیم تمایل خود را برای ادامه تقویت روابط دوستی، همکاری و همبستگی خود با جمهوری بولیواری ونزوئلا تأیید کنیم.»

شیلی

«گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در واکنش به پیروزی انتخاباتی مادورو گفت: «رژیم مادورو باید درک کند که باور کردن نتایج سخت است.»

او افزود: «جامعه بین‌المللی و به‌ویژه مردم ونزوئلا، از جمله میلیون‌ها ونزوئلایی در تبعید، خواستار شفافیت کامل هستند. از طرف شیلی می‌گوییم، ما هیچ نتیجه‌ای را که قابل تأیید نباشد، به رسمیت نخواهیم شناخت.»

پرو

«خاویر گونزالس اولاچیا» وزیر امور خارجه پرو هم مدعی شد: «من مجموع بی‌نظمی‌هایی را که توسط دولت ونزوئلا انجام شده است، به شدت محکوم می‌کنم. پرو نقض اراده مردمی مردم ونزوئلا را نخواهد پذیرفت.»

وزیر خارجه پرو تاکید کرد که سفیر پرو در جمهوری بولیواری ونزوئلا بلافاصله برای رایزنی فراخوانده شد.

کاستاریکا

ریاست جمهوری کاستاریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «دولت کاستاریکا قاطعانه اعلام نیکولاس مادورو به‌عنوان رئیس جمهور بولیواری ونزوئلا را رد می‌کند. ما با دولت‌های دموکراتیک این قاره و سازمان‌های بین‌المللی همکاری خواهیم کرد تا اراده مقدس مردم ونزوئلا محقق شود.»

آرژانتین

«خاویر میلی» رئیس‌جمهور آرژانتین هم قبل از اعلام نتایج گفت: «آرژانتین امیدوار است که این بار نیروهای مسلح از دموکراسی و اراده مردم دفاع کنند.»

بیانیه مشترک آرژانتین، پاراگوئه، اروگوئه، پرو، اکوادور، پاناما، کاستاریکا، گواتمالا و جمهوری دومینیکن

وزرای خارجه آرژانتین، پاراگوئه، اروگوئه، پرو، اکوادور، پاناما، کاستاریکا، گواتمالا و جمهوری دومینیکن قبل از اعلام نتایج در بیانیه مشترکی گفتند: «ما داشتن تضمین‌هایی را ضروری می‌دانیم که نتایج انتخابات را کاملا بر اساس اراده مردم ونزوئلا در پای صندوق‌های رای ابراز کند.»

وزرای خارجه این کشورها افزودند: «این امر تنها از طریق شمارش شفاف آرا امکان‌پذیر است که امکان راستی‌آزمایی و کنترل ناظران و نمایندگان همه نامزدها را فراهم می‌کند.»

نظر شما