شناسهٔ خبر: 67922886 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی:

جهاد دانشگاهی بازوی کمکی دولت آینده باشد

علی فرقانی

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی گفت: جهاد دانشگاهی در حوزه آموزشی، مدیریتی و صنعتی به عنوان بازوی کمکی دولت آینده، نیروی انسانی تربیت کرده و کادرسازی کند.

صاحب‌خبر -

ولی اله بیاتی در آستانه فرا رسیدن ۱۶ مردادماه سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تنوع و گستردگی خدمات و فعالیت‌های جهاددانشگاهی و برنامه‌ریزی برای بهره مندی از دستاوردهای این نهاد اظهار کرد: جهاد دانشگاهی مولود انقلاب اسلامی است که با هدف ارائه خدمت در حوزه‌های گوناگون تشکیل شد و فعالیت این نهاد موجب پیشرفت کشور در عرصه‌های علمی، فناوری، تحقیقاتی، پژوهشی، آموزشی، درمانی و ... شده است.

وی فرا رسیدن سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی را فرصتی برای معرفی خدمات و دستاوردهای این نهاد انقلابی دانست و گفت: خدمات ارزشمند جهاد دانشگاهی در عرصه‌های گوناگون بویژه در عرصه خلاقیت و نوآوری جوانان و نیز در حوزه ناباروری نیازمند اطلاع رسانی به مردم است.

وی با تاکید بر اینکه نوآوری از ویژگی‌های جهاد دانشگاهی است و این نهاد همواره به دنبال نوآوری بوده است، اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از امور کشور به صورت سنتی پیش می رود و با گذشت افزون بر ۴۰ سال از انقلاب هنوز نتوانستیم نوآوری و تحول ایجاد کنیم. به نظر می‌رسد ایجاد نوآوری و تحول توسط نخبگان و اندیشمندان جهاد دانشگاهی می‌تواند محور فعالیت‌ها را از حالت سنتی خارج کند و تحولی در سطح منطقه‌ای و ملی ایجاد شود.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه به جای خالی جهاد دانشگاهی در برخی حوزه ها اشاره کرد و گفت: در استان مرکزی خلاء تحقق ماموریت‌های تحقیقاتی و پژوهشی جهاد دانشگاهی در حوزه کشاورزی سنتی وجود دارد. نباید کشاورزان با بکارگیری شیوه های سنتی گرفتار موضوعاتی نظیر کم آبی، تسهیلات، خسارت و ... شوند بلکه باید با کار تحقیقاتی و پژوهشی توسط جهاد دانشگاهی، کشاورزی از حالت سنتی خارج شود و به صورت مدرن و مکانیزه درآید.

وی گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادهای جامعه را از مهمترین ماموریت‌های جهاد دانشگاهی برای نیل به خوداتکایی برشمرد و گفت: توسعه امور فرهنگی از طریق ارتباط با نهادهای فرهنگی برای تقویت ضریب فرهنگی نسل جوان از دیگر ماموریت‌های این نهاد است.

بیاتی در ادامه به گسترش طرح‌های کاربردی و نیمه صنعتی توسط این نهاد اشاره کرد و گفت: در استان مرکزی که قطب صنعت کشور است مقوله آموزش برای کاربردهای صنعتی مغفول مانده است که باید از ظرفیت این نهاد برای ایجاد ارتباط موثر با صنعت و بکارگیری ظرفیت‌های آن استفاده کرد.

وی همچنین تبلیغ و ترویج هنر اسلامی را از دیگر کارکردهای جهاددانشگاهی بیان کرد و گفت: برنامه ریزی فرهنگی و تربیتی، ایجاد تشکیلات مناسب برای تالیف، ترجمه و انتشار کتب، بخش دیگری از ماموریت‌های این نهاد در راستای انجام کارهای تحقیقاتی است.

این نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به اعطای تسهیلات به منظور ایجاد اشتغال در کشور گفت: به انحراف کشانده شدن تسهیلات دریافتی علاوه بر اینکه ایجاد اشتغال نمی‌کند بلکه مشکلات جدیدی را پیش روی دریافت کننده وام بوجود می‌آورد در حالیکه اگر کار آموزشی و مهارتی توسط نهادهایی نظیر جهاد دانشگاهی صورت گیرد قطعا تسهیلات در مسیر درست و با هدف ایجاد اشتغال و رونق تولید هزینه خواهد شد.

وی بیان کرد: صنعت، کشاورزی، گردشگری و دیگر عرصه‌های تولیدی و اقتصادی نیاز به هدایت‌گری و راهبری دارند که جهاد دانشگاهی در این میان می‌تواند نقش آفرینی کند. با توجه به شرایط فعلی کشور و سیاستگذاری مجلس مبنی بر ایجاد اشتغال خانگی، این نهاد می‌تواند در تحقق این مهم تاثیرگذار باشد.

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی با یادآوری شعار سال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم گفت: آموزش مردم پیش نیاز مشارکت حداکثری برای تحقق جهش تولید است. جهاد دانشگاهی باید با استعدادیابی و شناسایی خلاقیت‌ها در سایه کار آموزشی از افراد آموزش دیده در میادین مختلف کشور استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی با وجود امکانات و اعتبارات محدود، عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده است، گفت: مجمع نمایندگان استان مرکزی با حمایت از جهاد دانشگاهی انتظار دارد این نهاد انقلابی درخصوص مشکلاتی نظیر آلودگی هوا چاره اندیشی کند.

وی گفت: با وجود اینکه دانشگاه صنعتی تفرش به صورت مستقل به عنوان یک مزیت برای استان مرکزی محسوب می شود اما این ظرفیت در صنعت استان تاثیرگذار نیست. جهاد دانشگاهی می تواند حلقه اتصال این دانشگاه با صنعت استان مرکزی باشد.

انتهای پیام

نظر شما