شناسهٔ خبر: 67922288 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

دوازدهمین سوگواره تعزیه استان بوشهر آغاز به کار کرد

دوازدهمین سوگواره تعزیه استان بوشهر شب گذشته با اجرای مجلس شهادت حضرت ابوالفضل(ع) از شهر اهرم (ع) آغاز به‌کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، دوازدهمین سوگواره  تعزیه استان بوشهر شامگاه گذشته با حضور مدیرکل فرهنگ استان و جمع پرشور مردم محله کوی باستانی ریشهر با اجرای تعزیه شهادت حضرت ابوالفضل(ع) توسط گروه تعزیه از شهر اهرم آغاز به‌کار کرد.

احمد مظفری دبیر اجرایی دوازدهمین سوگواره تعزیه استان بوشهر در آیین افتتاح این رویداد استانی گفت: دوازدهمین سوگواره تعزیه استان با حضور 7 گروه راه يافته و گروه میزبان جمعا 8 گروه شاهد اجرای مجالس تعزیه خواهیم بود.

دبیر اجرای دوازدهمین سوگواره تعزیه استان بوشهر افزود: این دوره با رویکردی تازه در محل باستانی ریشهر در این فضای معنوی برگزار می شود .

وی بر حضور به موقع گروهها طبق جدول زمانبندی تاکید نمود و خواستار ارائه برشور به داوران و هماهنگی و همکاری با دست اندرکاران گردید.

در ادامه این آیین و پس از اجرای اولین مجلس در اولین روز این رویداد استانی عبدالرحیم افروغ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: فلسفه هنر متعالی تعزیه که در خدمت اهلبیت است، تداوم مسیر عاشورا است که دامنه آن در کشور ما و بلاد مختلف ادامه دارد.

وی افزود: باید به تاسی از حسین بن علی علیه السلام و ولایت مداری عباس بن علی علیه السلام این مسیر را ادامه دهیم.

افروغ بیان کرد: میدان امروز هم میدان نبرد حق و باطل است و همچنان در یک صحنه تاریخ مظلومان زیر یوغ دژخیمان عصر معاصر هستند.

وی یادآور شد: امروز پیام این تعزیه و هنر متعالی و مجلس عزا برای من و شما این است که بدانیم مظلومان فعلی جهان هم به نصرت و یاری ما نیاز دارند‌.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر تاکید کرد: گروه های تئاتر و کارگردانان توجه کنند که در کنار جلوه های هنری، آثارشان باید حتما متناسب با مقاتل دقیق و مستند باشد و نسبت به بیان به بیان آن دقت نظر داشته باشند.

وی افزود اهلبیت در نبرد با دشمن تردیدی نداشتند و در مقابل یزیدیان حماسی صحبت می کردند و آنچه در تاریخ آنها را ماندگار کرد حماسه سازی آنها بود.

افروغ با تاکید بر رعایت عزت اهلبیت به معنای واقعی کلمه در آثار هنری، ابراز کرد: در هنر و ادبیات و روایتی که ارائه می دهیم به این موضوع دقت کنیم.

در ادامه این برنامه و در اجرای دوم این سوگواره، مجلس شهادت حضرت ابوالفضل(ع) توسط گروه تعزیه از شهر آبپخش دشتستان به سرپرستی امید پور حسینی به روی صحنه رفت.

دوازدهمین سوگواره تعزیه استان بوشهر تا دهم مردادماه در محله ریشهر بوشهر جنب مسجد امام حسن مجتبی(ع) با اجرای 8 مجلس ادامه دارد.

 


دوازدهمین سوگواره استانی تعزیه
دوازدهمین سوگواره استانی تعزیه


دوازدهمین سوگواره استانی تعزیه
دوازدهمین سوگواره استانی تعزیه

نظر شما