شناسهٔ خبر: 67922284 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گرم شدن زمین چه تأثیری بر الگوهای بارندگی دارد؟

تهران- ایرنا- یک پژوهش جدید نشان می‌دهد گرم شدن زمین در قرن گذشته در نتیجه اقدامات انسان‌ها، تغییرپذیری بارندگی را در بیش از ۷۵ درصد از مساحت زمین؛ به‌ویژه در استرالیا، اروپا و شرق آمریکای شمالی افزایش داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وبگاه فیز، یافته‌های پژوهشگران چینی و اداره هواشناسی بریتانیا نشان می‌دهد تغییر اقلیم در حال بی‌ثبات‌تر کردن الگوهای بارندگی جهانی است و تغییرپذیری بارندگی در صد سال گذشته به‌ویژه در استرالیا بدتر شده است.

بر اساس نتایج این پژوهش دوره‌های خشک در مقایسه با گذشته، خشک‌تر و دوره‌های بارانی مرطوب‌تر هستند. مساله نگران‌کننده این است که با ادامه گرمایش جهانی، این مشکل بدتر خواهد شد. این امر خطر خشکسالی و سیل را افزایش می‌دهد.

این پژوهش، افزایش سیستماتیک تغییرپذیری بارندگی را از دهه ۱۹۰۰ میلادی نشان می‌دهد. تنوع بارندگی روزانه ۱.۲ درصد در هر دهه در سطح جهانی افزایش یافته است. این روند در نیمه دوم قرن، پس از سال ۱۹۵۰ میلادی، بارزتر است.

افزایش تغییرپذیری به معنای توزیع نابرابر باران در طول زمان و ممکن است به این معنی باشد که باران طی یک سال در یک مکان مشخص، در مقایسه با گذشته در روزهای کمتری می‌بارد. همچنین ممکن است به این معنی باشد که دوره‌های طولانی و خشک با بارش‌های سیل‌آسا یا خشکسالی و سیل به صورت متوالی رخ می‌دهند.

پژوهشگران معتقدند این افزایش، بیشتر نتیجه انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از اقدامات انسان‌هاست که باعث ایجاد جَو گرم‌تر و مرطوب‌تر و بارش شدیدتر شده است.

تغییرپذیری دولت‌ها و جوامع را از جهات مختلف، از مدیریت منابع کمیاب آب گرفته تا مقابله با بلایای طبیعی، به چالش خواهد کشید؛ در نتیجه باید از اکنون برای این چالش‌های آینده آماده شویم.

با شدت گرفتن این مشکل بزرگ جهانی، نیاز به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و محدود کردن گرمایش زمین، بیش از پیش مشخص می‌شود.

این پژوهش در مجله سایِنس (Science) منتشر شده است.

نظر شما