شناسهٔ خبر: 67922131 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پرسه سگ‌ها در شهر و تهدیدی برای سلامت شهروندان

جلال جلیلی

یک فعال زیست‌محیطی گفت: ورود حیوانات وحشی به شهرها علت‌های مختلفی دارد که مهم‌ترین آنها، دسترسی به غذا است. ادامه خشکسالی در زیستگاه‌های طبیعی باعث نزدیک شدن حیوانات به مناطق مسکونی شده که جمع‌آوری پسماندهای غذایی این احتمال را کاهش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

پرسه سگ‌های ولگرد در کوچه‌های شهر، این روزها پدیده عجیبی نیست، به‌طوری که یک روز مانده به تحویل سال، ۱۰ نفر از شهروندان نوش‌آباد مورد حمله شغال قرار گرفتند و قبل از آن نیز گرگ‌ها به مزارع آران و بیدگل حمله کردند. واقعیت آن است که آمار سگ‌های ولگرد در شهرها بالا رفته و سلامت شهروندان به خصوص کودکان در معرض تهدید است.

سیدتقی عمارتی نوش‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شهرداری‌ها بنابر وظیفه خود در حوزه مدیریت پسماندهای شهری و جمع‌آوری زباله می‌توانند تأثیر بسزایی در کاهش ورود حیوانات وحشی به شهرها داشته باشند.

وی افزود: غذا دادن مردم به سگ‌های ولگرد به خصوص وجود باقی مانده غذا در زباله‌ها، علت ورود سگ‌ها به زیستگاه‌های انسانی است که حتی باعث کشانده شدن حیوانات وحشی دیگر مانند گرگ، گرگاس، روباه و شغال به سمت غذا می‌شود.

این فعال زیست‌محیطی، تصریح کرد: توسعه مناطق مسکونی انسان، تغییر کاربری اراضی و جاده‌سازی باعث تخریب زیستگاه حیات وحش شده و احتمال نزدیک شدن گونه‌های حیات وحش به محیط زندگی انسان‌ را تقویت کرده است.

عمارتی نوش‌آبادی تأکید کرد: اولین راهکار برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد، مدیریت درست پسماند توسط مردم است که نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی است که شهرداری‌ها برنامه مشخص و مستمری در این زمینه ندارند.

وی افزود: غذادهی به حیوانات و حتی کبوترها در کشورهای اروپایی منجر به جریمه فرد می‌شود، اما در کشور ما چنین قوانینی وجود ندارد و مردم هم، شرایط غذادهی به حیوانات در خارج شهر را رعایت نمی‌کنند.

این فعال زیست‌محیطی تأکید کرد: یکی دیگر از معضلات جامعه این است که کسانی که صاحب سگ هستند، به وظیفه خود درباره شرایط نگهداری سگ آگاهی ندارند و در نتیجه مشکلاتی را برای دیگر شهروندان ایجاد می‌کنند.

عمارتی نوش‌آبادی گفت: در کشورهای پیشرفته، سگ‌های بلاصاحب و بی‌خانمان که توسط مأموران زنده‌گیری می‌شوند، به مدت ۱۰ روز نگهداری می‌شوند و پس از این مدت به علت هزینه‌های نگهداری به روش‌های خاص نابود می‌شوند.

وی تصریح کرد: قانون در خصوص کنترل سگ‌های ولگرد و صاحب دار نوشته شده و مجریان آن نیز مشخص هستند، اما اجرای آن نیازمند هماهنگی‌های بین بخشی است و مقدم بر آن، فرهنگ‌سازی و آموزش مردم است که انگار مجری آن مشخص نیست.

ثبت ۵۲۶ مورد حیوان گزیدگی در بهار کاشان

همچنین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: بنا به آمار سه ماه اول سال جاری در مراکز بهداشتی شهرستان کاشان، ۵۲۶ مورد حیوان‌گزیدگی ثبت شد که ۶۰ درصد آن مربوط به گزش توسط سگ بوده است.

مهدی دلاوری افزود: حدود ۵۰ درصد از آمار گزش توسط سگ مربوط به سگ‌های صاحب‌دار است و شهروندان باید واکسیناسیون را برای پیشگیری از هاری جدی بگیرند.

وی با مقایسه آمار حیوان گزیدگی، تصریح کرد: روند حیوان گزیدگی در کاشان، روبه رشد است، به‌طوری که پارسال یک‌هزار و ۸۰۲ مورد حیوان‌گزیدگی در این شهرستان اتفاق افتاد که خوشبختانه به علت مراجعه فوری شهروندان و دریافت واکسن ضد هاری، هیچ مورد فوتی ناشی از آن نداشتیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با تأکید بر افزایش سطح سواد سلامت جامعه درباره بیماری‌های مشترک انسان و دام گفت: با دسترسی به امکانات بهداشتی و آموزش مستمر گروه‌های در معرض خطر می‌توان از انتقال بیماری‌های مشترک جلوگیری کرد.

واکسیناسیون ۱۲۳۲ قلاده سگ

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کاشان نیز گفت: به منظور واکسیناسیون سگ‌های صاحب دار و سگ‌های جمع‌آوری شده در مراکز نگهداری شهرداری و انجمن‌های حمایت از حیوانات بدون صاحب علیه بیماری هاری، واکسیناسیون ۱۲۳۲ قلاده سگ انجام شده است.

سیامک رضوان افزود: بنا به آمار چهار ماه گذشته، واکسیناسیون یک هزار و ۸۵ قلاده سگ صاحب دار و ۱۴۷ قلاده سگ در پناهگاه‌های نگهداری سگ‌ها  ثبت شده است.

وی تأکید کرد: کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به ویژه هاری در سگ‌های صاحب‌دار از وظایف سازمان دامپزشکی بوده و واکسیناسیون یکی از مهم‌ترین راه‌های مبارزه با این بیماری‌ها است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کاشان با هشدار به افزایش تعداد سگ‌ها، تصریح کرد: نگهداری و پرورش غیراصولی سگ در منزل توسط برخی از شهروندان، معضل بزرگی است که می‌تواند منجر به افزایش کانون‌های بیماری هاری در جامعه شود.

رضوان گفت: شهروندان توجه داشته باشند که در صورت گزش انسان توسط سگ یا گربه باید فوری به مراکز شبانه‌روزی بهداشت مراجعه کرده و اقدام درمانی و واکسیناسیون انجام شود، زیرا در صورت ابتلای انسان به این بیماری و عدم درمان سریع، مرگ انسان حتمی خواهد بود.

وی اظهار کرد: تب کریمه کنگو، یکی دیگر از بیماری‌های مشترک بین دام و انسان  است که برای کنترل و پیشگیری از این بیماری در سه ماه اول امسال ۱۱ هزار و ۲۵۰ رأس گوسفند و بز و ۸۰۰ رأس گاو سم‌پاشی شده است.

وزارت کشور در سال ۱۳۸۷ با تصویب دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد، شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور را مکلف به زنده‌گیری و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و انتقال آن‌ها به مراکز مدیریت کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد کرده است. قانون‌گذار تعیین کرده است که سگ‌ها به وسیله کمند، تور یا اسلحه بیهوشی، زنده‌گیری شوند.

انتهای پیام

نظر شما