شناسهٔ خبر: 67921921 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/در مسیر صادرات/

نظارت‌ دامپزشکی موجب رشد صادرات محصولات لبنی شد

مریم سلطانی

رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در ۵ ماهه اول سال گذشته حدود ۱۲۰ تن از محصولات لبنی تحت نظارت دامپزشکی صادر شده که در مدت زمان مشابه سال جاری این میزان به ۲۹۰۰ تن رسیده و این عدد بیانگر میزان تاثیرگذاری نظارت دامپزشکی به این حوزه است.

صاحب‌خبر -

محمدعلی کامل فرزنی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در خراسان رضوی محصولات متنوع دامی با نظارت دامپزشکی به کشورهای مختلف صادر می‌شود، اظهار کرد: در مورد صادرات محصولات دامی، استان ما یکی از سردمداران صادرات تخم‌مرغ خوراکی است. خراسان رضوی رتبه اول صادرات تخم‌مرغ کشوری را دارد، همچنین حدود ۴۰ درصد صادرات کل کشور از این استان صورت می‌گیرد. در سال گذشته حدود ۴۰ هزار تن به ارزش حدودی ۳۸ میلیون دلار تنها از خراسان رضوی به کشورهای دیگر صادر شد که این عدد بیانگر جایگاه بالای استان در تولیدات و بسته‌بندی تخم‌مرغ است.

وی با اشاره به اینکه  صادرات خراسان رضوی به ۲۵ کشور دنیا است، ادامه داد: یکی دیگر از محصولاتی که در سال‌های گذشته بسیار به رونق اقتصادی استان در حوزه دامی یاری‌رسان بوده، صادرات پا و پنجه مرغ است. در سال گذشته نزدیک به ۹۰ محموله به میزان ۲۳۰۰ تن، پا و پنجه مرغ به کشورهای هدف ویتنام، هنگ‌کنگ، قرقیزستان، تایلند و به‌طور کلی کشورهای جنوب شرق آسیا صادر شد و گویا از این کشورها با انجام فرآیندهای مختلف بر روی محصولات خراسان رضوی، به کشور چین صادرات انجام می‌شود.

رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: صادرات پا و پنجه مرغ از خراسان رضوی بایستی انجام شود، زیرا کشور به این میزان پا و پنجه مرغ نیاز نداردو باید از کشور خارج شوند و این صادرات به تولیدات استان کمک کننده است. کشور چین نیاز بسیار زیادی به پا و پنجه مرغ استان ما دارد، اما صادرات به این کشور با واسطه سایر کشورهای هدف استان انجام می‌شود. برای رفع این مشکل با توجه به شروطی که کشور چین در مورد قانون ریجستری و ثبت واحدهای تولیدکننده گذاشته است، باید مدتی را برای ثبت شرکت‌ها صبر کنیم تا بتوانیم به‌طور مستقیم صادرات به این کشور داشته باشیم.

ارزآوری 7 میلیون دلاری صادرات دنبه گوسفندی

کامل افزود: یکی دیگر از محصولات دامی صادراتی استان، دنبه گوسفندی است. دنبه گوسفندی بدون فرآوری یا تحت عنوان چربی صنعتی به کشورهای مختلف حوزه خلیج فارس از جمله سوریه و عراق صادر می‌شود و در پنج سال اخیر، سالانه حدود ۴ هزار تن در استان صادرات داشته‌ایم. در سال گذشته ۳۷۵۰ تن صادرات این دو محصول با ارزش ۷ میلیون دلار ارزآوری داشته است.

وی یادآور شد: تولیدات دامی دیگری مانند روده سرخ‌ شده گوسفندی، یکی از محصولات باکیفیت و معدودی است که علی‌رغم تحریم‌هایی که علیه ایران اتخاذ شده، به کشورهای اروپایی صادر می‌شود و این کشورها استقبال بسیار خوبی از این محصول دارند و استان ما، تهران و قم تنها استان‌های صادرکننده کشور هستند. در سال گذشته حدود ۲۵۰ تن روده گوسفندی از کشور به اتحادیه اروپا صادر شده است.

 رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: خراسان رضوی یکی از پیشروترین صادرکنندگان محصولاتی مانند سالامبور و وت‌بلو به عنوان پیش نیاز تولیدات پوشاک چرمی است که سالانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار جلد از کشور خارج می‌شود.

کامل با اشاره به اینکه صادرات تولیدات دامی خراسان رضوی تنوع بالایی دارد، گفت: آبزیان و پرندگان زینتی، آلایشات خوراکی و غیر خوراکی گوسفندی و گاوی، کرک و پشم، طیور صنعتی با شرط تنظیم بازار داخلی به کشورهای هدف صادر می‌شود. تخم‌مرغ نطفه‌دار از مرغ گوشتی و تخم‌گذار از جمله صادرات با استقبال زیاد است. در سالیان اخیر کشورهای افغانستان و ترکمنستان به خرید شترمرغ از استان بسیار راغب بوده‌اند. مکمل خوراک طیور، آبزیان و دام از دیگر صادرات دامی خراسان رضوی است، همچنین صادرات عسل به کانادا را داشته‌ایم.

وی ادامه داد: برخلاف قوانین کشور ما که تولیدات لبنی، تحت نظارت سازمان غذا و دارو و دانشکده علوم پزشکی تولید می‌شود، بسیاری از کشورها گواهی سلامت از دامپزشکی را ملاک سنجش کیفیت محصولات لبنی قرار داده‌اند و اجازه ورود این محصولات صرفا با تاییدیه دامپزشکی انجام می‌شود. با توجه به این موضوع دامپزشکی بر نظارت محصول اولیه که شیر است وارد می‌شود، اما در تولیدات این محصولات نقشی ندارد.

رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اظهار کرد: در ۵ ماهه اول سال گذشته محصولات لبنی به میزان حدودی ۱۲۰ تن تحت نظارت دامپزشکی صادر شده که در مدت زمان مشابه  سال جاری این میزان به ۲۹۰۰ تن رسیده و این عدد  بیانگر میزان تاثیرگذاری نظارت دامپزشکی به این حوزه است.

 کامل بیان کرد: نظارت‌های سازمان دامپزشکی صرفا تا مرحله فرآورده‌های خام دامی است و برای صادرات محصولات دامی در بخش نظارت بر مبنای استانداردهای کشور خودمان و اگر کشور مقصد استانداردهای خاصی را لحاظ کنند که پایین‌تر از حد ما نباشد، در دستور کار قرار می‌دهیم.

ثبت شرکت در کشور هدف چالش‌ مهم حوزه صادرات محصولات دامی است

وی خاطر نشان کرد: چالش‌ها درحوزه صادرات محصولات دامی مربوط به داخل کشور و همچنین ضوابط کشورهای خارجی است. یکی از مسائل مهم ریجستری و ثبت شرکت در کشور هدف است که می‌تواند ترمزی برای صادرات کشور باشد. در چند سال اخیر ثبت شرکت‌های ایران از کشورهای همسایه شروع و پس از آن فراگیر شد، اما برای صادرات پای مرغ به ویتنام زمان زیادی صرف و سرعت صادرات بسیار کند شد.

کامل اضافه کرد: برای ثبت شرکت‌ها در کشور هدف، باید سطح بهداشتی شرکت‌ها بالاتر رود و باید گواهی‌هایی از سمت سازمان دامپزشکی برای آن‌‎ها صادر شود که نیازمند یکسری ضوابط بهداشتی و اخذ نظام نامه‌های HACCP  است. این قوانین سختگیرانه اگرچه سرعت صادرات را کاهش داده است، اما باعث افزایش کیفیت تولیدات می‌شود.

رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی یادآور شد: با بالا رفتن سطح بهداشت باید استانداردهای محصولات صادر شده نیز بالا رود؛ حتی ایران نیز در مورد واردات سختگیری‌هایی دارد که در بحث واردات گوشت قرمز در چند سال گذشته بنا بر دستور وزیر وقت جهاد کشاورزی، اعزام ناظر به کشورهای واردکننده گوشت ممنوع شده بود، ولی خوشبختانه با پیگیری‌ها و مطالبات مردمی، مجددا اعزام ناظران به کشورهای واردکننده گوشت به کشور انجام شد. 

انتهای پیام

نظر شما