شناسهٔ خبر: 67919158 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیر تشریح کرد؛

حمایت از دانش‌بنیان‌ها برای توسعه اینترنت اشیا/تقویت همکاری با دانشگاه‌

تهران- ایرنا- دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست جمهوری، اقدامات این ستاد را بیشتر در حوزه حمایت از فناوری‌های نوظهور مانند اینترنت اشیا و شرکت‌های فعال در این زمینه همچنین پشتیبانی از مسابقات دانشجویی و تقویت همکاری با دانشگاه‌ها دانست و این اقدامات را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در راستای مأموریت‌های خود و توسعه و ترویج فناوری اقدامات متعددی را در حوزه‌های مختلف در کشور انجام داده است.

این ستاد به عنوان متولی اصلی برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور، نقشی کلیدی در ارتقای سطح زندگی مردم ایفا می‌کند.

سیدمحمد کرباسی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در گفت گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا به برخی از اقدامات کلیدی این ستاد در راستای توسعه کشور و ارتقای سطح زندگی مردم اشاره کرد.

حمایت از دانش‌بنیان‌های فعال در توسعه اینترنت اشیا/ تقویت همکاری با دانشگاه‌

جامعه‌ای هوشمند و متصل
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری وارتباطات درباره ارتقای سطح اتصال‌پذیری و ارتباطات در کشور و ایجاد جامعه‌ای هوشمند اظهار داشت: برای فراهم سازی و توسعه زیرساخت‌های کشور و همچنین دسترسی به اطلاعات و خدمات در مناطق روستایی و کم‌برخوردار اقدام به شناسایی ظرفیت‌ها و نیازمندی‌های مناطق محروم و از کسب و کارها و شرکت‌های دانش‌بنیان در خارج از تهران با همکاری سایر دستگاه‌ها حمایت کرده ایم.

سیدمحمد کرباسی درباره نقشه راه ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی و حمایت از ظرفیت‌سازی و آموزش نیروی انسانی متخصص در فناوری‌های جدید از جمله امنیت سایبری و اینترنت اشیا گفت: برای ارتقای مهارت‌های تخصصی نیروی کار در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات با پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و افزایش آگاهی مردم از مزایای استفاده از فناوری امضای تفاهم نامه امضا شده است.

وی افزود: همچنین در فضای دانشگاهی برای ارتباط دانشگاه با صنعت از دوره‌های آموزشی، تخصصی و با هدف حمایت از نوآوری و کارآفرینی از مسابقات دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها حمایت شده است.

حمایت از دانش‌بنیان‌های فعال در توسعه اینترنت اشیا/ تقویت همکاری با دانشگاه‌

حمایت از شرکت‌های نوپا، کسب و کارها و دانش‌بنیان‌ها
کرباسی ضمن تاکید بر اهمیت نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه کشور و ایجاد اشتغال خاطرنشان کرد: در سلسله بازدیدهای ماهانه از شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف آشنایی با دستاوردهای شرکت‌ها و چالش‌ها و ارائه راهکار اقدامات متعددی برای حمایت از این شرکت‌ها و هسته‌ها در حال انجام است.

این اقدامات در راستای سیاست‌های کلی معاونت علمی است و از طریق ارائه تسهیلات، وام و کمک‌های بلاعوض توانسته‌ایم چالش‌های مالی شرکت‌ها را تا حدودی رفع کنیم.

وی تاکید کرد: ستاد فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات با فراهم سازی زیرساخت‌ها و ارائه فضاهای کار، آزمایشگاه‌ها و مراکز رشد ادامه فعالیت‌ این شرکت‌ها کمک کرده و با برگزاری جلسات و رویدادهای مختلف و معرفی کسب و کارهای نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه ارتباطی را فراهم کردیم.

کرباسی اضافه کرد: همچنین با هدف جذب نوآوری و ایده‌های نو و خلاقانه، فراخوان‌های متعددی منتشر کردیم و در روزهای آینده نیز اقدام به انتشار فراخوان جدید خواهیم کرد که این فراخوان برای توسعه کسب و کار است.

تلاش برای بهبود کیفیت زندگی مردم
دبیر ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی با اشاره به ارتباط مستقیم ارتقای فناوری و بهبود کیفیت زندگی مردم افزود: ارائه خدمات به مردم و استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه‌های مختلف مثل حمل و نقل، کشاورزی، آموزش برای ترویج فناوری را با سازمان‌های دولتی و خصوصی پیگیر هستیم.

در همین راستا هم از کسب و کارهای نوپا در حوزه فناوری‌هایی؛ مانند اینترنت اشیا برای سیستم حمل و نقل هوشمند و کارآمد حمایت می‌کنیم. زیرا یقین داریم این حمایت در سطح جامعه و حوزه حمل و نقل هوشمند و شهر هوشمند به کاهش ترافیک، آلودگی هوا و سوانح رانندگی کمک می‌کند.

وی افزود: همچنین در حوزه کشاورزی و برای عملکرد بهتر این بخش از شرکت‌هایی که در همین مسیر فعالیت دارند؛ از جمله سیستم‌های هوشمند برای کاهش مصرف آب و سموم، افزایش کیفیت محصولات کشاورزی و کاهش هزینه‌ها حمایت می‌شود.

کرباسی با توجه به نقش این ستاد در زمینه اشتغال اظهار داشت: با حمایت از رویدادهای شتاب‌دهی و حضور کسب و کارها در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی زمینه را برای ایجاد ارتباط بین کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و جویندگان کار فراهم می‌کنیم تا ایده‌های خود را اجرا و برای خود و دیگران اشتغال ایجاد کنند.

حمایت از دانش‌بنیان‌های فعال در توسعه اینترنت اشیا/ تقویت همکاری با دانشگاه‌

دبیر ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی با توجه به نقش ستاد در توسعه فناوری‌های نوظهور از جمله اینترنت اشیا در منازل و کسب ‌و کارها افزود: ستاد با تمرکز بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه هوشمندسازی و اشتغال‌زایی به دنبال یک زیست‌بوم پایدار و توسعه زیست‌بوم است.

این حمایت شامل تأمین منابع مالی و معنوی برای شرکت‌هایی است که در حوزه‌های مختلف فناوری‌های نوین؛ از جمله اینترنت اشیا فعالیت می‌کنند. به عنوان مثال، شرکت لکسیت که در زمینه هوشمندسازی فعالیت دارد، از طریق فراخوانی که ستاد در بهمن ۱۴۰۲ منتشر کرد، شناسایی و حمایت شد.

استفاده از شبکه‌های نسل پنجم برای دسترسی به خدمات با کیفیت‌تر
دبیر ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی در ادامه با اشاره به نقش فناوری ۵G و توسعه زیرساخت‌های این فناوری و پیشبرد آن در کشور گفت: در حال رایزنی و برگزاری جلسات با اپراتورها برای افزایش سرعت و ارائه خدمات با کیفیت‌تر ۵G برای ارائه خدمات نوین هستیم.

کرباسی افزود: در این راستا حمایت‌های خود را از شرکت‌های مرتبط با این فناوری داریم و برای شناسایی و پرورش استعدادهای متخصصان حوزه فناوری نسل پنجم اقدام به انتشار فراخوان‌ کردیم.

وی گفت: برای تحقق این هدف، اقدامات به ایجاد کارگروه تخصصی با عنوان ارتباطات نسل جدید، برگزاری فراخوان‌های مرتبط با فناوری‌های نسل جدید و حمایت از شرکت‌های فعال در این حوزه را در دستور کار قرار دادیم.

کرباسی در پایان خاطرنشان کرد: در توسعه زیست‌بوم فناوری به طور مستمر به دنبال ایجاد بستری مناسب برای توسعه این فناوری‌ها در ایران و استفاده از آنها برای ارتقای سطح زندگی مردم هستیم و این مهم مستلزم همکاری و همدلی همه ذینفعان، از جمله بخش دولتی و بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است.

نظر شما