شناسهٔ خبر: 67918480 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

توسعه سیاسی با وحدت احزاب در دولت چهاردهم / همگرایی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا برای ایران قوی

پدرام محسن‌نژاد

وحدت احزاب پس از رقابت‌های انتخاباتی موجب بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌های نخبگانی کشور می‌شود که این امر در کشورمان در قالب همگرایی اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان نمود پیدا کرده است و این وحدت در دوره‌های مختلف ریاست‌جمهوری موجب توسعه سیاسی و تکمیل پروژه‌های بین‌دولتی شده است، در همین راستا اعمال تجربه موفق وحدت احزاب در دولت چهاردهم می‌تواند رسیدن به ایران قوی‌تر را تسهیل کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حفظ وحدت سیاسی در هر کشوری موجب توسعه سیاسی و ارتقاء کارآمدی حکمرانی با کارکردهای آریستوکراسی(نخبه‌گرایی) است، به‌گونه‌ای که ابتکار و مردم‌سالاری در نظام‌های تک‌حزبی محدود بوده و عدم به‌کارگیری جریانات موثر در یک جامعه، موجب عقب‌ماندگی آن حکومت در مسیر توسعه می‌شود، گرچه رقابت سیاسی میان قدرت‌های یک جغرافیای سیاسی، طبیعی است اما تنها با وحدت حزبی می‌توان برای حل مشکلات یک جامعه به راه‌حل مشترک و موثر رسید.

ممنوعیت سیاه‌نمایی برای رقابت جریانات سیاسی

رهبر معظم انقلاب اسلامی بهمن سال گذشته(۱۴۰۲) در دیدار هزاران نفر از مردم استان آذربایجان‌شرقی، اتحاد ملت ایران را رمز پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی خواندند و تأکید کردند: «در آینده نیز باید همچون یدِ واحده این مسیر را ادامه دهیم و اختلاف‌های سلیقه‌ای و سیاسی نباید در وحدت ملی ایران در مقابل دشمنان تأثیرگذار باشد، افرادی هم که وارد میدان انتخابات شده‌اند باید از بداخلاقی، بددهنی و توهین و تهمت به دیگران در تبلیغات و فضای مجازی و همچنین از سیاه‌نمایی و بیان مطالب دروغ و خلاف واقع برای جلب نظر مردم اجتناب کنند، چرا که این کارها موجب سلب برکت و عنایت الهی است.»

ایشان در تبیین وظایف همگانی برای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف، وظیفه دولت و مجلس و دیگر مراکز رسمی را  عزم راسخ، کار مداوم، سلامت در عمل، صداقت با مردم و ترجیح منافع ملی بر سود شخصی در عین همگرایی با یکدیگر، خواندند و افزودند: «امروز بحمدالله مسئولان ارشد کشور از این امتیازات خوبی برخوردارند اما این خصوصیات مثبت باید در همه سطوح مسئولان حاکمیتی گسترش پیدا کند و نتیجه وحدت ارکان نظام به خدمت صادقانه به مردم ختم شود.»

احزاب سیاسی حلقه میانی مردم و مسئولان

«مهدی عرب‌صادق» معاون سیاسی وقت حزب موتلفه اسلامی خرداد سال قبل(۱۴۰۲) در رابطه با نقش احزاب اظهار کرد: «اکنون قریب به ۱۲۷ حزب مجوزدار در وزارت کشور داریم که اگر ارکان مورد انتظار احزاب را با این ۱۲۷ حزب رسمی تطبیق دهیم، خواهیم دید جز چند حزب معدود، اصالت و کارکرد بقیه زیر سوال است، این ارکان عبارتند از دارا بودن سازمان مرکزی پایدار و رهبری قائم به تشکیلات و نه شخص‌محور،  دارا بودن سازمان محلی پایدار و مرتبط با سازمان مرکزی، اراده و توان در دست گرفتن قدرت اداره کشور و نه فقط نفوذ بر قدرت سیاسی و دارا بودن پشتیبانی مردم.»

وی افزود: «انتظار از احزاب این است که حلقه وصل بین مردم و حاکمیت باشند و با توسعه مشارکت سیاسی، جامعه‌پذیری سیاسی و ارتباطات سیاسی را ترویج کنند. چنین احزابی در ایام انتخابات، فضای انتخابات را به زمان جدال راهکارها تبدیل می‌کنند و با ترغیب جامعه به مشارکت سیاسی زمینه توسعه سیاسی را فراهم می‌کنند. این احزاب موجد ثبات سیاسی و امنیت در کشور هستند و می‌توانند سیاست‌های کلی نظام را به گفتمان عمومی تبدیل کنند.»

معاون سیاسی وقت حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: «احزاب مسائل را از سطح جامعه جمع‌آوری می‌کنند و پس از تحلیل و دسته‌بندی به نهادهای تصمیم‌گیر مثل دولت و مجلس عرضه می‌کنند و ضریب صحت تصمیمات سیاسی و سیاست‌گذاری‌های راهبردی را افزایش می‌دهند و احتمال خطا را کاهش می‌دهند؛ چراکه پیش‌تر در فرآیند تصمیم‌سازی با افزایش مشارکت از تضارب آراء در سطح نخبگان و عموم جامعه بهره‌مند شده‌اند.

مهدی عرب‌صادق خاطرنشان کرد: «اصل ۲۶ قانون اساسی احزاب و جمعیت‌ها را در جلب و جذب مشارکت مردمی آزاد گذاشته و مقید به اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی و موازین اسلامی و همسویی با اساس جمهوری اسلامی است. اکثر احزاب فعلی در کشور در بهره‌مندی از این اصل توفیق چندانی نداشته‌اند. چراکه احزاب فرمایشی با ساختار از بالا به پایین، جامعه را درک نمی‌کنند و جامعه هم به آنها اعتماد نمی‌کند و فاقد اصالت حزبی هستند.»

وی به کارکرد احزاب اشاره کرد و گفت: «احزاب باید محل آموزش سیاستمداران باشند و از طرف دیگر ضامن عملکرد آن‌ها باشند، در غیر این‌صورت آن فرد در یک پست سیاسی قرار می‌گیرد و هزینه اشتباهات احتمالی وی را مردم و نظام می‌پردازند و این پست سیاسی تنها سکوی پرتاب فرد می‌شود، اما اگر به حزبی وابستگی داشته باشد، مردم هزینه خطاها و اشتباهات او را پرداخت نمی‌کنند، بلکه این حزب است که متقبل هزینه‌ها و البته اعتبار ناشی از تربیت مدیران سیاسی می‌شود.»

شایسته‌سالاری و توسعه سیاسی با همگرایی احزاب

در مقاله‌ای پژوهشی با عنوان «نقش احزاب در توسعه سیاسی ایران با تأکید بر شایسته‌سالاری» که شهریور سال گذشته(۱۴۰۲) در فصلنامه علمی جامعه‌شناسی سیاسی انقلاب اسلامی منتشر شد، تاکید شده است که احزاب مجموعه‌ای از نهادها و تشکل‌های خصوصی و مدنی را دربر می‌گیـرد کـه بسترهای لازم را برای تحقق حقوق شهروندی فراهم می‌کنند. هرچقدر احزاب با همکاری یکدیگر در جوامـع قدرتمنـدتر باشـند، کنترل بر قدرت بهتر خواهد بود و این امر به تکامل روند توسعه اقتصادی و سیاسی کمک خواهد کـرد.

نکته بنیادین این است که احزاب در تعامل حداکثری با یکدیگر به تقویت امر نظارت و کنتـرل بر نهادهـای قـدرت، مـانع گسـترش روندهای فساد سیاسی و اقتصادی می‌شوند و رانت‌خواری‌های سیاسـی کمتـر می‌توانـد بـه نتیجـه برسد. بنابراین موضوع دیگری که با گسترش احزاب تحقق می‌یابـد، مقوله شایسته‌سـالاری اسـت.

بر این اساس، همگرایی احـزاب می‌تواند به برخی نیازها و دغدغه‌های جوامع که دولت‌ها توانایی یـا انگیـزه پـرداختن بـه آن‌هـا را ندارنـد، پاسخ دهد. علاوه‌بر این، واسطه میان خواست و اراده عمومی شهروندان و حـاکم باشـد.» احـزاب عامل مهمی در دستیابی آنان به حقوق شهروندی است. احزاب منجر به تحکـیم و تقویـت نظـام ارزشی مهارت‌های شـهروندی در جهــت اســتحکام دموکراســی و مشـارکت پایـدار شـهروندان می‌شود. این مؤلفه باعث تحقق شایسته‌سالاری سیاسی و ضـامن بقـاء و تـداوم حیـات اجتمــاعی و میـزان توسعه همه‌جانبه جوامع صنعتی و رو به پیشرفت است و باعث ارائـه اطلاعـات و آگـاهی در مورد مسائل عمومی جامعه در ابعـاد محلی، ملی و جهانی است.

لزوم گفتمان علمی جریان‌های سیاسی برای رسیدن به راه‌حل‌های مشترک

«امیر افسر دیر» یکی از دبیران حزب اعتدال و توسعه کشور با تاکید بر ضرورت وحدت احزاب سیاسی در کشور، اظهار کرد: « احزاب و گروه‌های سیاسی می‌توانند زمینه‌ساز نقدهای منصفانه در کشور باشند که این امر در تحقق دموکراسی در جامعه بسیار تاثیرگذار است. متاسفانه در سال‌های گذشته، احزاب در کشور به‌جای برپایی نشست‌های سیاسی و حل مشکلات عمده کشور، به تخریب یکدیگر پرداخته‌اند که این امر کار اصولی نبوده است و برای رفع این چالش، حزب اعتدال و توسعه از نشست با سایر گروه‌های سیاسی استقبال می‌کند.»

وی خاطرنشان کرد: «گفتمان‌های علمی راهگشای مشکلات برون‌حزبی است و جریان‌های سیاسی برای کاهش تورم و ایجاد اشتغال، باید در نظریه‌های اقتصادی و اجتماعی هم‌نظر باشند. گاهی به‌جای این که اخلاق‌مداری، اولویت کاری همه احزاب سیاسی قرار گیرد، شاهد واگرایی و جدایی احزاب مختلف از اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی هستیم که این امر ضربه‌های شدیدی به اقتصاد و سیاست وارد کرده است.»

امیر افسردیر افزود: «مراجعه به افکار عمومی و بررسی مقتضیات زمانی باید در اولویت کاری جریان‌های مختلف سیاسی کشور قرار گیرد و اگر پایبندی به اصول درون‌حزبی به صورت حزبی ادامه یابد، بی‌میلی سیاسی مردم به نظام را ایجاد خواهد کرد. بنابراین کشور در زمان حاضر نیاز به توسعه سیاسی و اقتصادی دارد و همه با همکاری یکدیگر باید در چارچوب نظام جمهوری اسلامی، برای پیشرفت همه‌جانبه ایران اسلامی گام برداریم.»

امنیت ملی، خط قرمز مشترک همه گرایشات سیاسی

عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق که مطابق عرف بین‌الملل بخشی از خاک کشور به حساب می‌آید، حمایت همه‌جانبه شخصیت‌ها و تشکل‌های سیاسی کشور را دربر داشت تا این پیام روشن را به دشمنان خارجی این آب و خاک مخابره کند که، ملت ایران در هر موضوعی با یکدیگر اختلاف سلیقه داشته باشند هم، اما بر سر امنیت، منافع و تمامیت ارضی این سرزمین با احدی تعارف ندارند و به کوچک‌ترین تعرضی با واکنشی پشیمان‌کننده پاسخ خواهند داد.

در همین راستا، آن ایام موجی از پیام‌های حمایتی شخصیت‌ها و احزاب از هر دو جریان عمده سیاسی کشور منتشر شد. در جریان اصول‌گرا احزاب و تشکل‌های سیاسی با صدور پیام‌های جداگانه‌ای حمایت قاطع خود را از عملیات «وعده صادق» اعلام کردند، که می‌توان از شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، شورای وحدت اصولگرایان، جامعه اسلامی مهندسین، جبهه پایداری انقلاب اسلامی، شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی(شریان) نام برد.

هم‌چنین احزاب و چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و اعتدالی هم پای کار «وعده صادق» آمدند و از عملیات موشکی - پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، حمایت کردند؛ از جمله حزب کارگزاران سازندگی و حزب اعتدال و توسعه با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای حمایت خود را از این اقدام سپاه اعلام داشتند.

تجلی وحدت سران احزاب پس از شهادت خادم جمهور

ساعاتی پس از مشخص شدن خبر شهادت آیت‌الله رئیسی، حسین امیر عبداللهیان و همراهانشان، بسیاری از افراد از طیف‌های فکری مختلف سیاسی داخل کشور به این خبر واکنش نشان دادند، در همین راستا محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه با تسلیت شهادت سید ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و همراهانشان در سانحه رخ‌داده برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور، گفت: «حادثه رخ‌داده بسیار تلخ بود. من با آقای رئیسی بیش از ۳۰ سال آشنایی داشتم و شهادت ایشان و همچنین شهادت برادر عزیز و بسیار مخلصم دکتر امیرعبداللهیان و همچنین شهادت امام‌جمعه تبریز و کادر پرواز را تسلیت می‌گویم.»

سران احزاب مختلف ازجمله اصلوگرایان و اصلاح‌طلبان پس از شهادت خادمان جمهور، ضمن تسلیت به خانواده‌ی شهدا، از عملکرد مخلصانه شهید رئیسی تقدیر کرده و به دور از رقابت‌های سیاسی، نسبت به حادثه وزقان ابراز تاسف کردند که این امر نشان‌دهنده ریشه‌های وحدت ملی در جریانات سیاسی کشور است. در ادامه نیز همه احزاب سیاسی برای ادامه مسیر خدمت به ملت شریف ایران، به دولت موقت کمک کردند تا انتخابات پرشوری نیز برگزار شود.

در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد حضور نمایندگان همه احزاب بودیم که در نهایت «دکتر مسعود پزشکیان» به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب مورد تنفیذ مقام معظم رهبری قرار گرفت، به‌نحوی که تمام این مسیر قانونی با کمک دولت شهید رئیسی به نحو احسن انجام شد که این امر نشان‌دهنده وحدت جریانات سیاسی رقیب در اجرای قانون است. بنابراین از دولت چهاردهم نیز انتظار می‌رود بنا بر تجربه‌ی موفق همگرایی احزاب سیاسی در ساختار حکمرانی جمهوری اسلامی، از ظرفیت‌های نخبگانی همه احزاب استفاده کرده و مانع سلطه رویه تک‌قطبی در مدیریت کلان کشور شود.

انتهای پیام

نظر شما