شناسهٔ خبر: 67917748 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گزارش|

سنگ‌اندازی بانک‌ها در ارائه تسهیلات تمامی ندارد؛ از درخواست ضامن برای وام‌های خُرد تا بهانه برای گرفتن چک

«وام‌های خرد زیر ۱۰۰ میلیون نیاز به ضامن ندارد» این جمله را سخنگوی دولت گفته است، اما به نظر می‌رسد که بانک‌ها هیچ توجهی به آن نداشته و موانعی مانند الزام داشتن چند ضامن رسمی، ارائه چک به نام گیرنده یا ضامنین و چندین مانع دیگر را پیش روی متقاضیان تسهیلات خُرد و وام ازدواج قرار می‌دهند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان -این روزها اگر کسی مجبور باشد برای دریافت وام به بانک‌ها مراجعه کند آنقدر موانع پیش پایش گذاشته می‌شود که گذر از هفت خان رستم در نظرش آسان‌تر  جلوه می‌کند تا دریافت وام آن‌هم با مبالغ اندک.

 اقتصاد کشور بانک‌محور است و این یعنی بخش زیادی از منابع مالی کشور از طریق نظام بانکی تامین می‌شود و نظارت در زمینه عدالت در پرداخت تسهیلات بانکی باید همواره مدنظر قرار گیرد؛ اما دریافت وام از بانک‌ها به‌خصوص برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه با سنگ‌اندازی‌های بسیاری همراه است و این موضوع باعث می‌شود افراد متقاضی در میانه راه از دریافت وام منصرف شوند. 

یک از این سنگ‌اندازی‌ها معرفی ضامن رسمی است که در هنگام پرداخت تسهیلات باید از سوی متقاضی ارائه شود و حالا بسته به مبلغ وام تعداد ضامن‌ها نیز افزایش می‌یابد که برای افراد مشکلاتی را ایجاد می‌کند. 

چندین ضامن رسمی باید برای تسهیلات بانکی، کسر از حقوق ارائه دهند تا کار از محکم‌کاری عیب نکند، اما موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود و ضمانت‌های دیگری نیز نیاز است.

این موضوع درحالی اتفاق می‌افتد که بهادری جهرمی، سخنگوی دولت با اشاره به اینکه وام‌های خرد زیر ۱۰۰ میلیون نیاز به ضامن ندارد، گفته بود اگر برای چنین وام‌هایی بانک‌ها ضامن خواستند، مشکل را به معاونت نظارت بانک مرکزی گزارش دهید، اگر وام قانونا به شما تعلق می‌گیرد و در نحوه پرداخت سخت‌گیری می‌کنند حتماً باید به بانک مرکزی گزارش کنید. 

همچنین ارائه چک صیادی به نام تسهیلات گیرنده یا ضامن نیز یکی از مواردی است که باعث ایجاد مشکلاتی برای وام گیرنده می‌شود؛ این درحالی است که درکنار چک بانکی در برخی موارد سفته نیز درخواست می‌شود. 

حال جای سوال دارد که در کنار سفته که بیش از مبلغ تسهیلات در آن ذکر می‌شود چرا بانک‌ها از تسهیلات گیرنده می‌خواهند چک به نام خود نیز ارائه دهند و درصورتی که چک در دسترس آن‌ها نباشد مانع بزرگی سر راه آن‌ها ایجاد می‌شود. 

ایجاد موانع در سر راه جوانانی که تازه زندگی خود را آغاز کرد‌ه‌اند و در شرایطی که تسهیلات ازدواج باید ابزاری برای تشویق جوانان برای ازدواج باشد و تحمل بار اقتصادی تشکیل خانواده را سبک کند نیز جای بحث بسیار دارد. 

وام ازدواج و صف‌های طویل

یکی از افرادی که امسال برای دریافت تسهیلات اقدام کرده است، به میزان می‌گوید از فروردین ۱۴۰۳ که برای ثبت‌نام به سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج مراجعه می‌کرده هرروز سایت با پیغام «هیچ بانکی برای ارائه تسهیلات وجود ندارد» مانع ثبت‌نام او می‌شده و تقریبا چند هفته‌ای درگیر ثبت‌نام اولیه بوده است. 

این فرد که از فروردین برای دریافت وام ازدواج در صف بوده و هنوز تسهیلات دریافت نکرده، گفت که برای تامین اولیه هزینه‌های زندگی و خرید جهیزیه به این وام نیاز دارد و هربار به بانک محل ثبت‌نام زنگ می‌زند، صف طولانی وام‌گیرندگان و ارائه قطره‌چکانی تسهیلات را سد راه اعلام می‌کنند. 

این فرد با گلایه از موانع پیش‌روی خود در هنگام ارائه مدارک به بانک و تکمیل ثبت‌نام، عنوان کرد که در زمان ثبت نام ۲ ضامن رسمی از سوی بانک درخواست شد که با سختی توانسته آن‌ها را به بانک معرفی کند، اما چون خودش و ضامن دسته چک صیادی نداشتند بانک با خواهش و اصرار زیاد از آن‌ها خواسته تا برای ادامه کار سفته ارائه دهند.

انتهای پیام/

نظر شما