شناسهٔ خبر: 67917265 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مرفاوی: قراردادهای نجومی بازیکن‌سازی را نابود می‌کند/ نهادهای نظارتی به فوتبال ورود کنند

تهران- ایرنا- سرمربی اسبق استقلال معتقد است که بالا رفتن بدون ضابطه و نجومی قراردادها سبب شده تیم‌ها بازیکن‌سازی و توجه به آکادمی‌ها را فراموش کنند.

صاحب‌خبر -

صمد مرفاوی، سرمربی اسبق استقلال روز دوشنبه در گفت‎‌وگو با ایرنا، درباره افزایش نجومی قراردادهای بازیکنان فوتبال، اظهار داشت: رقابت مدیران باشگاه‌ها برای جذب بازیکن، سبب شده تا رقم قراردادها این‌گونه سرسام‌آور بالا برود. مسئولان باشگاه‌های متمول که به منابع مالی بیشتری دسترسی دارند، برای اینکه به انتظارات هوادارانشان پاسخ بدهند و آنها را ساکت کنند، عامل اصلی بالا رفتن قراردادها هستند و این رقابت به خیلی از باشگاه‌ها و کل فوتبال ایران ضربه می‌زند.

وی با بیان اینکه سود به وجود آمدن در یک بازار کاذب، به جیب عده‌ای خاص می‌رود، افزود: فدراسیون فوتبال باید ورود جدی به این مسئله داشته باشد و جلوی هرج و مرج در بازار نقل و انتقالات را بگیرد. آنها باید با نظارت دقیق اجازه ندهند که با مطرح شدن ارقامی که سنخیتی با فوتبال ایران ندارد، باشگاه‌های زیادی آسیب ببینید. الان بازیکنانی که ممکن است کیفیت ممتاز و عالی هم نداشته باشند، با رقم‌هایی جابجا می‌شوند که غیرقابل باور است و خیلی بالاتر از ارزش واقعی این بازیکن است.

مرفاوی با اشاره به اینکه یکی از دلایل به وجود آمدن بازار کاذب و ارقام نجومی قراردادها، عدم توجه به آکادمی‌های فوتبال است، تاکید کرد: باشگاه‌ها بازیکن‌سازی و توجه به رده‌های پایه و آکادمی‌ها را فراموش کرده‌اند و برنامه‌ای برای کشف استعداد و پرورش بازیکنان ندارند. به همین خاطر به دنبال جذب بازیکن حاضر و آماده هستند. چنین نگاهی، زمینه‌ساز قراردادهای نجومی می‌شود و جلوی سازندگی باشگاه‌ها را می‌گیرد.

سرمربی اسبق تیم جوانان، ادامه داد: اگر به آکادمی‌ها توجه شود و باشگاه‌ها در رده‌های پایه سرمایه‎‌گذاری کنند، می‌توانند با کشف استعدادهای جوان هم برای تیم خودشان بازیکن پرورش بدهند و هم با فروش بازیکنان جوان و مستعد، درآمدزایی کنند. در آن صورت یک باشگاه به جای اینکه برای جذب یک بازیکن، ۵۰ تا ۷۰ میلیارد هزینه کند، می‌تواند از جوانان خودش در ترکیب سود ببرد.

مرفاوی: قراردادهای نجومی بازیکن‌سازی را نابود می‌کند/ نهادهای نظارتی به فوتبال ورود کنند

وی با بیان اینکه، بازار و نقل و انتقالات فوتبال رها شده است، تصریح کرد: دود این مسئله در چشم همه فوتبال می‌رود. در فوتبال ایران تیم‌ها درآمدی ندارند و فقط هزینه می‌کنند. به همین خاطر تیمی که به منابع عمومی کشور بیشتر نزدیک است، ابایی از هزینه‌های کلان برای جذب بازیکن ندارد و تیم‌هایی که بودجه بالایی ندارند را تحت فشار قرار می‌دهد و در نهایت به فوتبال ایران ضربه می‌زند.

مرفاوی در ادامه به قانون سقف بودجه فدراسیون فوتبال اشاره کرد و گفت: فدراسیون فوتبال در این راستا، قانون سقف بودجه را گذاشته است اما نظارتی بر اجرای کامل و دقیق آن صورت نمی‌گیرد. در فوتبال ایران باید یک اتحادیه فوتبال که مانند اتحادیه فوتبال انگلیس، قوی باشد تشکیل شود و باشگاه‌ها تابع آن باشند. در این اتحادیه، باشگاه‌ها درباره سقف قراردادها با هم به توافق می‌رسند و این توافق و تعهد سبب می‌شود که بازارگرمی‌ها و رقم‌های کاذب دیگر شکل نگیرد و قراردادها، ارقام منطقی داشته باشد.

سرمربی اسبق استقلال با تاکید بر اینکه دستگاه‌های نظارتی باید خارج از فوتبال به اتفاقاتی که در این رشته می‌افتد، ورود کنند، تصریح کرد: فوتبال ایران فقط در اسم حرفه‌ای شده است و در عمل نشانه‌ای از حرفه‌ای شدن ندارد. به همین خاطر قراردادها هم بدون اینکه ضابطه‌ای داشته باشد بالا می‌رود. در این راستا با توجه به اینکه فدراسیون فوتبال، قانون سقف بودجه را ابلاغ کرده اما شواهد نشان می‌دهد باشگاه‌های پولدار اراده‌ای برای رعایت آن ندارند، بدیهی است که نهادهای نظارتی با توجه به سند و مدارکی که وجود دارد، باید اتفاقات فصل نقل و انتقالات فوتبال را رصد و با متخلفان برخورد کنند.

نظر شما