شناسهٔ خبر: 67917041 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

بهترین راه تمیز کردن کتونی چیست؟

تمیز کردن کتونی علاوه بر اینکه ظاهر ما را مرتب‌تر می‌کند باعث طول عمر کتونی نیز می‌شود. شاید ساده‌ترین راه، انداختن کتونی داخل ماشین لباسشویی باشد، اما نکات ریز و بسیار مهم دیگری وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم.

صاحب‌خبر -

اگر می‌خواهید کفش‌های مورد علاقه‌تان همیشه تمیز به‌نظر بیاید، باید هر دو هفته آن‌ها را بشویید، بدیهی است، بستگی به این دارد که چقدر آن‌ها را می‌پوشید، تمیز کردن مکرر می‌تواند از ایجاد خاک و لکه‌ها جلوگیری کند، به یاد داشته باشید، هر چه طولانی‌تر لکه‌ها روی کفشتان باقی بماند، پاک کردنشان سخت‌تر می‌شود، فقط به خاطر سفید رنگ بودنشان ، بسیار سخت است که از آن‌ها مراقبت کنیم، چیزهای زیادی در بازار وجود دارد که آن‌ها را تمیز می‌کند و دوباره رنگ اصلی خود را به دست خواهند آورد .

 

نکاتی برای نگهداری بهتر کتانی که لازم است بدانید

  • هر بار که به خانه می‌رسید، کفش‌های خود را چک کنید. تمیز کردن زودهنگام نقاط آلوده می‌تواند کفش‌های شما را برای مدت بیشتری زنده نگه دارد.
  • تمیز کردن لکه‌ها در لحظه بسیار مهم است. سعی کنید بلافاصله به لکه‌ها حمله کنید، حتی اگر جز آب و صابون چیزی در دست ندارید.
  • در آخر، در صورت لزوم، از پوشش‌های محافظتی استفاده کنید. هرچند تمام انواع کفش‌های کتانی به این پوشش‌ها نیاز ندارند، اما جیر و چرم قطعا به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

 

کمک گرفتن از ماشین لباسشویی

یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای تمیز کردن کفش کتانی (البته آن دسته از کفش‌های کتانی که با چسب مونتاژ نشده‌اند)، این است که کفی و بندها را بردارید، سپس کتانی خود را در یک کیسه شستشوی مشبک قرار داده و آن را با پودر لباسشویی معمولی و با سرعت چرخش متوسط در آب سرد بشویید. پس از اتمام کار، آن‌‌ها را در خشک‌کن قرار ندهید، کافی است اجازه دهید تا در هوای آزاد خشک شوند. در مورد بندهایتان نیز بگذارید به مدت یک ساعت در یک کاسه آب گرم و صابون خیس بخورند، سپس آن‌ها را شسته و خشک کنید.

بهترین راه شستن کتونی

 

روش پاک کردن کتانی در جنس های متنوع

  • در قدم اول کف کفش کتانی را تمیز کنید:

به دلیل این که زیره کفش شما مستقیما با کف خیابان برخورد دارد جزئی از کثیف‌ترین قسمت کفش به حساب می‌آید. این قسمت از کفش که با خاک، گل و آسفالت و سایر موارد برخورد دارد به طور کامل پاکیزه نخواهد شد. اگر می‌خواهید از آلودگی‌ها تا مقدار بیش از حد دور شوید می‌توانید با اصول دقیق و تعمیر، کفی کفش را از آلودگی تا حد بالا دور کنید.

برای تمیز شدن کف کتانی خود بهتر است در هفته یک بار از برس استفاده کنید و بعد پاک شدن گل و لای زیره با کمک آب گرم و مایع شروع به شستن کفش‌هایتان کنید و بعد از آب‌کشی با یک دستمال نخی آب‌گیری کنید و بگذارید در محیطی خشک شوند.

  • تمیزی بند کفش را فراموش نکنید:

تمیز کردن بند کفش‌ها را همیشه در اولویت قرار دهید. برای شستن آن‌ها تنها کار، جدا کردنشان از کفش است. می‌توانید بندها را در ماشین لباسشویی بشورید یا در دستتان با مقدار کمی مایع شستن بند‌ها را انجام دهید. اگر از آن دسته افرادی هستید که حوصله شستن بند‌ها را ندارید می توانید یک جفت بند نو را جایگزین آن‌ها کنید. بندهای کتانی را میتوان با دست با آب و مواد شوینده شسته و در غیر این صورت می‌توانیم آن‌ها را در یک کیسه پارچه‌ای قرار دهیم و یا آن ها را گره بزنیم و در ماشین لباسشویی قرار دهیم، اگر بسیار کثیف هستند، می‌توانیم آن‌ها را به مدت چند ساعت در آب قرار دهیم و با مواد شوینده بشوریم، بهتر است بندها را با دست بشوییم تا کارایی خود را از دست ندهد.

  • اقدام به تمیز کردن زبانه کفش کنید:

با تمیز کردن زبانه کتانی می‌توانید به زیباتر شدن کفش کهنه خود کمک کنید زیرا این قسمت در دید قرار گرفته که با تمیزکردن آن موجب بهتر شدن ظاهر کتانی خواهید شد. برای تمیز کردن زبانه کفش جیر بهتر است از برس جیر استفاده کنید و برای پاک کردن آلودگی زبانه پارچه ای از صابون کمک بگیرید.

 

تمیز کردن کفش با خمیردندان

همواره پیشنهاد می‌شود قبل از استفاده خمیر دندان، آن را روی یک بخش کوچک و غیر قابل مشاهده از کفش تست کنید تا از هرگونه آسیب به چرم جلوگیری شود.

مواد لازم:

۱. خمیر دندان

۲. مسواک قدیمی

نحوه‌ی استفاده:

۱. خمیر دندان را روی تمام قسمت‌های کثیف کفش خود بمالید.

۲. از خمیردندان‌های خمیری استفاده کنید نه مدل‌هایی که حالت ژل دارند. به‌علاوه از خمیردندانی استفاده کنید که سفید باشد و مواد رنگی نداشته باشد.

۳. اجازه دهید که کفش‌ها حدود ۱۵ دقیقه خیس بخورد و خمیردندان روی آن بماند.

۴. کفش‌ها را با آب سرد بشویید یا در ماشین لباسشویی قرار دهید.

۵. کفش‌ها را آویزان کنید تا خشک شوند. در صورت نیاز این روند را تکرار کنید.

 

تمیز کردن کفش سفید با جوش شیرین

جوش شیرین یک ماده طبیعی و ارزان قیمت است که برای تمیز کردن انواع مختلف سطوح از جمله کفش چرم سفید استفاده می‌شود. جوش شیرین به دلیل خاصیت سفیدکنندگی خود، می‌تواند به خوبی لکه‌ها و کثیفی‌ها را از کفش سفید پاک کند. برای تمیز کردن کفش چرم سفید با جوش شیرین، مراحل زیر را دنبال کنید.

  • ابتدا کفش‌های خود را با آب ولرم و صابون بشویید تا گرد و غبار و آلودگی‌های سطحی آن پاک شوند.
  • سپس یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با آب داغ مخلوط کنید تا یک خمیر غلیظ به دست آید.
  • خمیر جوش شیرین را به تمام قسمت‌های کفش و به خصوص قسمت های کثیف و لکه دار بمالید.
  • اجازه دهید خمیر جوش شیرین به مدت ۳۰ دقیقه روی کفش بماند.
  • سپس با یک مسواک یا برس نرم، خمیر جوش شیرین را به آرامی مالش دهید تا لکه‌ها و کثیفی‌ها پاک شوند.
  • در نهایت کفش‌های خود را با آب ولرم بشویید و خشک کنید.

 

استفاده از نوشابه و هیدروژن پراکسید برای تمیز کردن کتونی

نوشابه‌های گازدار با یک مقدار مساوی از یک مخلوط که نصف آب و نصف هیدروژن پراکسید را تشکیل می‌دهد ترکیب کنید تا زمانی که خمیری تشکیل شود، پس از اطمینان از اینکه تمام خاک‌های اضافی از بخش‌های کفش های ورزشی‌تان پاک شده است، مخلوط را استفاده کنید، اجازه دهید کفش‌هایتان برای حدود چهار ساعت بمانند تا مخلوط سفت شود، برای پاک کردن اضافیِ محلول از یک حوله مچاله شده استفاده کنید.

 

استفاده از سرکه برای تمیز کردن کفش جیر سفید

یادگیری نحوه تمیز کردن کتانی جیرِ سفید نیازمند مهارت است، لکه‌های جیر به‌راحتی پاک می‌شود، اما هنگام پاک کردن لکه‌ها باید مراقب باشید، زیرا پارچه‌ای بسیار ظریف است، برای پاک کردن لکه‌ها از یک حوله کاغذی خشک استفاده کنید، اطمینان حاصل کنید که آن را نمالید، زیرا ممکن است لکه را گسترش دهد و بدتر شود، سپس از یک پارچه نرم که در سرکه سفید غوطه ور شده است، به آرامی برای پاک کردن لکه‌ها استفاده کنید.

بهترین راه شستن کتونی

 

سرکه و جوش شیرین برای تمیز کردن کتونی

سرکه و جوش‌شیرین کاربردهای زیادی برای تمیزکاری در منزل دارد. برای کفش هم می‌توانید از این ترکیب استفاده کنید.

مواد لازم:

۱. سرکه

۲. جوش شیرین

۳. برس یا فرچه برای شست‌وشو

۴. کاسه‌ شیشه‌ای

۵. آب گرم

۶. مسواک قدیمی یا برس اپلیکاتور

نحوه‌ی استفاده:

۱. از یک کاسه‌ شیشه‌ای برای ترکیب کردن یک قسمت جوش شیرین با دو قسمت سرکه استفاده کنید.

۲. کمی آب گرم اضافه کنید.

۳. بسته به نیاز خود می‌توانید مقدار مواد را افزایش دهید.

۴. با یک مسواک قدیمی، خمیر را برای چند دقیقه به تمام قسمت‌های کفش بمالید.

۵. در صورت نیاز این کار را تکرار کنید.

۶. کفش را در ماشین لباسشویی بیندازید یا با آب بشویید.

۷. کفش‌ها را برای خشک شدن از جایی آویزان کنید.

 

برای لکه‌های روغنی از شامپوهای ملایم استفاده کنید

در حال رد شدن از خیابان پایتان را روی یک لکه روغن می‌گذارید یا یک تکه سیب‌زمینی سرخ کرده روی کفش‌های سفید جدیدتان می‌افتد؟ این اتفاق ممکن است برای هرکسی پیش بیاید!

به محض این که به خانه رسیدید از یک شامپوی ملایم، آب ولرم و مسواک یا یک دستمال کهنه استفاده کنید و به آرامی لکه را از بین ببرید.

 

نکاتی برای زرد نشدن کتونی سفید بعد از شستن

  • بعد از تمیز کردن کفش سفید آن را با دستمال کاغذی پر کنید.
  • هرقدر کفش‌ها زودتر خشک شوند، احتمال بدرنگ شدن و خراب شدن آن‌ها کمتر می‌شود. برای این که پروسه‌ خشک شدن کفش‌ها بعد از شست‌وشو سریع شود، داخل کفش‌ها را از دستمال کاغذی حوله‌ای پر کنید. دستمال کاغذی حوله‌ای رطوبت را به خود جذب می‌کند و باعث می‌شود کفش خیلی زود خشک شود.
  • کفش‌های سفید را دور از نور خورشید نگه دارید. کفش‌های سفیدتان را بیرون و زیر نور خورشید جای نگذارید. کتانی‌های سفید پارچه‌ای شما به اندازه‌ی کافی در معرض اشعه‌های UV نور خورشید هستند؛ اشعه‌هایی که می‌توانند باعث تغییر رنگ ناخواسته در کفش شوند.

حتی به غیر از مواقعی که کتونی سفید خود را شسته‌اید، وقتی کفش را از پایتان درآوردید آن را در یک جاکفشی تاریک و در جای خنک قرار دهید. مطمئن باشید که کتانی‌های سفید شما ارزش این مواظبت و نگهداری را دارند!

برچسب‌ها:

نظر شما