شناسهٔ خبر: 67916771 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

سیاست خارجی ترامپ و هریس؛ نگاه ۲ نامزد انتخابات آمریکا به تحولات بین‌المللی چیست؟

درپی کناره‌گیری بایدن از رقابت انتخاباتی و قوت گرفتن احتمال نامزدی کامالا هریس، اکنون یکی از پرسش‌ها رویکردهای سیاست خارجی نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - از آنجایی که جو بایدن دیگر در رقابت انتخاباتی آمریکا حضور ندارد، به نظر می‌رسد کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در رقابتی خواهد بود که او را در مقابل دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه قرار می‌دهد.

رویکرد ترامپ و هریس در سیاست خارجی

در سیاست خارجی، ترامپ و هریس نماینده دو طرف متضاد در بسیاری از مسائل از جمله روسیه، اوکراین و چین هستند.

کارشناسان معتقدند که انتظار می‌رود هریس تا حد زیادی از سیاست خارجی بایدن در برخی موضوعات کلیدی پیروی کند و ترامپ که پس از شکست از بایدن در سال ۲۰۲۰ به دنبال یک دوره دیگر در کاخ سفید است، تندرو نسبت به چین، انعطاف‌پذیر در برابر روسیه و حامی قوی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه است.

دستور کار «اول آمریکا» دونالد ترامپ عموما مسائل داخلی را در آمریکا بر امور جهانی اولویت می‌دهد و اغلب مسائل بین‌المللی و درگیری‌های منطقه‌ای را در پشت صحنه قرار می‌دهد.

موضع ترامپ و هریس درباره اوکراین

مانند بایدن، هریس از اوکراین در برابر روسیه حمایت قاطع کرده است؛ در ماه ژوئن (خرداد)، هریس به نمایندگی از کشورش در اجلاس سران برای صلح در اوکراین، برای ششمین بار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دیدار کرد.

در حمایت از کی‌یف، او همچنین از طرفداران جدی همکاری‌های فراآتلانتیک بوده است، در کنفرانس امنیتی مونیخ، او بر تعهد دولت بایدن برای حمایت از اوکراین «تا هر زمانی که طول بکشد» تاکید کرد.

در مونیخ، کامالا هریس تلاش کرد تا متحدانش را از حمایت امنیتی آمریکا در برابر روسیه و سایر تهدید‌ها اطمینان دهد.

از سوی دیگر ترامپ بار‌ها گفته که با انتخاب مجدد به عنوان رئیس‎جمهور، به جنگ بین روسیه و اوکراین پایان می‌دهد.

او طی سخنرانی خود در یک گردهمایی، گفت: آن‌ها دارند می‌میرند، روس‌ها و اوکراینی ها؛ من می‌خواهم آن‌ها کشته نشوند و این کار را انجام خواهم داد، من این کار را در ۲۴ ساعت انجام خواهم داد.

جی‌دی ونس، معاون ترامپ، نیز یکی از بدبینان ارائه کمک به اوکراین بوده است.

جنگ غزه و موضع ترامپ و هریس

هریس به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور آمریکا، پس از آغاز جنگ غزه، تا حد زیادی با بایدن در حمایت از رژیم صهیونیستی علیه غزه همسو شده است؛ با این حال، او گهگاه بیشتر از بایدن از تاکتیک‌های نظامی رژیم صهیونیستی انتقاد کرده است.

وی در ماه مارس (فروردین ماه) اسرائیل را مورد انتقاد قرار داد و گفت که این رژیم به اندازه کافی برای کاهش فاجعه انسانی در غزه، اقدام نکرده است.

در مقایسه، در حالی که ترامپ یکی از حامیان قاطع رژیم است، وعده داده که به جنگ‌های اوکراین و غزه پایان دهد و «گروگان‌های آمریکا» را آزاد کند.

او در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۲۴، درباره این موضوع اظهاراتی را مطرح کرد.

در نمایش دیگری از مواضع سرسختانه حامی رژیم صهیونیستی، ترامپ به‌طور یکجانبه تصمیم گرفته بود در زمان ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۱۷، سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس اشغالی منتقل کند.

رویکرد نامزد‌های انتخاباتی آمریکا درباره چین

هریس در طول ۴ سال حضور در سنا به عنوان سناتور کالیفرنیا در سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۲۱، ترامپ را به دلیل رویکردش در قبال چین مورد انتقاد قرار داد.

در جریان مناظره معاونت ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ با مایک پنس، او گفت که ترامپ «جنگ تجاری را باخته است».

وی همچنین تاکید کرد که تعرفه‌های او بدون ایجاد توازن مجدد در روابط این کشور با چین به اقتصاد آمریکا آسیب زد.

در موضوع دیگری مربوط به چین، او در سپتامبر ۲۰۲۲ وعده داد که به حمایت از دفاع تایوان، مطابق با سیاست دیرینه آمریکا ادامه دهد.

در مقابل ترامپ با سیاست خود در قبال پکن که بر اعمال تعرفه‌های ۶۰ درصدی بر واردات از این کشور متمرکز است، موضع سختگیرانه‌ای در قبال چین اتخاذ کرده است.

او از محدودیت‌های جدید در زیرساخت‌های متعلق به چین در آمریکا حمایت می‌کند و ساخت سپر دفاع موشکی را پیشنهاد می‌کند.

ونس، معاون وی، استدلال کرد که سیاست‌های مورد حمایت بایدن و دیگر «سیاستمداران غیرقابل درک» در واشنگتن، آمریکا را با کالا‌های چینی، نیروی کار خارجی و در دهه‌های آینده، فنتانیل چینی بالقوه کشنده، غرق کرده است.

ناتو و مواضع متناقض ترامپ و هریس

یکی دیگر از مؤلفه‌های اصلی سیاست خارجی هریس، حمایت قاطع او از ناتو است و تأکید می‌کند که آمریکا هرگز از تعهدات خود در قبال ناتو عقب‌نشینی نخواهد کرد.

هریس در کنفرانس مونیخ، گفت: به‌طور گسترده‌تر، ناتو در رویکرد ما به امنیت جهانی نقش اساسی دارد؛ برای بایدن و من، تعهد مقدس ما به ناتو همچنان سنگین است.

ترامپ بار‌ها تاکید کرده که چندین عضو ناتو به تعهدات مالی خود در چارچوب این پیمان نظامی عمل نکرده‌اند.

کامالا هریس نیز به شدت از اظهارات ترامپ در مورد کشور‌های ناتو که نتوانسته‌اند به هدف ۲ درصدی هزینه دفاعی این ائتلاف دست پیدا کنند، انتقاد کرده است.

در ماه فوریه گذشته (بهمن ۱۴۰۲)، ترامپ گفت در زمان ریاست‌جمهوری خود هشدار داده بود که در صورت حمله روسیه به متحدانی که به تعهدات مالی خود در قبال ناتو عمل نمی‌کنند، مداخله نخواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما