شناسهٔ خبر: 67897006 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

شیراز میزبان سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور شد

دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام، مذاهب و عشایر کشور گفت: چهاردهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور نهم مرداد ماه به میزبانی آستان حضرت علی بن حمزه(ع) شیراز برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، امین الله قربانی کشکولی عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این سوگواره به منظور ترویج اعتقادات و فرهنگ اصیل اقوام گرانمایه و عشایر غیور و نمایش واقعی چهره دینی و ملی جامعه بزرگ عشایری برگزار می‌شود.

وی افزود: چهاردهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام، مذاهب و عشایر کشور، با حضور شعرای منتخب قومیت‌ها، مذاهب و عشایر کشور با زبان‌ها، گویش‌ها، لباس و پوشش اقوام ایرانی، پس از نماز مغرب و عشا سه‌شنبه در آستان مقدس حضرت علی بن حمزه (ع) برگزار می‌شود.

دبیرسوگواره ملی شعرعاشورایی اقوام، مذاهب و عشایر کشور اضافه کرد: در این دوره پس از داوری و کارشناسی اشعار، در مجموع ۱۶ شعر و از اقوام مختلف، با زبان ها و گویش‌های کردی، آذری، بلوچی، لری، عربی خوزستان و عربی ایل خمسه، قشقایی، ترکمن و نیشابوری برای ارائه در این برنامه انتخاب شدند که می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در وحدت امت بزرگ ایران اسلامی، داشته باشد.

قربانی کشکولی بیان کرد: با توجه به نیازها و کمبودها و از ۱۴ سال گذشته تاکنون با هدف شناسایی و جذب شاعران ارزشی، سوگواره شعر عاشورایی اقوام، مذاهب و عشایر کشور برپا شده و رویکرد شعرا به سوی افکار و ایده پردازی‌های عاشورایی و کربلایی، اشتیاق جدید و رقابت مثبتی هدایت شده است.

وی با بیان اینکه اقوام مختلف و ایلات عشایر ایرانی، از ساختارهای مذهبی، فرهنگی، جغرافیایی و جمعیتی از فرصت‌های طلایی ایران هستند، گفت: این ظرفیت همواره مورد طمع دشمنان بوده و سابقه خصومتی دیرینه نشان می‌دهد که ایجاد تفرقه میان مذاهب و قومیت‌های مختلف و بخش بخش کردن مردم و اقوام ایرانی از اهداف بسیار مهم دشمنان و استعمارگران است.

دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام، مذاهب و عشایر کشور گفت: با توجه به شرایط پیچیده فعلی و فقدان متولی جدی فرهنگ اجتماعی اقوام و عشایر، ضرورت برگزاری این نوع رویدادها بیش از گذشته احساس می شود و می تواند به عنوان ابزاری هنرمندانه و کارآمد باشد.

قربانی کشکولی افزود: سوگواره ملی شعرهای عاشورایی پیش از آنکه یک رویداد رقابتی باشد، یک نمایش واقعی و هنرمندانه از پایبندی عمیق اقوام و عشایر ایرانی به اعتقادات دینی و مذهبی و انسجام ملی اسلامی در جهت دفاع عاشقانه از نظام اسلامی است.

وی اضافه کرد: استقبال شایسته و کیفی از این سوگواره، گوشه‌ای از ارزش‌ها، هنجارها و رویکردهای فرهنگی مذهبی اقوام و ایلات عشایر را به نمایش می‌گذارد.

قربانی کشکولی عنوان کرد: این سوگواره یک همنوایی راهبردی به سوی وحدت، همفکری، همدلی و نمایش ظرفیت‌های کم نظیر مغفول مانده اقوام و عشایر ایرانی است.

وی گفت: از یک نگاه، جدا کردن اقوام، مذاهب و عشایر از دیگر جوامع و اقشار ایرانی، پسندیده و مقبول نیست و از سویی شناسایی و به کارگیری مناسب اشتراکات مذهبی، فرهنگی، قبیله‌ای و قومی نیز از عوامل تقویت و ارتقای اتحاد، انسجام ملی و قدرت جامعه و استحکام پایه های نظام اسلامی ضروری به شمار می‌روند که تاکنون آنطور که لازم بوده از این زاویه به معرفی اقوام و عشایر ایران پرداخته نشده، بلکه بیشتر، نمادهای غیردینی و غیرارزشی این جامعه تبلیغ و ترویج شده است.

دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام، مذاهب و عشایر کشور ادامه داد: هدف اصلی این رویداد تعمیق باورهای اعتقادی و ارزشی و تربیت نسل آینده و تحکیم انسجام ملی است.

وی یادآور شد، در طول ۱۴سال گذشته با فراخوان این سوگواره و برقراری ارتباط با بیش از ۴۰۰ شاعر و نویسنده ارزشی از اقوام و قومیت های مختلف، حدود یک هزار و ۲۰۰ اثر عاشورایی اقوام و عشایر ایرانی جمع آوری شده است.

وی گفت: سخنران ویژه سوگواره چهاردهم شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور، آیت الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در بوشهر و عضو مجلس خبرگان رهبری است.

دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام، مذاهب و عشایر کشور یادآور شد: این رویداد از سوی مؤسسه فرهنگی هنری رهروان اندیشه امامت، دبیرخانه شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیمای مرکز فارس، حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس، اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی استان و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اداره کل کمیته امداد امام خمینی(ره)، اداره کل اوقاف و امور خیریه و فارس، اداره کل امور عشایر و آموزش و پرورش عشایری فارس، سازمان فرهنگی شهرداری شیراز و آستان مقدس حضرت علی بن حمزه بن موسی الکاظم(ع)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عشایر استان فارس و اتحادیه تعاونی‌های عشایری این استان در برپایی شایسته این رویداد همکاری دارند.

انتهای پیام/

نظر شما