شناسهٔ خبر: 67896672 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

سرخ‌ها با نفرات تازه برای فصل جدید آماده می‌شوند

پرسپولیس ورژنِ جدید

لیگ بیست و چهارم به زودی شروع می‌شود. با اینکه فصل نقل و انتقالات هنوز به پایان نرسیده و تلاش تیم‌ها برای کامل کردن اسکوادشان ادامه دارد، اما تقریبا می‌شود درباره شمایلی که از تیم‌ها در فصل جدید خواهیم دید، صحبت کرد. استقلال و پرسپولیس؛ رقبای سنتی پایتخت‌نشین که در شروع هر فصل به عنوان مدعیان کسب جام به حساب می‌آیند در شروع فصل نقل و انتقالات از دو ضلع دیگر مربع قهرمانی به شدت عقب افتادند. خریدهای تراکتور از ترکیب پرسپولیس و خرید جوانان خوش‌آتیه لیگ توسط سپاهان و هایجک‌هایش از آبی‌ها و قرمزهای پایتخت، عرصه را بر استقلال و پرسپولیس تنگ کرد. اما آنها در ادامه سعی کردند خودشان را به دو مدعی دیگر برسانند و با ترکیب مناسبی لیگ را آغاز کنند. نگاهی به وضعیت پرسپولیس تا اینجا جالب به نظر می‌رسد.

صاحب‌خبر -

سعید طالبی چابک

 

پرسپولیسِ گاریدو 

سرمربی اسپانیایی پرسپولیسی‌ها تا اینجای کار نشان داده اهل سر و صدا نیست. در رسانه‌ها بعد از خبر پیوستن او به پرسپولیس به تعداد انگشتان یک دست هم مطلبی که مستقیما به او مربوط شود، مشاهده نشده است. او خوب می‌داند کار سختی در پیشِ رو دارد و کم‌ترین انتظاری که هواداران از او دارند، دفاع از عنوان قهرمانی است. 

دروازه‌بان 

پرسپولیسی‌ها پس از فسخ یک‌طرفه قرارداد توسط بیرانوند، هنوز دروازه‌بان دیگری جذب نکرده‌اند. اما اسم محمدرضا اخباری دروازه‌بان فصل گذشته و حال حاضر گل‌گهری‌ها در روزهای گذشته در اطراف پرسپولیس به گوش می‌رسد. علاوه بر آن گویا باشگاه به دنبال جذب یک گلر ملی‌پوش آسیایی است. امیررضا رفیعی جوان هم که در چند بازی فصل گذشته جای بیرانوند را در ترکیب گرفت و عملکرد درخشانی داشت، در پرسپولیس خواهد ماند و به احتمال زیاد گلر ذخیره سرخ‎‌ها 

خواهد بود. 

مدافعان

با جدایی دانیال اسماعیلی‌فر از پرسپولیس و پیوستنش به تراکتور و جدایی علی نعمتی و انتقال پرسود عبدالکریم حسن به الوکره، پرسپولیسی‌ها در سمت راست و چپ خط دفاعی‌شان مهره‌های مهمی را از دست داده‌اند. اما با حفظ گولسیانی و بازگشت پورعلی‌گنجی به ترکیب، اوضاع آنها در خط دفاعی نگران‌کننده نیست. در دفاع وسط احتمالا آنها فصل را با کنعانی‌زادگان و گولسیانی آغاز خواهند کرد. پورعلی‌گنجی بسته به میزان آمادگی‌اش می‌تواند در ترکیب قرار بگیرد و بنا به تجربه‌اش در صورت نیاز می‌تواند دفاع کنار هم بازی کند. البته که احتمالا انتخاب اول سرمربی برای طول فصل دفاع کنارهای تخصصی است. فرشاد فرجی هم مثل پورعلی‌گنجی در هر مقطعی که فرصت بازی پیدا کرده بدون حاشیه و جنگنده در زمین ظاهر شده است. وحید امیری هم قابلیت بازی در دفاع چپ را دارد و با بالا رفتن سنش شاید بهتر باشد که در این قسمت زمین هم به کار گرفته شود.

بعد از ناکامی در جذب یحیی عطیه‌ا... مراکشی، باشگاه پرسپولیس به سراغ گزینه دوم خود رفت و مذاکرات خود را با  مارسلو سوارز بولیویایی به نقطه مورد نظر رساند. بازیکنی که او هم بیشتر از اینکه در سمت چپ خط دفاعی بازی کرده باشد، در قلب دفاع سابقه دارد. توافق پرسپولیس با این بازیکن ۲۲ ساله در حالی است که او فصل گذشته در لیگ فوتبال کشورش حضور داشت و حالا اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، سرخ‌پوش می‌شود. پرسپولیسی‌ها در نقل و انتقالات هنوز باید به فکر جذب بازیکن تخصصی دفاع کناری باشند.

خط هافبک

عمق اسکواد پرسپولیس در پست هافبک دفاعی مناسب تیمی است که برای قهرمانی در لیگ می‌جنگد. با بازگشت میلاد سرلک از خدمت سربازی در ملوان بندرانزلی، حالا پرسپولیسی‌ها در این پست می‌توانند روی او حساب کنند. مسعود ریگی هم در همین پست بازیکن توانمندی است و حضور او این امکان را به گاریدو خواهد داد که هر وقت نیاز بود با دو هافبک دفاعی بازی کند. دو هافبک دفاعی که هر دو به خوبی شوت می‌زنند و در فاز حمله برای رسیدن به توپ‌های سوم اضافه می‌شوند. علاوه بر این دو، پرسپولیس سینا اسدبیگی را هم در اختیار دارد که جوان‌تر است و در طول فصل گذشته بیشتر در اواسط نیمه دوم به بازی اضافه می‌شد. محمد خدابنده‌لو که سال قبل از مس رفسنجان راهی پرسپولیس شد هم می‌تواند با توجه به جوانی و انگیزه‌اش مورد توجه سرمربی جدید 

سرخ‌ها قرار بگیرد.

سایر هافبک‌های پرسپولیس که احتمال حضورشان در ترکیب اصلی بیشتر است سعید صادقی، سروش رفیعی و یاسین سلمانی هستند. سلمانی که فصل قبل فرصت نکرد در پرسپولیس به اندازه کافی بازی کند با برطرف شدن مصدومیتش می‌تواند برای قرمزها تاثیرگذار ظاهر شود. سروش و سعید صادقی فصل درخشانی را به لحاظ فردی پشت سر نگذاشتند ولی هر دو می‌توانند در صورت آمادگی به تیم کمک کنند. 

علاوه بر این‌ها امید عالیشاه هم که گاها به عنوان مهاجم هم بازی می‌کند، یک پاسور تمام‌عیار است. امید در اوایل حضور یحیی در پرسپولیس مدت زمان زیادی نیمکت‌نشین بود و به عنوان بازیکن با سابقه باشگاه مزد سکوت و تلاش و تمرینش را گرفت. کاپیتان عالیشاه یکی از ارکان اصلی قهرمانی پرسپولیس در لیگ بیست و سوم بود و احتمالا در اسکواد گاریدو هم جای خاص خودش را خواهد داشت. اورونوف ستاره ازبک نیم‌فصل دوم فصل قبل هم بیشتر از اینکه در نقش یک هافبک برای پرسپولیسی‌ها ظاهر شود، امید گلزنی آنها محسوب می‌شود. تکنیک مناسب و قدرت تمام‌کنندگی او در پرسپولیس این انتظار را به وجود آورده که اوستون در فصل گذشته به رکورد بهترین گلزن خارجی قرمزها حمله کند. او در دوره کوتاه بازی‌اش در پرسپولیس به هماهنگی خوبی با عیسی آل‌کثیر رسید و خروجی این هماهنگی در جلوی زمین کفه ترازو را در بازی‌های زیادی به نفع پرسپولیس 

سنگین کرد.

خط حمله

استراتژی پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات برای تقویت نیروی هجومی تیمش، شلیک با اسلحه‌های امتحان پس داده بود. آنها فصل گذشته هم با بازگرداندن عیسی آل‌کثیر به تیم تجربه موفقی در این زمینه داشتند و درویش همان رویکرد را ادامه داد. بازگشت فرشاد احمدزاده که در سپاهان بسیار آماده نشان داد، می‌تواند اتفاق خوبی برای پرسپولیس باشد. علی علیپور هم که خیلی از فوتبالی‌ها پیش‌بینی می‌کردند به پرسپولیس برگردد، بالاخره از فوتبال اروپا و پرتغال به جمع سرخ‌ها بازگشت. گاریدو می‌تواند با توجه به کارنامه و تجربه علیپور حساب ویژه‌ای روی او باز کند و به احتمال قوی او یکی از مهاجمین اصلی تیم خواهد بود. نفر دیگری که به پرسپولیس بازگشته مهدی عبدی است. مهاجمی که در تراکتور موفق نبود و حالا به جایی برگشته که توانسته بود اسمی برای خودش دست و پا کند.

عیسی آل‌کثیر هم که به روزهای خوبش نزدیک شده، بازیکن مناسبی برای بازی کردن در باکس حریف است و با شم بالای گلزنی‌اش می‌تواند بازی را برای پرسپولیسی‌ها در بیاورد. او از آن دست بازیکنانی است که روی ارسال از جناحین می‌شود روی قدرت سرزنی‌اش مانور داد. وحید امیری هم اگر مثل صد سال گذشته‌ای که از او به یاد داریم آماده باشد، در هر جایی از سمت چپ زمین که قرار بگیرد به درد سرخ‌ها خواهد خورد. روی هم رفته ترکیب هجومی‌ای که پرسپولیس در اختیار دارد ترکیب امیدوارکننده‌ای است و بعید است در مدت باقی‌مانده آنها به دنبال جذب مهاجم دیگری بروند. درویش اگر بتواند خیال هواداران را از دروازه و کناره‌های خط دفاعی راحت کند، کارش را در فصل نقل و انتقالات به خوبی به اتمام رسانده است.

 

نظر شما