شناسهٔ خبر: 67896252 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

هفت نشانه بیماری قلبی؛ علائم ظاهری بیماری قلبی که باید جدی گرفت!

در این مقاله هفت نشانه بیماری قلبی را بررسی کردیم. اگر سابقه نارسایی قلبی یا سایر بیماری‌های خاص را دارید به علائمی مانند ناراحتی قفسه سینه، درد در بازو، درد در فک و گلو، تنگی نفس در خواب، عرق سرد، سرفه شدید و تورم در پا توجه کنید. همچنین افراد مبتلا به اضافه وزن و بالاتر از ۶۰ سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکل قلبی هستند.

صاحب‌خبر -

همه مشکلات و بیماری‌های قلبی با علائم هشداردهنده و واضح همراه نیستند. برخی از نشانه های ناراحتی قلبی ممکن است حتی در قفسه سینه شما بروز پیدا نکند. اگر سن بالاتر از ۶۰ سال، اضافه وزن، دیابت، کلسترول یا فشار خون بالا دارید، همواره وضعیت قلب خود را بررسی کنید. در این مقاله به بررسی هفت نشانه بیماری قلبی شامل ناراحتی قفسه سینه، درد در بازو، فک و گلو، تنگی نفس در خواب، عرق سرد، سرفه شدید و تورم در پا، خواهیم پرداخت. برای مطلع شدن از جزئیات علائم و نشانه‌های قلبی شما را به مطالعه این مطلب دعوت می‌کنیم.

۱. احساس ناراحتی در قفسه سینه؛ شایع‌ترین نشانه بیماری قلبی

در صورت پاره شدن رگ‌های قلبی بیمار یا بروز حمله قلبی، فرد در قفسه سینه خود احساس درد، سفتی و فشار می‌کند. این احساس ممکن است در هر فرد یا هر جنسیت متفاوت باشد. برخی از خانم‌ها این ناراحتی را مانند فشار آوردن سنگینی یک جسم بزرگ روی قفسه سینه خود حس می‌کنند. برخی دیگر احساسی شبیه به سوزش شدید سر معده دارند.

این احساس ممکن است در هر حالتی اعم از استراحت یا انجام یک کار فیزیکی سراغ افراد بیاید. همچنین معمولا بیش از چند دقیقه طول خواهد کشید. اگر این نشانه‌ها را داشتید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. در صورت مرتبط بودن این علائم با بیماری قلبی، پزشک متخصص با بررسی شرایط و وضعیت فرد، قرص های قلب را برای کنترل عوارض این بیماری تجویز می‌کند.

۲. درد در بازو؛ یکی دیگر از نشانه های مشکل قلبی

درد در بازو به‌عنوان نشانه بیماری قلبی، معمولا به این شکل است که ابتدا از ناحیه قفسه سینه شروع می‌شود و سپس در دست و بازو پخش می‌شود. اغلب باز و و سمت چپ بدن افراد درگیر دردهای مشکلات قلبی می‌شود؛ اما ممکن است در خانم‌ها این نوع درد در قسمت راست بدن هم بروز پیدا کند. همچنین امکان دارد بعضی از افراد فقط دچار بازو درد شوند و نشانه‌ای از درد قفسه سینه نداشته باشند؛ نوع مشکوک درد در بازو معمولا به شکل مداوم و بدون قطع شدن است.

این درد بدون هیچ علت خاصی (فعالیت سنگین و مشکلات عضلانی) حتی در زمان استراحت شما نیز ادامه دارد. در صورت مشاهده این نشانه و داشتن سابقه بیماری قلبی بهتر است با پزشک معالج خود مشورت کنید تا داروهای لازم برای کنترل شرایط شما را تجویز کند. داروهای تجویزی پزشک برای درمان بیماری قلبی توسط شرکت پخش دارو آدوراطب و سایر شرکت‌های معتبر در داروخانه‌های سراسر کشور توزیع می‌شود.

 

هفت نشانه بیماری قلبی (2)

 

۳. درد در گلو یا فک؛ یکی از علائم قابل‌توجه ناراحتی قلبی

درد در ناحیه گلو و فک معمولا مربوط به مشکل عضلانی، سینوس‌ها یا سرما خوردگی است؛ اما اگر این نوع ناراحتی به‌همراه احساس درد و فشار روی قفسه سینه باشد، احتمالا یکی از نشانه های بیماری قلبی خواهد بود. همچنین امکان دارد ناراحتی قلبی به گردن و کمر افراد نیز سرایت کند. ازاین‌رو اگر سابقه مشکل قلبی دارید، این علائم را جدی بگیرید.

۴. خروپف شدید شبیه به تنگی نفس؛ نشانه‌ای نادر از نارسایی قلبی

خروپف‌های غیرمعمول که مانند نفس نفس زدن یا خفگی (وقفه تنفسی در خواب) به نظر می‌رسد، احتمالا یکی از نشانه های ناراحتی قلبی باشد. وقفه‌های تنفسی مکرر در خواب باعث اعمال فشار مضاعف روی قلب بیمار می‌شود. برای کنترل این وضعیت معمولا پزشک دستگاه سی پپ را برای استفاده در خواب تجویز می‌کند. این دستگاه به بهبود تنفس بیماران در خواب کمک می‌کند.

 

هفت نشانه بیماری قلبی (4)

 

۵. تغییر رنگ بدن؛ یکی از علائم بیماری قلبی روی پوست

یکی از نشانه‌های نادر بیماری قلبی، تغییر روی بافت و رنگ پوست است. در این بخش برخی از مشکلات و علائم پوستی که ممکن است ناشی از نارسایی قلبی باشند را معرفی کرده‌ایم:

  • پوست مایل به زرد (گزانتلاسما)
  • آبی یا بنفش شدن پوست (سیانوز)
  • لکه یا خط‌های قرمز (پتشی و خونریزی اسپلینتر)
  • ندول‌های پوستی دردناک (گره های اوسلر)
  • بثورات دائمی (لیودو رتیکولاریس)
  • پوست سرد، رنگ پریده یا براق (بیماری شریان محیطی)

علائم بیماری قلبی روی پوست را باید جدی گرفت؛ بنابراین اگر هر یک از این علائم را روی پوست خود مشاهده کردید، در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی بروز این نشانه‌ها مشخص شود.

۶. سرفه‌ شدید؛ یکی از علامت‌های جدی بیماری قلبی

سرفه‌های طولانی‌مدت و شدید که مخاط سفید یا صورتی تولید می‌کند، احتمالا یکی از نشانه‌های نارسایی قلبی باشد. در این حالت قلب توانایی پمپاژ را از دست داده است و باعث برگرداندن خون به سمت ریه‌ها می‌شود. در اغلب موارد این موضوع مربوط به بیماری‌های ریوی یا عفونت است؛ اما اگر سابقه مشکل قلبی دارید، فورا به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

 

هفت نشانه بیماری قلبی (1)

 

۷. تورم در پا؛ یکی از علائم ظاهری بیماری قلبی

زمانی‌که قلب نمی‌تواند به اندازه کافی خون را سریع پمپاژ کند، خون به داخل رگ‌ها برمی‌گردد و باعث ورم آن‌ها می‌شود. همچنین امکان دارد مشکل قلبی به کلیه‌ها نیز فشار آورده باشد. ازاین‌رو عملکرد کلیه‌ها مختل می‌شود و سموم اضافی از کلیه دفع نمی‌شود؛ در نتیجه پا و مچ پا ورم می‌کنند.

برای کنترل عوارض بیماری‌های قلبی به پزشک مراجعه کنید

در این مقاله هفت نشانه بیماری قلبی را بررسی کردیم. اگر سابقه نارسایی قلبی یا سایر بیماری‌های خاص را دارید به علائمی مانند ناراحتی قفسه سینه، درد در بازو، درد در فک و گلو، تنگی نفس در خواب، عرق سرد، سرفه شدید و تورم در پا توجه کنید. همچنین افراد مبتلا به اضافه وزن و بالاتر از ۶۰ سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکل قلبی هستند. اگر جزو این افراد هستید برای بررسی وضعیت سلامت قلب خود حتما به‌طورمداوم تحت‌نظر پزشک باشید تا عوارض بیماری قلبی شما را کنترل کند.

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما