شناسهٔ خبر: 67892858 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/بسته اخبار علم و فناوری/

کلاهی برای کمک به درمان سرطان مغز/تجربه حضور در ایستگاه فضایی برای طرف‌داران لگو

روجا تحریری نوری

دنیای علم و فناوری روز یکشنبه ۷ مرداد شاهد رخدادهای جالبی بود که این خبر به اختصار به آنها پرداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود. اکنون در این گزارش به مرور خلاصه این اخبار می‌پردازیم.

تجربه حضور در ایستگاه فضایی روی زمین برای طرف‌داران لگو

شرکت «لگو»(Lego) اعضای جدیدی را به عنوان خدمه ماموریت جذب می‌کند و یک پچ ماموریت انحصاری را در نمایشگاه امسال «کامیک کان سن‌دیگو»(SDCC) به سازندگان موشک می‌دهد.

چین اولین نیروگاه هسته‌ای نمک مذاب توریم را راه‌اندازی می‌کند

در یک مقطع مهم برای توسعه انرژی هسته‌ای، چین قصد دارد اولین نیروگاه هسته‌ای نمک مذاب جهان را در صحرای گوبی(Gobi) راه‌اندازی کند. این تاسیسات نوآورانه که چین مدعی است تا سال ۲۰۲۵ شروع به کار خواهد کرد، قصد دارد انرژی جهانی را با فناوری پیشرفته و چشم‌انداز صنعت انرژی هسته‌ای ایمن‌تر و سبزتر شکل دهد. این نیروگاه به جای اورانیوم از توریم به عنوان سوخت استفاده می‌کند. رآکتور آن برای خنک کردن نیازی به آب ندارد، زیرا از نمک مایع یا کربن دی اکسید برای انتقال گرما و تولید برق استفاده می‌کند.

راهیان پیشرفت، دروازه ورود نخبگان به صنعت

طرح «راهیان پیشرفت» برای ارتقاء آگاهی از توانمندی‌ها و دستاوردهای علمی و صنعتی کشور از زمستان سال ۱۴۰۲ آغاز به فعالیت کرد که موجب ارتباط بیش‌از پیش نخبگان با صنعت و رفع بسیاری از نیازهای آن‌ها در دانشگاه‌ها شده است؛ این ارتباط علاوه‌بر بازدید میدانی اساتید و دانشجویان از خط مقدم توسعه کشور، در قالب سامانه نظام ایده‌ها و نیازها میان وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها برقرار شده است که از نشانه‌های مثبت همکاری مراکز علمی و صنعتی برای تحقق شعار سال است.

کاهش انگیزه‌های صادراتی دانش‌بنیان ها با سیاست‌گذاری‌های عمومی

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق شد تجهیزات پزشکی پرتوساز خود را به کشورهای همسایه و خاورمیانه صادر کند، ولی سیاست‌گذاری‌هایی در خصوص فروش ارز حاصل از صادرات مانعی برای توسعه صادرات دانش‌بنیان‌ها شده است. صدرا سپهری، مدیر عامل این شرکت‌ دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: این شرکت در سال ۹۹ متشکل از ۵ متخصص فعالیت خود را آغاز کرد و در این مدت توانست مجوزهای سازمان غذا و دارو را برای تولید تجهیزات پزشکی و پروانه بهره‌برداری را از وزارت صنعت، معدن و تجارت و احراز دانش‌بنیانی را از معاونت علمی ریاست‌جمهوری دریافت کند.

تحلیل رفتاری ۴ قدرت جهانی در توسعه هوش مصنوعی

بررسی های جهانی نشان می دهد ۴ کشور آمریکا، چین، ژاپن و آلمان ۴ قدرت جهانی در حوزه هوش مصنوعی هستند و تحلیل رفتار آنها در این حوزه نشان می دهد در کنار سرمایه گذاری در این حوزه، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی موتور حرکت و توسعه این کشورها هستند. امیرعباس محمدی کوشکی، سرپرست تیم اختراعات ایران و عضو رسمی ویکی آمار سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص گزارش ۲۰۲۴ سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) درباره وضعیت کشورها در توسعه هوش مصنوعی گفت: در گزارش WIPO 2024، اطلاعات مرتبط با هوش مصنوعی در کشورهای مختلف ارائه شده و تحلیل وضعیت هوش مصنوعی در چهار کشور برتر یعنی ایالات متحده، چین، ژاپن، و آلمان واقعیاتی را نمایان می کند از جمله اینکه ایالات متحده امریکا به عنوان پیشرو در حوزه هوش مصنوعی شناخته می‌شود. این کشور دارای بالاترین تعداد پتنت‌ها و انتشارات علمی مرتبط با هوش مصنوعی است به گونه ای که تعداد پتنت‌های این کشور بالغ بر ۱۵۷ هزار و ۴۴۶ اختراع و تعداد انتشارات علمی آن نیز ۱۰۱ هزار و ۷۸ سند علمی گزارش شد.

کلاهی که به درمان سرطان مغز کمک می‌کند

یک دستگاه کلاه شکل که روی جمجمه قرار می‌گیرد، می‌تواند قدرت سلول‌های کشنده طبیعی را برای از بین بردن سرطان مغز تقویت کند. گلیوبلاستوما که نوع خطرناک سرطان است که از طریق مغز یا حتی نخاع گسترش می‌یابد، به زودی با یک کلاه درمانی که جریان‌های الکتریکی منتشر می‌کند، درمان خواهد شد. این دستگاه شامل مجموعه‌ای از چسب‌ها یا بانداژها است که دیسک‌های سرامیکی عایق‌شده به نام «آرایه‌های مبدل» را روی یک سر تراشیده نگه می‌دارند.

۲۳ ماهواره «استارلینک» راهی مدار زمین شدند

شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) روز شنبه ۲۷ ژوئیه یک پرتاب دیگر را به نمایش گذاشت. این شرکت در ساعت ۱:۴۵ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی، ۲۳ ماهواره «استارلینک»(Starlink) را از «مرکز فضایی کندی» ناسا در فلوریدا با موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) پرتاب کرد.

شناسایی جمعیت گیاه شیرین بیان با بیشترین ترکیب ضد التهابی در کشور

گروهی از محققان دانشگاهی موفق به شناسایی جمعیتی از گیاه شیرین بیان با بیشترین میزان گلابریدین شدند. این ماده دارای خاصیت ضد التهابی است. به نقل از بنیاد علم ایران، حسن اسماعیلی مجری طرح و دانش آموخته دانشگاه شهید بهشتی عنوان طرح تحقیقاتی پسا دکتری خود را «معرفی جمعیت غنی از گلابریدین از جمعیت‌های کشت شده شیرین‌بیان ایران و تکثیر انبوه درون شیشه‌ای آن برای تجاری‌سازی در سیستم‌های کشت» عنوان کرد و گفت: از قرن‌ها پیش، انسان‌ها به موازات تلاش برای تهیه غذا و پوشاک، به حفظ سلامتی خود نیز می‌اندیشیدند؛ به‌طوری که از مواد موجود در پیکره گیاهان موسوم به "دارویی" به عنوان ابزاری مؤثر در التیام بیماری‌ها استفاده کرده‌اند.

رقابت ۱۲ تیم دانشجویی در ارائه نوآورترین ایده در حوزه رفع چالش‌های اجتماعی

در مرحله نهایی رقابت دانشجویی نوآوری اجتماعی ۱۲ تیم در حضور داوران از ایده‌های نوآورانه خود در حوزه‌های اجتماعی دفاع کردند و در نهایت ۳ ایده برتر انتخاب می‌شوند. محمد رسولی دبیر جایزه نوآوری اجتماعی (جانا) در حاشیه آیین اختتامیه رقابت دانشجویی نوآوری اجتماعی که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی در حال برگزاری است،  در گفت و گو با ایسنا، "جانا" را یک جریان نوآورانه بهبود زندگی توصیف کرد و گفت: اولین جلسه شورای سیاستگذاری این رویداد در اردیبهشت سال گذشته برگزار و فراخوان آن در آبان ماه سال گذشته منتشر شد.

ساخت یک مولکول جدید برای دارورسانی به عضلات اسکلتی

مولکول جدید ساخت پژوهشگران ژاپنی می‌تواند یک راه امیدبخش را برای دارورسانی به عضلات اسکلتی ارائه دهد. پژوهشگران «دانشگاه متروپولیتن توکیو»(TMU) یک مولکول دارورسان جدید ساخته‌اند که می‌تواند به ورود DNA پلاسمید به داخل سلول‌ها هنگام تزریق به عضلات اسکلتی کمک کند و یک گام مهم در بیان آران‌ای و پروتئین‌های درمانی باشد.

از «اشتغال‌زایی از ضایعات الکترونیکی» تا «روشی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان با استفاده از باطله‌های معادن»

سامانه هوشمند دسترسی، پلتفرم خدمات داوطلبانه برای سالمندان، تولید کاشی کوارتز از باطله معادن وحفظ و احیا بافت تاریخی یزد عناوین بخشی از ۱۲ طرح نوآوری اجتماعی است که در استیج صندوق نوآوری ارائه شد.

باشگاه نوآوران اجتماعی راه اندازی می شود

دبیر کل جایزه جانا از راه اندازی باشگاه نوآوران اجتماعی خبر داد. محمدمهدی جعفری دبیرکل جایزه جانا در آیین اختتامیه رقابت دانشجویی نوآوری اجتماعی بااشاره به چالش های امروز کشور گفت: مهمترین چالش ما چالش های اجتماعی است و اگر این چالش های مرتفع شوند سایر چالش ها رفع می شود.

انتهای پیام

نظر شما