شناسهٔ خبر: 67873961 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

مجلس: قیمت قانونی خودرو را شورای رقابت اعلام می‌کند/ شورای رقابت: وظیفه‌ای در قیمت‌گذاری نداریم

در شرایطی که ایران خودرو فهرست قیمت‌های جدید هفت گروه از محصولات خود را در روز گذشته منتشر کرده نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس قیمتی را قانونی می‌داند که شورای رقابت اعلام کند اما شورای رقابت نیز خود را موظف به قیمت‌گذاری نمی‌داند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ در شرایطی که ایران خودرو فهرست قیمت‌های جدید هفت گروه از محصولات خود را در روز گذشته منتشر کرده نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس قیمتی را قانونی می‌داند که شورای رقابت اعلام کند اما شورای رقابت نیز خود را موظف به قیمت‌گذاری نمی‌داند.

خودروسازان ایرانی در شرایطی قیمت‌های جدید محصولات خود را منتشر کرده‌اند که احمد آقایی، معاون حمل و نقل وزیر صمت به صراحت اعلام کرده این وزارتخانه هیچ ابلاغ رسمی به ایران خودرو و سایپا در رابطه با افزایش قیمت نداشته‌ است.

در همین راستا سیدجواد حسینی‌کیا، نائب رئیس کمیسیون صنعت و معدن مجلس درباره این رفتار متناقض خودروسازان و وزارت صمت به خبرنگار ایلنا گفت: هفته گذشته اعضای کمیسیون صنایع مجلس با وزیر صمت جلسه داشتند و در این نشست به موضوعات گوناگون مرتبط با صنعت خودرو از جمله خودروهای داخلی پرداخته شد و بر حسب آنچه وزارت صمت اعلام کرده فعلا افزایش قیمتی در خودروهای داخلی اتفاق نیفتاده بنابراین خودروسازان هم باید در موضوع افزایش قیمت خودرو دست نگه دارند و اگر تصمیم به افزایش قیمت دارند این موضوع را به واسطه شورای رقابت اعمال کنند، در این شورا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و ناظرین مجلس حضور دارند و شورای رقابت است که باید برای قیمت خودرو‌های داخلی تصمیم‌گیری کند.   

وی افزود: امیدواریم به شرایطی برسیم که ناترازی عرضه و تقاضای خودرو در بازار از بین برود و خودروسازان داخلی خودروهایی باکیفیت و رقابت‌پذیر با محصولات مشابه خارجی بسازند تا بتوانند جایگاه خود را در داخل بیش از پیش تثبیت و بازارهای صادراتی را نیز تصاحب کنند. 

حسینی‌کیا در پاسخ به این پرسش که اگر وزارت صمت با ابلاغ قیمت‌های جدید خودروسازان داخلی موافق نیست، ایران خودرو چگونه قیمت‌های جدید را منتشر کرده استَ، اظهار کرد: قیمتی قانونی است که شورای رقابت آن را اعلام کند. 

نائب رئیس کمیسیون صنعت و معدن مجلس درباره احتمال قیمت‌گذاری خودروهای داخلی در دولت آینده اظهار کرد: بله این موضوع در دولت بعدی اتفاق می‌افتد.  

شورای رقابت موظف به قیمت‌گذاری نیست 

گفتنی است هر چند مجلس بر اعلام قیمت‌ها از سوی شورای رقابت تاکید دارد اما سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت نیز این شورا در مورد قیمت‌گذاری موظف نمی‌داند، وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در این باره تصریح کرد: شورای رقابت طبق قانون به هیچ عنوان وظیفه قیمت‌گذاری هیچ کالا و خدمتی را ندارد، این شورا وظیفه صدور دستورالعمل قیمت‌گذاری را دارد و این دستورالعمل هم با هدف رقابتی شدن بازار ارائه می‌شود و هدف از این کار کنترل رفتارهای انحصاری است. 

توکلی افزود: در این راستا شورای رقابت طبق فصل نهم اصل ۴۴ قانون موظف است دستورالعمل تنظیم بازار را عرضه کند وگرنه نحوه محاسبه قیمت و اعلام و ابلاغ قیمت‌ها طبق دستور دیوان عدالت از سوی شورای رقابت صورت نمی‌گیرد و این شورا تنها متعد بر نظارت بر دستورالعمل‌هایی است که توسط تنظیم‌گر فنی انجام می‌شود.

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما