شناسهٔ خبر: 67873906 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اقتصاد پوسیده لبنیات تهدیدی برای سلامت دندان و استخوان

کاهش مصرف لبنیات به یک‌سوم میانگین جهانی، تهدید جدی برای سلامتی مردم و ورشکستگی کارخانه‌های لبنی است.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: «به طور متوسط هر ایرانی ۶ دندان کشیده، پُر کرده یا پوسیده دارد» این آمار وزارت بهداشت است. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی علی احسان ظفری می‌گوید که «سرانه مصرف لبنیات در ایران به ۵۰ کیلوگرم رسیده است»، این رقم یک سوم میانگین جهانی و یک هفتم مصرف کشور‌های اروپایی و آمریکایی است.

به گزارش فارس، سرانه مصرف لبنیات در دهه‌های گذشته از ۹۰ به ۵۰ کیلو کاهش یافته است. این رقم ۴۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

یکی از دلایل گرانی لبنیات، وابستگی ۷۰ درصدی خوراک مورد نیاز دامداری‌ها به واردات است که هزینه تولید را بیشتر می‌کند. به اعتقاد کارشناسان به ترویج تاثیر لبنیات در سلامتی هم کمتر پرداخته شده و فرهنگ‌سازی نشده است.

بر اساس پژوهش دهمین کنگره انجمن دندانپزشکان عمومی، افرداد بین ۳۳ تا ۴۸ سال بیش از ۱۳ درصد پوسیدگی دندان دارند. دو میلیون زن ایرانی به دلیل کمبود کلسیم در معرض خطر شکستگی استخوان قرار دارند.

بسیاری از بیماری‌های مردم اعم از کاهش قد، پایین بودن بهره هوشی و ابتلا به بیماری پوکی استخوان، ارتباط مستقیمی با پایین بودن مصرف شیر دارد.۸۰ درصد بیماری‌های سالمندان مربوط به بیماری‌های حرکتی است که ریشه در بی‌توجهی به مصرف شیر و فرهنگ غلط تغذیه‌ای دارد. کاهش مصرف لبنیات علاوه بر ضرر‌های جبران ناپذیر سلامتی، موجب رکود و و ورشکستگی کارخانه‌های لبنی می‌شود.

کارشناس صنایع لبنی مهران عظیمی می‌گوید که برای جلوگیری از ورشکستگی صنایع، دامداران نباید قیمت شیر را افزایش دهند تا چرخ کارخانه‌های لبنی بچرخد و زنجیره تولید تداوم یابد.

در مقابل، پژوهشگر حوزه صنعت کریم دلیری می‌گوید که در شرایط تورمی امکان ثابت نگاه داشتن قیمت شیر خام وجود ندارد، اما می‌توان با توسعه بازار‌های صادراتی، فرهنگ‌سازی مصرف و قرار دادن لبنیات در سبد کالایی دولت، مصرف این محصول ضروری را افزایش داد.

بر اساس یک تحقیق در کشور‌هایی که تورم بالایی دارند، با پرداخت یارانه، سهم کالا‌های ضروری در سبد مصرفی افزایش یافته است، اما اینکه یارانه به کدام حلقه از زنجیره داده شود نسبت به نوع کالا متفاوت است. #لبنیات

برچسب‌ها:

نظر شما