شناسهٔ خبر: 67873632 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آماده‌باش ۳۵ پایگاه اورژانس دانشگاه علوم‌ پزشکی سمنان/ خدمت‌رسانی به پنج بیمار گرمازده

سمنان - ایرنا - رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: ۳۵ پایگاه اورژانس برای خدمت‌رسانی به بیماران احتمالی ناشی از شرایط گرمای هوا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در آماده‌باش هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، سمنان در موج گرمای ۱۰ روزه قرار دارد و پیش‌بینی شده دمای هوا این هفته در استان تا ۴۷ درجه سانتیگراد افزایش یابد.

ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی روز گذشته سه ساعت کاهش یافت و دولت امروز هفتم مرداد را با هدف حفظ سلامت کارکنان و بهینه‌سازی مصرف آب و برق تعطیل اعلام کرد.

پژمان قراییان رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیماران دچار گرمازدگی با اعلام ضعف و بی‌حالی با فوریت‌های پزشکی سمنان(۱۱۵) تماس می‌گیرند، اما پنج بیمار از ابتدای امسال تا کنون در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان با تشخیص قطعی گرمازدگی به مرکز درمانی منتقل شدند.

به گفته وی، اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان به پنج بیمار شامل ۲ بیمار با تشخیص گرمازدگی در سمنان و یک بیمار در هر یک شهرهای دامغان، آرادان و گرمسار از ابتدای امسال تاکنون خدمت‌رسانی کرد.

وی با بیان اینکه پرهیز از فعالیت زیر تابش نور خورشید و خروج از خانه در ساعت‌های اوج گرما بین ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۷ موثر در پیشگیری از گرمازدگی است، اضافه کرد: استفاده از کلاه‌لبه‌دار و عینک آفتابی استاندارد، پوشیدن لباس‌های نخی و نوشیدن فراوان آب از دیگر راهکارهای پیشگیری از گرمازدگی است.

آماده‌باش ۳۵ پایگاه اورژانس دانشگاه علوم‌ پزشکی سمنان/ خدمت‌رسانی به پنج بیمار گرمازده

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان اظهار کرد: بیحالی، ضعف، کاهش سطح هوشیاری و تشنگی از علایم گرمازدگی است و پاشیدن آب به صورت، استفاده از پارچه‌های مرطوب برای خنک کردن پوست و نوشاندن آب در صورت هوشیاری به فرد گرمازده کمک کننده در بهبود علایم تا رساندن فرد به مرکز درمانی است.

وی تصریح کرد: پیشگیری از گرمازدگی با رعایت نکته‌های بهداشتی بهتر از درمان است و انتظار می‌رود شهروندان از خوردن داروهای خودسرانه در درمان گرمازدگی پرهیز و به مرکز درمانی مراجعه کنند.

قراییان تاکید کرد: رها کردن کودک در خودرو با توجه به گرمای هوا برای یک دقیقه هم کار درستی نیست و احتمال بروز گرمازدگی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر، سرخه، دامغان، آرادان و گرمسار زیر پوشش دانشگاه علوم‌ پزشکی سمنان و شهرستان‌های شاهرود و میامی نیز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود است.

استان پهناور سمنان با توجه به تنوع اقلیمی، موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در مسیر زائران امام رضا(ع) سالانه پذیرای ۲۰ میلیون مسافر و گردشگر است.

سمنان که به «دارالمرحمه» معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که از این شمار، بیش از ۲۰۰ هزار نفر ساکن مرکز استان هستند.

نظر شما