شناسهٔ خبر: 67871295 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

افزایش مصرف نوشیدنی‌های الکلی در اروپا؛ سازمان بهداشت جهانی هشدار داد

مصرف بالای الکل در کشور‌های اروپایی به یکی از چالش‌های جدی در این قاره تبدیل و هشدار از سوی مقام‌های بهداشتی را در پی داشته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - سازمان بهداشت جهانی (WHO) فراخوانی فوری برای توقف روند رو به افزایش مصرف الکل در اروپا صادر کرده است؛ به گفته این سازمان اروپا در میان بالاترین میزان مصرف الکل در جهان قرار دارد. 

سازمان بهداشت جهانی گزارشی در مورد مصرف الکل در اروپا منتشر کرد که نشان می‌دهد مصرف نوشیدنی‌های الکلی سالانه به مرگ ۸۰۰ هزار نفر منجر می‌شود. بر این اساس، مطرف الکل یکی از علل اصلی مرگ‌و‌میر در این قاره است. 

براساس آمارها، هر روز ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در اروپا به دلایل مرتبط با الکل جان خود را از دست می‌دهند که تقریبا ۹ درصد از کل موارد مرگ‌ومیر در این منطقه را شامل می‌شود.

در همین حال، مطالعه‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف الکل به طور قابل توجهی بر خشونت خانگی، تصادف‌ها و مسائل مربوط به سلامت روان تاثیر می‌گذارد. با این وجود، بسیاری از مردم این قاره از خطر‌های ناشی از مصرف نوشیدنی‌های الکلی بی‌اطلاع هستند.

مصرف بالای الکل در اروپا

با وجود خطر‌های سلامتی، اروپایی‌ها با میانگین مصرف سالانه ۹.۲ لیتر الکل در صدر فهرست جهانی قرار دارند. 

براساس تازه‌ترین داده‌های سازمان بهداشت جهانی، مردان در اروپا حدود ۴ برابر بیشتر از زنان نوشیدنی‌های الکی مصرف می‌کنند. 

در اروپا از هر ۳ بزرگسال ۲ نفر الکل مصرف می‌کنند و از هر ۱۰ بزرگسال یک نفر الکلی محسوب می‌شود.

پزشکان می‌گویند که مصرف الکل می‌تواند به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و سیروز کبدی (cirrhosis) منجر شود. اما بیش از یک دهه است که هیچ کاهشی در مصرف الکل در کشور‌های اتحادیه اروپا دیده نشده است. 

افزایش مصرف نوشیدنی‌های الکلی در اروپا؛ سازمان بهداشت جهانی هشدار داد

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که هیچ میزانی از مصرف الکل برای بدن مناسب نیست. با مصرف بیشتر الکل، خطر ابتلا به سرطان به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. مقام‌های بهداشتی از مردم می‌خواهند که نوشیدن الکل را متوقف کنند. 

مصرف سالانه الکل در سال ۲۰۲۰ از ۱.۲ لیتر تا ۱۲.۱ لیتر در میان ۳۶ کشور اروپایی از جمله اتحادیه اروپا، انگلیس، انجمن تجارت آزاد اروپا (EFTA) و کشور‌های نامزد اتحادیه اروپا متغیر بود.

براساس آمارها، آلمان با ۱۰.۶ لیتر بالاترین میزان مصرف الکل را در میان ۴ کشور بزرگ اتحادیه اروپا از نظر اقتصادی و جمعیت داشت و پس از آن فرانسه (۱۰.۴ لیتر)، اسپانیا (۷.۸ لیتر) و ایتالیا (۷.۷ لیتر) قرار دارند. میانگین مصرف سالانه الکل در انگلیس ۹.۷ لیتر بود.

نقش جنسیت در نوشیدن زیاد الکل

مصرف الکل به طور قابل توجهی براساس جنسیت و تحصیلات متفاوت است. 

براساس آمارها، تقریبا یک نفر از هر ۵ بزرگسال (۱۹ درصد) در کشور‌های اتحادیه اروپا دست‌کم یک بار در ماه میزان بالایی را از مشروبات الکلی استفاده کرده است. 

در همه کشورها، مردان بیشتر از زنان مشروبات الکلی مصرف کردند. در سراسر کشور‌های اتحادیه اروپا به طور متوسط ۲۶.۶ درصد از مردان گزارش کردند که دست‌کم یک بار در ماه میزان بالایی را از مشروبات الکلی مصرف می‌کنند؛ این در حالی است که این میزان در زنان ۱۱.۴ درصد است.

زنان در دانمارک، لوکزامبورگ، آلمان و ایرلند بالاترین میزان مصرف شدید مشروبات الکلی را داشتند که بالای ۲۰ درصد بود.

انتهای پیام/

نظر شما