شناسهٔ خبر: 67871281 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دیپلماسی علمی با محوریت نصف جهان

اصفهان- ایرنا-المپیاد جهانی فیزیک در اصفهان به پایان رسید و در کنار برگزاری رقابت‌های علمی، فرصت آشنایی با فرهنگ و ظرفیت‌های ایران برای نمایندگان ۴۶ کشور حاضر در این رویداد علمی مهیا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک (IPhO۲۰۲۴) روز یکشنبه با برگزاری مراسم اختتاحیه در دانشگاه صنعتی اصفهان به پایان رسید و به این ترتیب این رویداد مهم علمی بین‌المللی که در آن ۱۹۸ دانش‌آموز نخبه از ۴۶ کشور حضور داشتند، توانست بار دیگر اهمیت برگزاری چنین رویدادهایی را در تقویت و توسعه دیپلماسی علمی یادآور شود.

کارشناسان بر این باورند که برگزاری اینگونه رویدادها می‌تواند زمینه‌ساز آغاز دیپلماسی علمی در کشورمان با محوریت نصف جهان باشد که صحبت‌های سرپرستان تیم‌های اعزامی کشورهای شرکت‌کننده نیز گواه این موضوع است.

حضور نمایندگان کشورهای مکزیک و کلمبیا از قاره آمریکا تا اندونزی، مالزی، ویتنام و بنگلادش از جنوب شرق آسیا، در کنار حضور پررنگ کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی نظیر روسیه، بلغارستان، رومانی و کرواسی و بیشتر کشورهای آسیایی مانند چین، هند، پاکستان و نپال در المپیاد فیزیک در اصفهان، جلوه‌ای از ظرفیت عظیم مراکز علمی کشورمان بویژه مراکز علمی این استان را در معرفی توانمندی‌های میزبان به رخ جهانیان کشید.

بدون تردید، گسترش این تعاملات علاوه بر ارتقا جایگاه علمی ایران می‌تواند نقش بسزایی در برقراری صلح و تعامل سازنده بین ملت‌های مختلف ورای مواضع سیاسی دولت‌های آنها ایجاد کند و زمینه‌ساز پیوند نخبگان و عموم مردم با مردمان آنسوی مرزها باشد.

کارشناسان بر این باورند که برگزاری چنین رویدادهای بین‌المللی به تقویت و توسعه دیپلماسی عمومی کشورمان منجر می‌شود و درواقع ارتباط با نخبگان کشورهای دیگر فرصت مناسبی برای برقراری هرچه بیشتر تعامل و همکاری در زمینه‌های مختلف است.

المپیاد جهانی فیزیک امسال دارای ۲ آزمون اصلی تجربی و نظری بود که آزمون تجربی روز سه‌شنبه و امتحان نظری پنجشنبه هفته گذشته در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد اما در این دوره، مسوولان برگزارکننده، برنامه‌های متنوع دیگری نیز برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفتند.

بازدید از جاذبه‌های گردشگری اصفهان در کنار مشاهده پیشرفت‌های صنعت فولاد ایران از جمله برنامه‌های جانبی این رویداد بود که مورد استقبال دانش‌آموزان نخبه جهان، ناظران و سرپرستان تیم‌های مدعو قرار گرفت تا آنها علاوه بر حضور در رقابت علمی المپیاد، فرصتی برای آشنایی با فرهنگ و ظرفیت‌های مختلف کشورمان نیز پیدا کنند.

برگزاری مراسم اختتامیه بهانه‌ای شد تا در حاشیه آن در مورد ایران، اصفهان و این رویداد بین‌المللی نظر سرپرستان تیم‌های حاضر را جویا شویم که در ادامه آمده است.

آشنایی با فرهنگ غنی مردم اصفهان

ناظر تیم کشور تایلند در باره نخستین سفر خود به اصفهان گفت: از فرهنگ غنی مردم اصفهان و رفتار دوستانه آنها بسیار خرسندم و از برگزارکنندگان ممنونم چراکه در همه جا همراه ما بودند و در باره دانشگاه‌های صنعتی، اصفهان و فرهنگ ایرانیان نیز توضیحات خوبی دادند.

سانتی ماان‌سیری(Santi Maensiri) با اشاره به اجرای برنامه زورخانه‌ای در مراسم افتتاحیه المپیاد افزود: اجرای برنامه محلی ایرانی در این مراسم بسیار زیبا بود و برگزارکنندگان این رویداد، خیلی خوب عمل کردند.

وی خاطرنشان کرد: در این رویداد با فرهنگ غنی مردم اصفهان آشنا شدیم و بازدید خوبی نیز از فولاد مبارکه داشتیم که در نوع خود جالب بود.

دیپلماسی علمی با محوریت نصف جهان

حفظ فرهنگ اصیل اسلامی توسط ایرانیان

سرپرست تیم بلغارستان نیز در باره تجربه سفر خود به ایران در سال ۲۰۰۷ و سفر کنونی عنوان کرد: من در سال ۲۰۰۷ برای المپیاد جهانی فیزیک به ایران سفر کردم و از فرهنگ اصیل اسلامی لذت بردم.

میروسلاو آبراچف (Miroslav Abrashev) ادامه داد: اکنون برایم جالب است که مردم ایران هنوز پس از گذشت این سال‌ها، اصالت خود را حفظ کرده‌اند.

وی تاکید کرد: حفظ اصالت های فرهنگی پس از ۱۷ سال نشان از فرهنگ غنی ایرانیان دارد.

شگفتی از فرهنگ مردم اصفهان

سرپرست تیم ویتنام هم با اشاره به اینکه در سنین کودکی، افسانه‌هایی در باره ایران شنیده بود، گفت: این نخستین بار است که به اصفهان سفر می‌کنم اما افسانه‌هایی در باره این شهر در کودکی شنیده بودم و اکنون خوشحالم که اینجا را از نزدیک می‌بینم.

دو دانهبیچ(Do Danh Bich) افزود: فرهنگ مردم اصفهان مرا شگفت‌زده کرد البته گرمای هوا کمی اذیت‌کننده بود ولی بازدید خوبی از این شهر و کارخانه فولاد آن داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: با وجود تحریم برخی کشورهای غربی، برگزاری این رویداد موفقیت بزرگی برای ایران بود و این رویداد و برنامه‌های آن بخوبی پیش رفت.

اصفهان، قلب تپنده ایران

سرپرست تیم عربستان سعودی نیز سفر خود به اصفهان را خوب و زیبا دانست و گفت: از دیدگاه من اصفهان، قلب تپنده ایران بلکه جهان محسوب می‌شود و من از زیبایی‌های این شهر شگفت‌زده شدم.

نواف مولهی الارجانی (Nawaf Mulhi A Alarjani) تصریح کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان توانمندی‌ زیادی دارد و توانست این المپیاد را در سطح بالای کمی و کیفی برگزار کند که جای تشکر دارد.

وی خاطرنشان کرد: برگزارکنندگان المپیاد، کار خود را خیلی خوب انجام دادند و انجام رقابت‌ها، برگزاری مراسم افتتاحیه، اختتامیه و بازدیدها، دیدگاه خوبی را در میان حاضران این رویداد علمی نسبت به ایران و اصفهان آفرید.

دیپلماسی علمی با محوریت نصف جهان

لذت قدم زدن در شهر زیبای اصفهان

سرپرست تیم بنگلادش هم با اشاره به اینکه در دوره کودکی مدتی در بوشهر زندگی کرده است، گفت: بخاطر مدتی که در بوشهر زندگی می‌کردم، تصوراتی از ایران و اصفهان داشتم اما فکر نمی‌کردم اصفهان شهری کوهستانی باشد.

محمد ارشد مومن (M Arshad Momen) افزود: با وجود آفتابی بودن و گرمی هوا در اصفهان، از قدم زدن در این شهر زیبا لذت بردم و طبیعت این دیار مرا به یاد «کلرادو»(در آمریکا) انداخت که بتازگی در آنجا حضور داشتم.

دیپلماسی علمی با محوریت نصف جهان

به گزارش ایرنا، پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک، روز دوشنبه هفته پیش با حضور ۱۹۸ دانش‌آموز نخبه از ۴۶ کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شده بود.

المپیاد جهانی فیزیک با توجه به اهمیت روزافزون این رشته در بیشتر زمینه‌های فناوری و آموزش عمومی جوانان و همچنین با هدف افزایش ارتباطات بین‌المللی، هر سال در یکی از کشورهای جهان برگزار می‌شود.

پیشینه برگزاری المپیاد جهانی فیزیک به بیش از ۵۰ سال قبل باز می‌گردد که نخستین دوره آن در لهستان با حضور پنج تیم برگزار شد.

تیم‌های ایرانی از ۳۶ سال پیش تاکنون در المپیاد حضور دارند و از بدو ورود نیز مدال‌های خوبی کسب کرده‌اند.

گفتنی است دانشگاه صنعتی اصفهان برای امسال برای دومین بار المپیاد جهانی فیزیک را برگزار کرد این دانشگاه سی و هشتمین المپیاد جهانی فیزیک را نیز ۱۷ سال پیش نیز برگزار کرده بود.

نظر شما