شناسهٔ خبر: 67871098 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

در گفت و گو با جماران؛

رئیس کمیته امنیتی و اطلاعاتی شورای راهبری دولت چهاردهم: با انتخاب پزشکیان یک معجزه به نفع مردم صورت گرفته است/ شعارهای رئیس محترم جمهور مبنی بر این است که هیچ کدام از تبعیض‌ها پذیرفته نیست/ عضویت در FATF هیچ ضرری برای ما ندارد

رئیس کمیته امنیتی و اطلاعاتی شورای راهبری دولت چهاردهم، گفت: در انتخابات عدد حضور بانوان کمتر از آقایان نیست. آیا در بهره‌وری از امکانات جامعه هم همین طور است؟ مثلا مشارکت بانوان در سازمان‌ها، مؤسسات و مدیریت‌های دولتی با آقایان قابل مقایسه هست؟! چرا این قشر جوان تحصیل‌کرده و پایبند به نظام مقدس جمهوری اسلامی در مسئولیت‌های حساس و عمومی به کارگیری نشوند؟ چه اصراری بر خانه نشینی آنها هست؟ مگر بین خدمت در جامعه با خدمت در جامعه قابل جمع نیست؟! مگر بسیاری از خانم‌هایی که در رشته‌های پزشکی و مهندسی حضور دارند، خانه‌دار نشده‌اند؟! همین قشر فرزندان فرهیخته‌ای تحویل جامعه داده‌اند.

صاحب‌خبر -

پایگاه خبری جماران: رئیس کمیته امنیتی و اطلاعاتی شورای راهبری دولت چهاردهم، با تأکید بر اینکه با انتخاب پزشکیان یک معجزه به نفع مردم صورت گرفته است، گفت: در انتخابات عدد حضور بانوان کمتر از آقایان نیست. آیا در بهره‌وری از امکانات جامعه هم همین طور است؟ مثلا مشارکت بانوان در سازمان‌ها، مؤسسات و مدیریت‌های دولتی با آقایان قابل مقایسه هست؟! چرا این قشر جوان تحصیل‌کرده و پایبند به نظام مقدس جمهوری اسلامی در مسئولیت‌های حساس و عمومی به کارگیری نشوند؟ چه اصراری بر خانه نشینی آنها هست؟ مگر بین خدمت در جامعه با خدمت در جامعه قابل جمع نیست؟! مگر بسیاری از خانم‌هایی که در رشته‌های پزشکی و مهندسی حضور دارند، خانه‌دار نشده‌اند؟! همین قشر فرزندان فرهیخته‌ای تحویل جامعه داده‌اند.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار جماران با حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی رحمانی را در ادامه می‌خوانید:

با توجه به اینکه شما رئیس کمیته امنیتی و اطلاعاتی شورای راهبری دولت چهاردهم هستید، ملاک‌های انتخاب وزیر اطلاعات را برای ما بفرمایید.

چون هنوز کار به نتیجه نرسیده، به طور کلی می‌گویم. کسانی باید برای این پست امتیاز بیاورند که پایبند باشند به شعارها و برنامه‌هایی که رئیس جمهور محترم در طول دوران انتخابات و همچنین محورهایی که در سخنرانی‌های بعد از انتخابات به عنوان رئیس جمهور منتخب اعلام می‌کند؛ با این شعارها همسو باشد و وفادار بماند. به دلیل جایگاه مهمی که وزارت اطلاعات در مسائل مهم امنیتی داخل کشور و خارج در دستیابی به اهداف نظام دارد، وزارت اطلاعات یکی از مهمترین وزارتخانه‌ها در کشور است و فقط مسائل امنیت داخلی نیست.

اصولا در وزارت اطلاعات یک بخش امنیت داخلی است و نیز یک بخش آگاهی و کارهای اطلاعاتی برون مرزی و یک بخش هم  تعامل با دستگاه‌های اطلاعاتی است که در دنیا وجود دارد. به طور کلی یک وزیر باید توانایی حل مسائلی که پیش می‌آید را داشته باشد؛ و در بحران‌های خلق‌الساعه از توان حل بحران برخوردار باشد. لذا هم خود وزارتخانه بسیار مهم است و هم کسی که در رأس این وزارتخانه قرار می‌گیرد.

سازمان‌های اطلاعاتی که ارتباط مردمی آنها بسیار قوی باشد، خیلی موفق‌تر هستند

طبیعتا باید طوری باشد که بتواند جلب اعتماد درونی داشته باشد تا مراکز حساس دیگری که هستند با اینها همکاری کنند. مخصوصا دولتی که شعار رئیس جمهور محترمش «دولت مردمی» هست، سازمان‌های اطلاعاتی که ارتباط مردمی آنها بسیار قوی باشد، خیلی موفق‌تر هستند. یعنی قابل اعتماد باشد، مقبولیت درونی داشته باشد و شناختی نسبت به کل این مأموریت‌های سنگین داشته باشد. وزیری که برای این وزارتخانه انتخاب می‌شود باید تجربه کافی داشته و به مسائل امنیتی کاملا واقف بوده تا بتواند با یک مدیریت صحیح انجام وظیفه نماید. البته به دلیل اهمیت این وزارتخانه، از گذشته این طور بوده که مقام معظم رهبری نظرات راهبردی مهمی دارد و اینها هم باید در کل مورد لحاظ قرار بگیرد.

شورای راهبری تلاش‌های خوبی کرده‌ و افراد شایسته‌ای هم ان شاء الله انتخاب می‌کنند

بنابراین مخصوصا با توصیه‌ای که مقام معظم رهبری در فرمایش اخیرشان با مجلس داشتند و رئیس جمهور را «حفظه الله» خطاب کردند و فرمودند در جهت تحکیم، یاری‌رسانی و در واقع تحقق شعارهای مردمی و نظرات بسیار خوبی که رئیس جمهور ما مطرح کرده‌اند، باید همه دستگاه‌ها و نیروهای نظامی و انتظامی در تحقق این شعارها کنار دولت باشند. البته دوستان شورای راهبری تلاش‌های خوبی کرده‌اند و افراد شایسته‌ای هم ان شاء الله انتخاب می‌کنند و دیگر به تصمیمات عالی بستگی دارد که کدام یک از این افراد حائز شرایط شناخته شوند.

 

با انتخاب پزشکیان یک معجزه به نفع مردم صورت گرفته است

به طور کلی دولت چهاردهم را از نظر ترکیب جناحی، جنسیتی و قومی و مذهبی چطور ارزیابی می‌کنید؟

واقع مطلب این است که با انتخاب آقای دکتر پزشکیان، یک معجزه به نفع مردم صورت گرفته است. من اگر به «معجزه» تعبیر می‌کنم، برای این است که واقعا جمهوری اسلامی مستحق این همه در تنگنا قرار گرفتن نیست و با آرمان‌های شهدای ما برای تثبیت جمهوری اسلامی هم سازگار نیست. علی‌رغم دشمنی‌هایی که با اصل جمهوری اسلامی صورت گرفته، یک عده محدودیت‌های زیادی را ایجاد و کاری کردند که این صف‌آرایی‌ها و صف‌بندی‌هایی به مردم خوب ما تحمیل شود. از قبیل خودی و غیرخودی‌های توهمی و ثانیا تبعیض‌های جنسیتی و قومیتی که در اصل نظام وجود ندارد. قانون اساسی ما برای اعتلای مردم مسلمان و غیر مسلمان است؛ هرکسی که در سرزمین ایران زندگی می‌کند. این قانون اساسی آمده تا مردم را از استعمار خارجی و استبداد داخلی نجات بدهد و امام امت در واقع با شعار بزرگ «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» همه عوامل سعادتمندی را در قالب این شعارها به منصه ظهور رساندند و امام امت تأکید بر تحقق این شعارها داشتند. بعد از رحلت امام هم مقام معظم رهبری در بیانیه‌ها و سخنرانی‌ها متذکر به تحقق همین شعارها بودند.

یک کسانی در درون انقلاب نفوذ کرده‌اند که جامعه را به جناح‌بندی‌ها و خودی و غیر خودی‌ها کشاندند

ولی متأسفانه یک کسانی در درون انقلاب نفوذ کرده‌اند که اینها جامعه را به جناح‌بندی‌ها و خودی و غیر خودی‌ها کشاندند و سرانجام تلاش می‌کردند هر طور شده یک گروه در کشور حاکم باشند و بعد هم کم کم به بستگان و خویشان تبدیل شده بود و این بر خلاف مفاد قانون اساسی است. در نتیجه حصاری کشیده و خیلی چیزها را در انحصار خودشان قرار داده بودند و همه خدمتگزاران نمی‌توانسند به عرصه خدمت در جمهوری اسلامی دست یابند.

در ایام جنگ بنده مسئول بسیج سپاه بودم؛ اصلا گروه‌گرایی یا جناح‌بندی مطرح نبود. هیچ بسیجی ما در دوران دفاع مقدس به عنوان اینکه از کجا آمده‌، به کجا وصل است و چه کسانی او را ساپورت می‌کند، اصلا مطرح نبود. ما یک عنوانی برای بخشی از بسیج به نام «بسیج اقشار و صنوف» داشتیم و در واقع دانش‌آموز، دانشجو، استاد دانشگاه و همه کسانی که در مراتب علمی دانشی هستند و از سوی دیگر همه اقشار و صنوف جامعه شهری و روستایی و عشایری در آن مجموعه حضور داشتند. یعنی همه اقشار هم در جبهه‌ها بودند و هم در پشتیبانی شرکت می‌کردند.

نمونه دیگر اینکه من قرار بود که در یکی از کشورهای خلیج فارس سفیر شوم ولی حضرت امام از من خواستند که باشم؛ فرمودند که سپاه از من مسئولی برای بسیج مستضعفین خواسته و من شما را معرفی می‌کنم. توصیه اکید امام این بود که ما در بسیج علاوه بر حضور در جبهه، دنبال ارتش 20 میلیونی از همه اقشار و صنوف هستیم؛ که در کلیت آن 10 میلیون بانوان و 10 میلیون آقایان هستند. حتی حضرت امام این نکته را آنجا فرمودند که یک عده‌ای خیال می‌کنند این انقلاب را آقایان انجام داده‌اند. ایشان فرمودند اگر مشارکت زنان در نهضت و انقلاب نبود، این انقلاب به پیروزی نمی‌رسید. همچنین ایشان فرمودند که یقینا نقش خانم‌ها اگر بیشتر از مردها نباشد، کمتر هم نبود.

حالا من عرض می‌کنم که الآن 50 درصد و بلکه کمی بیشتر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ما را بانوان تشکیل می‌دهند. آیا حضور آنها در متن جامعه هم به صورت برابر است؟ یک وقتی شایع شد که حتی خیابان‌ها را هم دیوارکشی کنند؛ این کجای دین و مکتب است؟! یادم هست که یک وقتی خبر رسید عده‌ای می‌خواهند کلاس‌های دانشگاه را دیوارکشی کنند؛ امام به حاج احمد آقا فرمود اگر تا صبح این دیوارکشی‌ها رفع نشود، وزرای مربوطه باید عزل شوند. نه در دین و نه در قانون اساسی ما چنین جداسازی‌هایی دیده نشده است.

مشارکت بانوان در سازمان‌ها، مؤسسات و مدیریت‌های دولتی با آقایان قابل مقایسه هست؟!

در انتخابات هم عدد حضور بانوان کمتر از آقایان نیست. آیا در بهره‌وری از امکانات جامعه هم همین طور است؟ مثلا مشارکت بانوان در سازمان‌ها، مؤسسات و مدیریت‌های دولتی با آقایان قابل مقایسه هست؟! چرا این قشر جوان تحصیل‌کرده و پایبند به نظام مقدس جمهوری اسلامی در مسئولیت‌های حساس و عمومی به کارگیری نشوند؟ چه اصراری بر خانه نشینی آنها هست؟ مگر بین خدمت در جامعه با خدمت در جامعه قابل جمع نیست؟! مگر بسیاری از خانم‌هایی که در رشته‌های پزشکی و مهندسی حضور دارند، خانه‌دار نشده‌اند؟! همین قشر فرزندان فرهیخته‌ای تحویل جامعه داده‌اند.

خوشبختانه رئیس جمهور در همایش فعالان ستادی مطالب خیلی شفاف و روشنی گفتند؛ که ما مسأله جنسیتی و اقوام و مذاهب نداریم. در گوشه و کنار دیدم که یک عده‌ای هم گفتند نمی‌شود چون ملتزم نیستند؛ این چه حرفی است؟ در جنگ که بنده مسئول بسیج بودم همه زرتشتی‌ها، کلیمی‌ها و مسیحی‌ها در پشتیبانی از جبهه هم شهید دادند و هم حضور فعالی در کمک‌رسانی داشتند. بسیاری از دوخت لباس‌ها به صورت مجانی از طرف برادران مسیحی ما بود؛ ما پارچه می‌دادیم و آنها می‌دوختند.

بنابراین وقتی که قرار است برای یک ملتی خدماتی ارائه شود، طبیعی است که باید هر کسی که جزء مردم کشور ما حساب می‌شود، از زن و مرد و هر قشر و صنفی یا قوم و طایفه‌ای، برای همه است. مثلا چقدر از خانم‌ها می‌توانند در عرصه فرهنگی و آموزش و پرورش نقش مهمی داشته باشند؟ مخصوصا در کارهای فرهنگی و هنری و حتی کارهای ستادی بالا، داشته‌ایم و داریم. خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب سطح دانش مردم ما خیلی بالا رفته؛ جمعیت هم که اضافه شده و لیکن در جهت استخدامی ما می‌بینیم که وضعیت بانوان در این حد نیست و حق دارند که اعتراض کنند.

شعارهای رئیس محترم جمهور مبنی بر این است که هیچ کدام از تبعیض‌ها پذیرفته نیست

شعارهای رئیس محترم جمهور هم مبنی بر این است که هیچ کدام از این تبعیض‌ها پذیرفته نیست و واقعا دین هم اجازه نمی‌دهد که تبعیض باشد. قرآن می‌گوید «یا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَی اللَّهِ» و «یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا»؛ در قرآن 92 بار کلمه «ناس» به کار رفته، یعنی زن و مرد را تفکیک نکرده است. چرا در قرآن همسر فوعون و حضرت مریم مثال زده می‌شود؟ چرا در قرآن سوره‌ای به نام «کوثر» نازل می‌شود که بخش مهمش در مورد کوثر رسول الله(ص) است؟ اینها بهترین راهنما برای ما نیست که تبعبض قائل نشویم؟! حالا چرا بعضی‌‌ها تبعیض قائل می‌شوند؟ فکر که مرد و زن ندارد. بعضی جاها خود بانوان نمی‌روند اما جایی که فکر باید کار کند و دانش او می‌تواند مشکلی را حل کند، فرقی نمی‌کند.

چرا استقبال در این انتخابات با انتخابات پیشین قابل مقایسه نیست؟ از وقتی که مشکلاتی در زمینه انتخابات و انحصارطلبی‌هایی به وجود آمد، آیا ما در مجلس و ریاست جمهوری و جاهایی که انتخابات ضرورت دارد، مشارکت در انتخابات نسبت به دوره‌های قبلش ریزش نداشته است؟! اما وقتی مردم احساس کردند دارد یک حصار کشیده شده در هم پیچیده می‌شود، اقبال کردند و دیدیم که چطور زن و مرد حاضر شدند و آقای دکتر پزشکیان با رأی بالایی انتخاب شد.

پزشکیان اصلا روحیه حضور در جناح‌بندی‌ها را ندارد

مردم به خاطر این شعارهای خوب و در واقع مردمی بودن این ریاست جمهوری رأی دادند؛ شعارهایی که به نفع مردم است. ایشان اصلا روحیه حضور در جناح‌بندی‌ها را ندارد؛ بلکه به عکس، از قبل هم این طوری بود که با هر گونه گرایش‌های جناحی مبارزه می‌کرد. شما می‌بینید که اهل تشریفات نیست و زیاده‌خواهی ندارد و مردی صادق، عدالت‌‌خواه و حق‌طلب است و مردم هم واجدین این خصوصیات را دوست دارند. لذا ما دیدیم خیلی کسانی که شعارهای براق و وعده‌های کاذبی می‌دادند، مردم اینها را درک می‌کنند.

سفره‌های مردم از شرایط خوبی برخوردار نیست

مردمی که الآن سفره‌هلیشان از شرایط خوبی برخوردار نیست و نیازمندهایشان هرگز تأمین نمی‌شود و نمی‌توانند با این تورم بالا نیازهای خودشان را رفع کنند، بعضی‌ها شعار دادند که ما طلا می‌دهیم. خیال می‌کنند درک مردم اینقدر پایین است که با این وعده‌های دروغین خام شوند؟ این خیلی بد است؛ صداقت اولین حرف را می‌زند. محبوبیت درجه یک حضرت امام قبل و بعد از انقلاب به این خاطر بود که مردم این مرجع بزرگ را با صداقت، سلامت و مردم‌داری بالایی شناخته بودند.

 

شما به دشمنی‌ها با مردم ایران اشاره داشتید و در بخش اخیر هم به مشکلات معیشتی مردم اشاره کردید. به نظر شما ابرچالش‌های پیش روی دولت چهاردهم چیست؟

البته این دشمنی‌ها استمرار گذشته است. یادم هست که حضرت امام خیلی از دشمنی آمریکا و اذنابش نام می‌بردند و می‌فرمودند آنها دشمنان قسم خورده اسلام و ایران هستند. امام همیشه می‌فرمودند درست است تحمل جمهوری اسلامی ایران برای آنها سخت است، ولی ما باید با دیگر کشورهایی که ارتباط برابر با آنها مشکلی به همراه ندارد، ارتباط برقرار کنیم. باید با برخی کشورهای اروپایی که خواستار ارتباط با جمهوری اسلامی و همچنین کشورهای آسیایی و مسلمان قدرتمند تعامل و همکاری داشته باشیم. آنها هم وقتی می‌بینند دشمنی‌ها فایده‌ای ندارد، کوتاه می‌آیند. یک عده در گذشته دنبال این نبودند و شعارهای تند و تیزی می‌دادند و دشمنان شروع به ایران‌هراسی کردند.

تحریم‌ها واقعا کمر کشور ما را شکسته است

کسانی که دشمنی آنها پا بر جا است و به هر نحوی دنبال دشمنی با جمهوری اسلامی هستند، باید جلوی آنها ایستاد. اما هر وقت روزنه‌ای برای کاهش این تشنجات بین ما و کشورهای دیگر پیدا می‌شود، سعی کنیم که اینها را برداریم. مثلا تحریم‌ها واقعا کمر کشور ما را شکسته است. بخش عمده تورم به خاطر همین تحریم‌ها است. شما نمی‌توانید آزادانه نفت خودتان را صادر کنید و مشتری‌ها نمی‌توانند ارز ما را برگردانند. ما چقدر از هند، کره، چین و کشورهای دیگر طلب داریم و هنوز هم نتوانسته‌ایم آنها را برگردانیم؟ این شعار است که ما به زور می‌گیریم؛ مگر زمان قدیم است که پول را در گونی بریزند و برای شما بفرستند؟!

در دنیا چیزی به اسم FATF تصویب شده و معلوم است که عضویت در آن هیچ ضرری برای ما ندارد. البته تا وقتی که تحریم‌ها هست، نمی‌توانیم از این طریق استفاده کنیم. اما در اصل بنای این FATF برای مقابله با پولشویی‌ها بوده و بیشتر هم برای ابرقدرت‌ها بوده است. آنها بودند که سلاح جابه‌جا می‌کردند و پول‌های کلانی برای سلاح کسب می‌کردند. یعنی جنگ راه می‌اندازند و پول‌های کلانی برای سلاح کسب می‌کنند.

متأسفانه یک عده‌ای در کشور ما مثل اختاپوس چسبیده‌اند و کاسبان تحریم هستند

در واقع تحریم‌ها جلوی معاملات ما با دنیا را بسته و ما برای دارو و چیزهای دیگر مشکل داریم. این طور نمی‌شود که بگوییم همه چیز را خودمان تولید می‌کنیم. کشورهای دنیا همه چیز را خودشان تولید نمی‌کنند و با تعامل کشورهای دیگر به دست می‌آورند. این هیچ به معنای پذیرش استعمار و این حرف‌ها نیست. متأسفانه یک عده‌ای در کشور ما مثل اختاپوس چسبیده‌اند و کاسبان تحریم هستند. آنها خیلی سرمایه‌دار شده‌اند ولی بدنه جامعه در فشار است؛ آدم وضع مردم را می‌بینند که در فشار هستند.

وقتی شما نمی‌توانید صادرات کنید؛ خزانه شما مشکل دارد و طبیعی است که ارزش پول شما پایین می‌آید. هرچه ارزش پول پایین بیاید، چون درآمد زیاد ندارید، ارزش کالاها بالا می‌رود و در نتیجه چیزی که با 100 تومان می‌خریدید را الآن با 10 هزار تومان هم نمی‌توانید بخرید. دود این به چشم مردم می‌رود ولی یک عده‌ای شعار می‌دهند که ما مقاومت می‌کنیم. مقاوتی که ما باید در برابر استعمار داشته باشیم، این نیست.

ما نباید زمینه سوء استفاده دیگران را فراهم کنیم. من یک جایی خواندم زمانی که ما تحریم بودیم و فروش ما به اقل مقدار خودش رسیده، عربستان سعودی هر روز 14 میلیون بشکه نفت صادر کرده است. شما می‌دانید که اگر پول این 14 میلیون بشکه بدون مانع به خزانه دولت برگردد، چه شرکت‌هایی به این صحرای خشک آمده‌اند؟ به خاطر این پول‌ها است. اگر تأسیسات نفتی ما با مشکل مواجه شود و نتوانیم تکنولوژی‌های روز را به کار ببریم، ممکن است این خود محصولی ما به ضرر کشور و ملت تمام شود.

جناح‌بندی‌ها به ضرر مردم است و مردم هم از انحصارطلبی‌های یک عده بیزار هستند و خسته شده‌اند

در نتیجه از چالش‌هایی که آقای دکتر پزشکیان جدی با آن مواجه است، اینکه از همه مردم استمداد می‌کند و می‌گوید ما باید یک گروه «نجات ملی» از مشکلات تشکیل بدهیم. انتخابات تمام شد و دیدیم که جناح‌بندی‌ها به ضرر مردم است و مردم هم از انحصارطلبی‌های یک عده بیزار هستند و خسته شده‌اند؛ و دنبال یک وفاق ملی هستند که همه افراد و اقشار، هر کسی که هر توانی دارد، در جهت مقابله با این چالش‌ها به کار بگیرد. هیچ ایرادی ندارد که در همه این زمینه‌ها با طرف‌های مخالف مذاکراتی صورت بگیرد و از توان کشورهای اسلامی در جهت رفع این مسائل کمک بگیریم.

البته دشمنی‌های آنها پایان پیدا نمی‌کند، ولی ما باید یک وفاق ملی داشته باشیم که بتوانیم موانع رشد و توسعه کشور را در همه ابعاد از پیش مردم عزیزمان برداریم و ان شاء الله مردم ما سرافراز و سربلند بتوانند از این مشکلات رهایی پیدا کنند. امیدواریم این وفاق در دولت آقای پزشکیان به ثمر بنشیند.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما