شناسهٔ خبر: 67870457 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور شیراز در گفتگوی تفصیلی با شیرازه:

شهید رئیسی تشنه خدمت به مردم بود

عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور گفت: دغدغه اول و آخر شهید رئیسی خدمت به مردم با خنثی کردن اثر تحریم، اجرای طرح‌های کلان و بهبود معیشت مردم بود؛ از همین جهت تلاش شبانه‌روزی در دستور کار او و دولت سیزدهم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، با تاسی از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیأت دولت سیزدهم که مبنی بر رضایت ایشان از عملکرد این دولت در بازه زمانی ۳ساله بود و با توجه به نزدیکی زمان تنفیذ رئیس جمهور منتخب مردم، گفتگویی در این رابطه با روح‌اله رئیسی عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور داشتیم که این گفتگوی تفصیلی به شرح زیر است:

روح‌اله رئیسی هیات علمی دانشگاه پیام نور شیراز در ابتدای گفتگوی خود با اشاره با سخنان مطرح شده مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با اعضای هیات دولت سیزدهم بیان کرد: ما الان هم با کشورهای اروپایی ارتباط داریم، و هم با کشورهای به اصطلاح در نیم کره شرقی؛ مثل روسیه، چین، هند وغیره ارتباطاتی هم که الان با روسیه وجود دارد بر مبنای احترام متقابل و منافع متقابل است و اگر هر زمان این احساس بشود که ذره‌ای از این اصل، کشورِ طرف مقابل ما چه روسیه باشد چه چین باشد، چه انگلیس و فرانسه و آلمان باشد، بخواهند تخطی بکنند نظام ما و کشور ما زیر بار چنین قضیه‌ای نخواهد رفت و مقام معظم رهبری هم اجازه چنین کاری را نخواهند داد.

 لازم به ذکر است که دولت قبل به دلیل توجه یک‌جانبه به برجام و ارتباط با غرب، بسیاری از ظرفیت‌های اقتصادی را معطل گذاشت؛ اما دولت سیزدهم یک دیپلماسی اقتصادی با محوریت ارتباط با کشورهای دوست و بخصوص همسایگان را فعال کرده که ثمرات آن در حال تحقق است.

بنا‌بر‌این روح اله رئیسی عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور شیراز به یک مصاحبه تفصیلی با خبرنگار این رسانه پرداخت.

 شیرازه: با توجه به سخنان رهبری در مورد استمرار دولت شهید رئیسی، توصیه شما به رئیس جمهور منتخب چیست؟

 روح‌اله رئیسی:

دغدغه اول و آخر شهید رئیسی خدمت به مردم با خنثی کردن اثر تحریم، اجرای طرح‌های کلان و بهبود معیشت مردم بود؛ از همین جهت تلاش شبانه‌روزی در دستور کار او و دولت سیزدهم بود، برخی دستاوردهای دولت سیزدهم برای مردم ملموس و بعضی غیرملموس است و درازمدت اثر آن نمایان می‌شود.

 آیت‌الله رئیسی و دولت او در تقریباً ۱۰۲۰ روز دوران ریاست‌جمهوری، با تلاش خستگی‌ناپذیر، کارنامه‌ای به جا گذاشت که فقط فهرست کردن آن به چند روزنامه کامل نیاز دارد؛ لذا مهم‌ترین توصیه به رئیس جمهور منتخب، استمرار تلاش و مجاهدت، با به‌کارگیری نیروهای پرنشاط و باانگیزه و رویکرد خدمت به مردم همراه با خنثی کردن آثار تحریم‌های ظالمانه است.

 

 شیرازه: رئیس جمهور چگونه می‌تواند استقلال و عزت کشور را حفظ کند؟

 روح‌اله رئیسی:

مقام معظم رهبری فرموده‌اند «اگر این شهیدان عزیز نمی‌بودند و چنانچه این مردم مؤمن در این منطقه (مناطق عملیاتی دفاع مقدس)، سدِ راه دشمن نمی‌شدند، سرنوشت ایران عزیز و اسلامی چیز دیگری می‌شد، امروز و فردا و فرداهای این ملت و این کشور، مرهون فداکاری شهیدان عزیزی است که این کشور عزیز را با جسم و جان خود محافظت کردند، استقلال کشور را حفظ کردند و عزت این ملت را حفظ کردند»

 لذا با تاسی از این کلام ارزشمند، باید گفت حفظ استقلال و عزت کشور با تبعیت از فرامین رهبر معظم انقلاب، ادامه راه شهدای عزیز و تکیه به توانمندی‌های ملت شریف ایران و جوانان دانشمند مؤمن و انقلابی میسر خواهد بود.

 

 شیرازه: اگر بخواهید از دولت روحانی عبرت بگیرید چه موضوعی را بیان می‌کنید؟

 روح‌اله رئیسی:

آمریکا و غرب همواره با عملکردهای خود، خصومت خود را با ملت بزرگ ایران نشان داده‌اند و هیچ‌گاه به دنبال پیشرفت ایران اسلامی نبوده‌اند؛ لذا به هیچ وجه قابل اعتماد و اتکا نیستند، شاید بتوان گفت دولت روحانی بیشترین تلاش خود را در زمینه ارتباط با آمریکا و غرب با هدف حل مشکلات اقتصادی مردم ایران را انجام داد و در این راه نیز متأسفانه برخی از فرامین و توصیه‌های مقام معظم رهبری را نادیده گرفتند؛ اما به شهادت آمار علمی منتشره از سوی نهادهای معتبر داخلی (همچون بانک مرکزی و مرکز آمار و....) و بین‌المللی (نظیر بانک جهانی و...) آنچه که در عمل برای دولت روحانی اتفاق افتاد، تأسف‌آور و در عین حال، عبرت‌آموز بود.

 

 شیرازه: توصیه شما به رئیس‌جمهور منتخب در انتخاب اعضای کابینه دولت جدید چیست؟

 روح‌اله رئیسی:

در انتخاب کابینه جدید، فراجناحی عمل نمایند و افرادی را که سابقاً در دولت‌های مختلف آزمون خود را پس داده‌اند، به کار نگیرند؛ چرا که آزموده را آزمودن خطاست، بحمدالله کشور عزیز ما سرشار است از جوانان مؤمن انقلابی متخصص و توانمند در کنار عناصر مجرب و پیش‌کسوتان خدمت به مردم.

 

 شیرازه: آیا انتصاب اعضای کابینه دولت روحانی در دولت پزشکیان همان ادامه راه دولت روحانی خواهد بود؟

 روح‌اله رئیسی:

بسیار واضح و روشن است که معمولاً اعضای یک دولت از حیث نگاه و عملکرد، تابع رئیس آن دولت خواهند بود، پس اعضای کابینه دولت روحانی، علی‌الاصول به رویکردها و مواضع سیاسی و اقتصادی ایشان باور دارند و لذا به صورت طبیعی ادامه‌دهنده راه همان دولت روحانی خواهند بودف البته هر اصل و قاعده‌ای استثنائاتی هم دارد و چنین نیست که هر فردی که عضو کابینه دولت روحانی بوده، لزوماً ادامه‌دهنده راه دولت روحانی در دولت جدید باشد.

 

 شیرازه: کدام دولت (دولت شهید رئیسی و روحانی) در تعامل با غرب موفق‌تر بوده‌اند؟

 روح‌اله رئیسی:

بر اساس آمار واقعی موجود و شهادت کارشناسان منصف داخلی و بین‌المللی، دولت رئیسی در عمر کوتاه خود، موفقیت‌های بیشتری را در این زمینه به دست آورده است که به برخی از این توفیقات در سؤالات قبل اشاره شد، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بر اساس گزارش بانک جهانی، میانگین رشد اقتصادی ایران در سه سال پایانی دولت دوازدهم (دولت روحانی)، منفی دو و پنج صدم درصد بود؛ اما رشد اقتصادی کشور با یک جهش چشمگیر در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب به پنج و شش دهم، پنج و نزدیک به شش درصد رسید.

 شیرازه: الگوبرداری از دولت‌های قبل تا چه حد صحیح خواهد بود؟

 روح‌اله رئیسی:

دولت جدید بایستی از نقاط قوت دولت‌های گذشته (اعم از دولت‌های انقلابی، معتدل و اصول‌گرا) استفاده نموده و با عبرت‌آموزی از نقاط ضعف آن دولت‌ها، از تکرار اشتباهات پیشینیان جلوگیری کند.

 

 شیرازه: عملکرد دولت در راستای عدم وابستگی به غرب چه تأثیری در پیشبرد اهداف کشور دارد؟

 روح‌اله رئیسی:

سیاست موردنظر امام و سیاست موردنظر رهبر معظم انقلاب در حال حاضر و تمامی کسانی که به اصول انقلاب و نظام اعتقاد دارند هم این است که ما نباید وابسته به شرق یا غرب باشیم و نباید امید به شرق یا غرب داشته باشیم، انقلاب اسلامی ایران همیشه در همین مسیر حرکت کرده و اتفاقاً شاید در بعضی جاها هزینه‌های سنگینی را هم پرداخت کرده؛ ولی از این اصل خودش پا فراتر نگذاشته و این اصل را هیچ‌وقت زیر پا نگذاشته است.

 

 شیرازه: مستحضرید که در دولت شهید رئیسی اقتصاد به نحو مطلوبی رشد داشت، نوع نگاه دولت شهید رئیسی با دولت روحانی در اقتصاد در چه چیزی بود؟

 روح‌اله رئیسی:

مهم‌ترین عامل، تکیه دولت سیزدهم و شخص شهید رئیسی به مردم ایران به جای دولتمردان غربی است، هرچند که دیپلماسی فعال اقتصادی دولت سیزدهم با محوریت همسایگان و دوستان که شامل عضویت در شانگهای و بریکس هم می‌شود، نقش زیادی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور داشته است.

 البته روابط ایران محدود به کشورها و سازمان‌های فوق‌الذکر نیست و دیگران هم کم‌کم به توسعه روابط اقتصادی با ایران در قالب کشور به کشور یا در همکاری‌های بین بریکس و شانگهای با اتحادیه اروپا و... می‌پیوندد، نتیجه مجاهدت‌های رئیس جمهور انقلابی و مردمی، آن شد که دیپلماسی اقتصادی ایران در دوره کوتاه کمتر از ۳ساله ریاست‌جمهوری شهید رئیسی به معنای واقعی متحول شد.

 

 شیرازه: مقام معظم رهبری به دولت جدید پیشنهاد داد که راه دولت شهید رئیسی را ادامه دهد، این اعتقاد نشان از چیست؟

 روح‌اله رئیسی:

در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری بارها بر اولویت اصلی کشور که همان مسئله اقتصاد و رفع مشکلات معیشتی مردم است، تأکید داشته‌اند، شهید رئیسی با درک سخنان مقام معظم رهبری از همان ابتدای شروع به خدمت، تحول در اقتصاد را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی و مهم دولت خود قرار دادند، دولت سیزدهم به دلیل اتخاذ برنامه‌های مختلف، کنترل رشد نقدینگی، کاهش کسری بودجه، کنترل ترازنامه بانکی و... تلاش کرد تا عوامل ایجاد تورم از بین برود؛ بر همین اساس، بانک جهانی در سال گذشته اعلام کرد که اقتصاد ایران در مسیر رشد قرار گرفته است.

 مسلماً مقام معظم رهبری بر اساس گزارش‌های مستند به این نتیجه رسیده‌اند که دولت شهید رئیسی در کنار موفقیت در عرصه‌های مختلف در حوزه اقتصاد که مهم‌ترین مسئله جاری کشور است، توفیق داشته‌اند؛ لذا به نظر می‌رسد، اعتقاد ایشان مبنی بر ادامه راه دولت شهید رئیسی توسط دولت جدید بر اساس همین توفیقات دولت شهید رئیسی بوده است.

ضمن اینکه شهید رئیسی همواره در قول و فعل، پایبند به اصول انقلابی و استمرار راه امام و شهدا داشته‌اند و به معنای واقعی کلمه یک رئیس جمهور در تراز انقلاب اسلامی بوده‌اند.

 

 شیرازه: دلیل موفقیت دولت شهید رئیسی در اوج تحریم‌ها و وجود دستاوردهایی مانند عضو شانگهای و... چه بود؟

 روح‌اله رئیسی:

شهید رئیسی از همان روز نخست اعلام کرد که در کنار پیگیری ارتباط با غرب برای رفع تحریم، محور سیاست خارجی خود را بر حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مستقل با تأکید بر همسایگان قرار می‌دهد.

 اتفاقات کم‌سابقه‌ای همچون عضویت در پیمان بریکس به عنوان آینده مدیریت جهان، دائمی شدن عضویت ایران در پیمان شانگهای و رسیدن به رکورد تجارت ۶۱ میلیارد دلاری با ۱۵ کشور همسایه، از جمله مواردی بود که عملاً تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان را بی‌اثر کرد.

 

 شیرازه: نگاه دولت شهید رئیسی به مذاکره با امریکا چه بود و آیا پیشرفت کشور را در مذاکره می‌دانست؟ کامل در این خصوص توضیح دهید.

 روح‌اله رئیسی:

شهید رئیسی به بدعهدی‌های مکرر آمریکا از زمان استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باور داشتند و بر این اساس همچون امامین انقلاب، به مذاکره با آمریکا خوش‌بین نبودند و راه پیشرفت کشور را در مذاکره با آمریکا نمی‌دانستند.

هر چند که ایشان در کنار تکیه به عناصر و منابع عظیم مادی و انسانی در داخل، به تعامل با خارج هم اعتقاد داشتند؛ اما مسیر تعامل با دنیا را محدود به آمریکا نمی‌دانستند؛ لذا دیپلماسی اقتصادی ایران در دوره کوتاه کمتر از ۳ساله ریاست‌جمهوری شهید رئیسی به معنای واقعی متحول شد.

 رئیس‌جمهور شهید در مدت کوتاه ۳۴ ماه، ۲۸ سفر به ۲۳ کشور مختلف انجام داد. نتیجه این سفرها که با کمترین تشریفات و بیشترین جلسات دوجانبه در سطوح بالا انجام می‌شد، جذب ۱۱ میلیارد دلار سرمایه خارجی معتبر ظرف ۲۴ ماه نخست دولت، رکوردشکنی در تجارت خارجی کشور و افزایش چشمگیر صادرات بوده است.

 

انتهای خبر/224224

نظر شما