شناسهٔ خبر: 67870039 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

سخنان بحث‌برانگیز ترامپ در جمع حامیانش؛ نامزد جمهوری‌خواهان به دیکتاتوری می‌اندیشد؟

ترامپ پیشتر گفته بود اگر یک دوره چهار ساله دیگر در کاخ سفید به او اعطا شود، «روز اول یک دیکتاتور» خواهد بود. او بار‌ها تحسین خود را از رهبرانی، چون ولادیمیر پوتین از روسیه، ویکتور اوربان در مجارستان و کیم جونگ اون از کره شمالی اعلام کرده است. یکی از دستیاران سابق کاخ سفید گزارش داد ترامپ یک بار گفت که آدولف هیتلر - که رژیم نازی‌اش میلیون‌ها یهودی را در بحبوحه جنگ جهانی دوم به قتل رساند - «کار‌های خوبی انجام داد».

صاحب‌خبر -
 

اظهارات جدید نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات نوامبر آمریکا در جمع حامیانش که گفت «فقط این بار رای دهید، زیرا دیگر نیازی به رای دادن مجدد نیست» با واکنش‌های زیادی روبرو شد.

به گزارش صراط به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین و نامزد انتخابات پیش‌رو در آمریکا در یک تجمع انتخاباتی در ایالت فلوریدا که توسط گروه راست افراطی طرفدار مسیحیت، موسوم به تِرنینگ پوینت اکشن (Turning Point Action) برگزار شد به طرفدارانش گفت: مسیحیان، بیرون بروید و رای دهید! فقط این بار - دیگر نیازی به انجام آن نخواهید داشت.

این اظهارات او زنگ هشدار را برای منتقدانش به صدا درآورد.

ترامپ گفت: «میدونی چیه؟ درست میشه! خوب میشه، شما دیگه مجبور نخواهید بود رای دهید، مسیحیان زیبای من! دوستتان دارم. برو بیرون - باید بیرون بیایی و رای بدهی. چهار سال دیگر، لازم نیست دوباره رای دهید. ما آن را خیلی خوب حل خواهیم کرد، شما دیگر مجبور نیستید رای دهید.

اظهارات ترامپ که نه چندان دور از اقامتگاه و خانه او در مارالاگو بیان شد، بلافاصله با حیرت در برخی از محافل سیاسی مواجه شد.

به عنوان مثال، اندرو سیدل، وکیل قانون اساسی و حقوق مدنی در پاسخ به ویدئویی از اظهارات ترامپ که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، نوشت: این ناسیونالیسم مسیحی زیرکانه نیست. او در مورد پایان دادن به دموکراسی ما و استقرار یک ملت مسیحی صحبت می‌کند.

مورگان فرچایلد، بازیگر در پست جداگانه‌ای در ایکس نوشت: اما اگر بخواهم دوباره رای بدهم چه؟ من همیشه این را مطرح کرده‌ام که دوباره رای بدهیم! اینجا، آمریکاست. کیتی فانگ، مفسر حقوقی شبکه ان‌بی‌سی نیز گفت: به عبارت دیگر، ترامپ در صورت انتخاب مجدد، هرگز کاخ سفید را ترک نخواهد کرد.

اظهارات روز جمعه ترامپ ماه‌ها پس از آن بیان شد که وی گفته بود اگر یک دوره چهارساله دیگر در کاخ سفید به او اعطا شود، «روز اول یک دیکتاتور» خواهد بود. او بارها تحسین خود را از رهبرانی چون ولادیمیر پوتین از روسیه، ویکتور اوربان در مجارستان و کیم جونگ اون از کره شمالی اعلام کرده است. یکی از دستیاران سابق کاخ سفید گزارش داد ترامپ یک بار گفت که آدولف هیتلر - که رژیم نازی‌اش میلیون‌ها یهودی را در بحبوحه جنگ جهانی دوم به قتل رساند - «کارهای خوبی انجام داد».

به نوشته روزنامه گاردین، کارشناسان اکنون به مردم هشدار می‌دهند که وقتی ترامپ به این شیوه صحبت می‌کند، آن را جدی بگیرند. همچنین پیش از اینکه جو بایدن مبارزات انتخاباتی خود را در ۲۱ ژوئیه متوقف و از کامالا هریس، معاونش برای جانشینی وی در کاخ سفید حمایت کند، رئیس جمهور دموکرات بارها سعی کرد ترامپ را به عنوان یک تهدید وجودی برای دموکراسی آمریکایی معرفی کند.

حامیان ترامپ تلاش کرده‌اند این لفاظی‌ها را عامل سوءقصد نافرجام ۱۳ ژوئیه بدانند که رئیس‌جمهور سابق را در یک گردهمایی سیاسی در پنسیلوانیا هدف قرار داد. اف‌بی‌آی روز جمعه تائید کرد که در جریان تیراندازی آن روز، یک گلوله به یکی از گوش‌های ترامپ اصابت کرد. این اتفاق پیش از آن روی داد که یک تک‌تیرانداز سرویس مخفی به مرد مسلح شلیک کند، یک شرکت کننده در تجمع کشته و دو تماشاگر دیگر نیز زخمی شدند.

بسیاری به این نکته اشاره می‌کنند که حرف‌های ترامپ علاوه‌براین، نشان می‌دهد او هیچ برنامه‌ای برای توقف تهدیدهای صریح علیه معیارهای دموکراتیک، از جمله خود انتخابات ندارد. کیت اولبرمن، مفسر سیاسی لیبرال در پستی که حاوی ویدئویی از سخنان رئیس جمهور سابق در روز جمعه است، نوشت: ترامپ به تازگی انتخابات ۲۰۲۸ را لغو کرده است.

همچنین مدیر ارتباطات مارتین هاینریش، سناتور دموکرات آمریکایی از نیومکزیکو در پستی در ایکس خاطر نشان کرد: وقتی می‌گوییم ترامپ تهدیدی برای دموکراسی است، دقیقاً منظورمان همین است.

با این حال، لفاظی‌هایی که ترامپ روز جمعه به آن متوسل شد، همه را ناامید نمی‌کند. نظرسنجی موسسه ایپسوس که در ژوئن منتشر شد و به سفارش سازمان غیرانتفاعی Earth۴All و اتحاد جهانی مشترک انجام شد، نشان داد که ۴۱ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند «داشتن یک رهبر قوی که مجبور نیست با پارلمان و انتخابات به دردسر بیفتد» راهی بسیار خوب یا نسبتاً خوب برای حکومت کردن است.

 

نظر شما