شناسهٔ خبر: 67869140 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایرنا مطرح شد؛

رسانه‌ها اولین خط دفاعی برای تامین امنیت اقتصادی هستند

تهران- ایرنا- کارشناس مطبوعات و رسانه، گفت: رسانه‌ها اولین خط دفاعی در برابر اطلاعات نادرست و شایعات اقتصادی در جامعه هستند.

صاحب‌خبر -

سینا قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، اظهار داشت: رسانه‌ها اولین خط دفاعی در برابر اطلاعات نادرست و شایعات اقتصادی هستند و آن‌ها با ارائه گزارش‌های دقیق و به موقع درباره وضعیت اقتصادی، وضعیت بازارها و تغییرات سیاسی، می‌توانند به جلوگیری از ایجاد نگرانی‌های بی‌مورد در افکار عمومی کمک کنند.

وی افزود: در مواقع بحران اقتصادی یا نوسانات شدید بازار، رسانه‌ها با ارائه تحلیل‌های کارشناسی و توضیحاتی درباره علل و پیامدهای وضعیت کنونی، می‌توانند به تثبیت بازارها و جلوگیری از پانیک و بی‌اعتمادی عمومی کمک کنند، اما در عین حال برای دستیابی به این کارکرد رسانه، مسئولان هم باید به کارایی‌های رسانه در بحران‌های اقتصادی آگاه باشند.

این کارشناس مسائل رسانه با اشاره به اینکه رسانه‌ها با تحلیل و بررسی سیاست‌های اقتصادی دولت و سایر نهادهای دولتی، می‌توانند به شفاف‌سازی تصمیمات اقتصادی کمک کنند، اظهار داشت: این تحلیل‌ها می‌توانند شامل بررسی تأثیرات تصمیمات اقتصادی بر بخش‌های مختلف جامعه، ارزیابی اجرای سیاست‌های اقتصادی و شفاف‌سازی نحوه تخصیص منابع مالی باشند، بنابراین چنین تحلیل‌هایی به عموم مردم و سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه‌تری اتخاذ کنند و اعتماد بیشتری به سیستم اقتصادی داشته باشند.

قربانی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها می‌توانند با ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری و ارائه اطلاعات مفید درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری، به تقویت اقتصاد کمک کنند افزود: تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری به ایجاد اعتماد در بازارهای مالی و افزایش سرمایه‌گذاری‌های داخلی کمک می‌کند که این موضوع به نوبه خود به استحکام و امنیت اقتصادی کشور کمک خواهد کرد.

مقابله با بحران‌های اقتصادی و مالی

وی گفت: در مواقع بحران‌های اقتصادی و مالی، رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی در کاهش تأثیرات منفی بحران‌ها داشته باشند و گزارش‌ها و تحلیل‌های درست و به‌موقع درباره وضعیت بحران، اقدامات دولت و نهادهای مالی و پیش‌بینی‌های اقتصادی می‌تواند به مدیریت بحران کمک کند و از شدت آن بکاهد.

قربانی با اشاره بر اینکه رسانه‌ها به‌ویژه در مواقع بحران‌های اقتصادی، نقش حیاتی در مدیریت و کاهش آثار منفی بحران‌ها دارند اظهار داشت: این نقش چند بُعدی است و شامل «اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع، تحلیل‌های کارشناسی و توضیحی، پوشش اقدامات حمایتی و جبرانی، مدیریت شایعات و اطلاعات نادرست، ارتقاء همبستگی اجتماعی و..»، می شود.

تحلیل‌های کارشناسی، اقناعی و مدیریت شایعات

قربانی گفت: رسانه‌ها با ارائه تحلیل‌های کارشناسی و توضیحات عمیق‌تر درباره علل و پیامدهای بحران‌های اقتصادی، می‌توانند به شفاف‌سازی وضعیت کمک کنند و تحلیل‌های اقتصادی از سوی کارشناسان و اقتصاددانان می‌تواند به عموم مردم کمک کند تا دلیل وقوع بحران و تأثیرات آن بر زندگی روزمره خود را درک نمایند و در عین این روش زمینه اطمینان عمومی را تقویت خواهد کرد.

این کارشناس مسائل رسانه با تاکید بر اینکه در زمان هر نوع بحرانی، شایعات و اطلاعات نادرست به‌راحتی منتشر می‌شوند خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید با دقت و مسئولیت‌پذیری به مدیریت این شایعات بپردازند، زیرا ایجاد اعتبار و اعتماد به رسانه‌ها از طریق ارائه اطلاعات صحیح و بررسی شده، به کاهش استرس عمومی و جلوگیری از ایجاد وحشت و سردرگمی کمک می‌کند.

نظر شما