شناسهٔ خبر: 67868494 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

توافق سران دفاعی آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی با تقویت همکاری‌های امنیتی

ساجده محمودی

وزیران دفاع آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در دیداری سه جانبه متعهد شدند که همکاری‌ها را برای جلوگیری از آنچه «تهدیدهای هسته‌ای و موشکی» کره شمالی عنوان کردند، تقویت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، مینورو کیهارا، وزیر دفاع ژاپن و شین وون سیک، وزیر دفاع کره جنوبی در نشستی سه جانبه در توکیو که برای اولین بار طی ۱۵ سال اخیر برگزار شد با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

این دیدار سه جانبه تقریباً یک سال پس از نشست تاریخی سران این سه کشور انجام شد که توسط جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در کمپ دیوید برگزار شده بود. این، بخشی از تلاش واشنگتن برای تقویت روابط با دو متحد اصلی خود در آسیا در شرایطی به شمار می‌آید که به تحرکات کره شمالی و چین در منطقه چشم دوخته است.

وزیران دفاع آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در بیانیه مشترک خود با تاکید بر تقویت همکاری‌های امنیتی سه جانبه برای مقابله با آنچه «تهدیدهای هسته‌ای و موشکی» کره شمالی عنوان کردند، نگرانی شدید خود را درباره تعهد فزاینده همکاری نظامی و اقتصادی بین مسکو و پیونگ‌یانگ ابراز کردند. بسیاری از دولت‌ها کره شمالی را متهم کرده‌اند که روسیه را با تسلیحات برای جنگ با اوکراین تامین می‌کند و این دو کشور ماه گذشته یک پیمان دفاعی جدید امضا کردند.

توافق روز یک‌شنبه میان ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی برنامه‌هایی را برای آموزش منظم نظامی رسمی کرد که در سال گذشته شامل تمرین‌هایی برای سرنگونی موشک‌ها و شکار زیردریایی‌ها بود. واشنگتن و دو متحد آسیایی‌اش همچنین به دنبال تقویت گفت‌وگوهای امنیتی در سطح ارشد و ایجاد توافقی برای به اشتراک گذاشتن داده‌های فوری درباره پرتاب موشک‌های کره شمالی هستند.

لوید آستین پیش از دیدار با همتایان خود از سئول و توکیو گفت: این گام‌های بی‌سابقه‌ای برای مشارکت امنیتی سه‌جانبه ما هستند.

بنابر گزارش شبکه سی‌ان‌ان، هماهنگی سه جانبه رو به رشد بین ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی نشان دهنده تغییر در روابط منطقه‌ای است، به طوری که سئول و توکیو به‌عنوان دو متحد دیرینه ایالات متحده، به‌طور گسترده در تلاش برای کنار گذاشتن خصومت و بی‌اعتمادی تاریخی میان خود برای مقابله بهتر با تهدیدات امنیتی مشترک هستند.

هماهنگی فزاینده میان این کشورها باعث مخالفت چین شده است. زمانی که از پکن در مورد نشست سه جانبه رهبران سال گذشته در کمپ دیوید سوال پرسیده شد، تاکید کرد منطقه آسیا و اقیانوسیه نباید به میدان کشتی برای رقابت ژئوپلیتیکی تبدیل شود.

در بیانیه مشترک روز یک‌شنبه به صراحت به چین اشاره نشده است اما روسای دفاع مخالفت خود را با «هر گونه تلاش یک‌جانبه برای تغییر وضعیت موجود در آب‌های اقیانوس هند و اقیانوس آرام» تکرار و خاطرنشان کردند که آنها ارزیابی‌هایی درباره «فعالیت‌های نظامی دریایی و هوایی اخیر در منطقه هند و اقیانوس آرام، از جمله دریای چین جنوبی» به اشتراک گذاشته‌اند.

بر اساس این بیانیه مشترک، روسای دفاع سه کشور همچنین توافق سه جانبه‌ای را رسمی کردند که بر ماهیت تزلزل‌ناپذیر دوران جدید همکاری‌های سه جانبه تاکید می‌کند.

سی‌ان‌ان در ادامه افزود: این امر باعث نهادینه‌سازی همکاری امنیتی سه جانبه میان مقامات دفاعی آمریکا، ژاپن و کره جنوبی، از جمله از طریق رایزنی‌های سیاسی در سطح ارشد، اشتراک گذاری اطلاعات، مانورهای سه جانبه و همکاری تبادلات دفاعی می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما