شناسهٔ خبر: 67867487 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

افزایش ۴ برابری احتمال سرطان تخمدان در زنان مبتلا به اندومتریوز

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به سرطان تخمدان در زنان مبتلا به اندومتریوز چهار برابر بیشتر از زنانی است که این بیماری دردناک را ندارند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به سرطان تخمدان در زنان مبتلا به اندومتریوز چهار برابر بیشتر از زنانی است که این بیماری دردناک را ندارند.
 به نقل از مدیسن نت، این مطالعه نشان داد که احتمال ابتلاء به سرطان تخمدان در زنان مبتلا به انواع شدید اندومتریوز حتی ۹.۷ برابر بیشتر است.

با این حال، متخصصان تاکید کردند، زنان مبتلا به اندومتریوز نباید وحشت کنند، زیرا سرطان تخمدان هنوز اتفاقی بسیار نادر است. به گفته مؤسسه ملی سرطان، حدود ۱.۱ درصد از زنان در مقطعی از زندگی خود به سرطان تخمدان مبتلا می‌شوند.

«کارن شلیپ»، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه یوتا، می‌گوید: «باید توجه داشت که به دلیل نادر بودن سرطان تخمدان، ارتباط اندومتریوز تنها باعث افزایش ۱۰ تا ۲۰ مورد سرطان در هر ۱۰۰۰۰ زن می‌شود. ما در این مرحله هیچ تغییری در مراقبت یا سیاست بالینی را توصیه نمی‌کنیم. بهترین راه برای پیشگیری از سرطان تخمدان همچنان توصیه به ورزش، عدم استعمال دخانیات و عدم مصرف الکل است.»

اِندومتریوز یک بیماری شایع و اغلب دردناک است که زمانی ایجاد می‌شود که بافت رحم در خارج از خود رحم رشد کند. به گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده، بیش از ۱۱ درصد از زنان بین ۱۵ تا ۴۴ سال با این عارضه دست و پنجه نرم می‌کنند.

دکتر «بی جی ریمل»، انکولوژیست زنان، می‌گوید: «به طور کلی، زنان باید مراقب علائم هشداردهنده سرطان تخمدان، از جمله نفخ، درد شکم و تغییرات در عملکرد روده یا مثانه باشند.»

ریمل گفت: «اگر فردی مبتلا به اندومتریوز است و پزشک قرص‌های ضد بارداری خوراکی را برای درمان یا برای پیشگیری از بارداری ساده توصیه کرده است، قطعاً مصرف آن‌ها را در نظر بگیرد. قرص‌های ضد بارداری خوراکی با کاهش ۵۰ درصدی خطر ابتلاء به سرطان تخمدان مرتبط است که خبر بسیار خوبی است.»

در مطالعه جدید، تیمی از محققان داده‌های نزدیک به ۵۰۰۰۰۰ زن ۱۸ تا ۵۵ ساله در یوتا را تجزیه و تحلیل کردند.

محققان دریافتند خطر ابتلاء به انواع سرطان تخمدان در میان زنان مبتلا به اندومتریوز ۴.۲ برابر بیشتر است. خطر ابتلاء به سرطان تخمدان نوع یک به ویژه بالا بود، در حدود ۷.۵ برابر بیشتر در بین زنان مبتلا به اندومتریوز. در همین حال، خطر ابتلاء به سرطان تخمدان نوع دوم - که می‌تواند تهاجمی‌تر باشد - حدود ۲.۷ برابر بیشتر بود.

محققان افزودند زنان مبتلا به اشکال شدیدتر این بیماری- اندومتریوز عمیق نفوذی ویا اندومتریوم تخمدان که در این حالت، بافت رحم به تخمدان‌ها حرکت می‌کند، در مقایسه با افراد بدون اندومتریوز، ۹.۷ برابر خطر ابتلاء به سرطان تخمدان را داشتند.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما