شناسهٔ خبر: 67867410 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

تابناک بررسی می کند/

توصیه های رهبرانقلاب به روسای جمهور در مراسم تنفیذ: حفظ روحیه انقلابی/توجه به اقشار محروم/ایستادگی در برابر دشمن

در بازخوانی مراسم‌های مختلف برگزارشده برای تنفیذ حکم رئیس جمهور و همچنین سخنان ایراد شده توسط مقام معظم رهبری نکات قابل تأملی استخراج میشود. نکاتی که برخی از آنها معطوف به هشدارها و تذکر‌های رهبر معظم انقلاب با توجه به شناخت ایشان از منتخب مردم است و یا اینکه با نگاه به مقتضیات کشور و همچنین دغدغهای ایشان در دوره جدید ریاست جمهوری مسائلی طرح می‌شود که قابل تامل است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک، این دیدار‌ها که تا کنون در سال‌های ۶۸، ۷۲، ۷۶، ۸۰، ۸۴ و ۸۸ و ۹۲ و ۹۶ و ۱۴۰۰ برگزار شده است، واجد خصوصیاتی است که می‌تواند ما را بر اساس شیوه عمل حضرت آیت‌الله خامنه‌ای -فارغ از جایگاه حقوقی ایشان- به‌سمت الگویی رفتاری سوق دهد. رفتاری که موجب ارتقای فرهنگ سیاسی ما به‌خصوص در بین سیاسیون و نخبگان جامعه می‌شود.
به مناسبت مراسم تنفیذ دولت چهاردهم بخشی از بیانات مهم رهبر معظم انقلاب از سال ۶۸ تا ۱۴۰۰ در این گزارش آمده است.

سال ۶۸ تنفیذ اکبر هاشمی رفسنجانی

 تاکید بر لزوم تداوم خط امام (ره) و حفظ هویت ملی و انقلابی، باید خلأ‌ها را پر کنیم، به مدیریت جدید کشور اطمینان دارم/ روزی را میبینم که مدیریت انقلابی همه گره‌هارا باز می‌کند. سازندگی کشور در کنار حفظ روحیه انقلابی/ جهت‌گیری‌های انقلابی را باید تقویت کنیم.

سال ۷۲ تنفیذ اکبر هاشمی رفسنجانی

مسؤولان باید مجری سیاست‌های مشخص نظام باشند شرط مدیریت سالم در نظام اسلامی، هوشیاری مسؤولان توصیه به هیات وزیران:گزینش همکاران بسیار مهم است. لزوم تامین رفاه عمومی و عدالت اجتماعی در جامعه استقلال پایه و مبنای نظام جمهوری اسلامی است.

سال ۷۶ تنفیذ سید محمد خاتمی 

ضرورت اهتمام دولت به ریشه‌کن کردن فقر و بى‌عدالتى باید ملت را بشناسید و خواسته‌ها و نیازهاى آن‌ها را برآورده کنیدکار‌های زیادی انجام شده و گام‌های زیادی برای پیشرفت باقی مانده است. شمردن مضرات نظام سرمایه‌داری/ برای ریشه‌کن کردن فقر و بی‌عدالتی تلاش کنید.


سال ۸۰ تنفیذ سید محمد خاتمی 

 ایستادگی در برابر دشمنان مستکبرارتقاء معرفت و معنویت و گشایش امر اقتصاد و معیشت‌برافراشتن و نگه داشتن پرچم حاکمیت اسلامی در منطقه باید ایمان مردم را حفظ و تقویت کرد. استمرار جدی و بی‌وقفه کار دولت و همکاری کامل مجلس با دولت تلاش دشمنان برای فلج کردن کشور از طریق مشکلات اقتصادی‌/ تلاش برای زدودن چهره زشت فقر از ایران، به نام آزادی، بی‌بندوباری در جامعه ترویج نشود. تخریب مسؤولان نظام و قوای سه‌گانه از بدترین کارهاست/ حفظ وحدت و حرکت به سمت اهداف عالی انقلاب هم مورد تاکید ایشان بود.

سال ۸۴ تنفیذ محمود احمدی نژاد

مردم نقشه‌های دشمنان را نقش برآب کردند وظیفه اساسی دولت عدالت‌مدار، توجه ویژه به قشر‌های محروم است. وظیفه اساسی دولت عدالت‌مدار، توجه ویژه به قشر‌های محروم است. عدالت تندروی نیست بلکه حق‌گرایی است. پرهیز از شتاب زدگی، ارتقای جایگاه منطقه‌ای و جهانی، حفظ روحیه خدمتگزاری از دیگر نکات بیان شده در حکم تنفیذ بود.


سال ۸۸ تنفیذ محمود احمدی نژاد 

 دست به‌دست‌شدن مسؤولیت‌های اجرایی از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی است. اعتماد مردم سرمایه اصلی نظام. وجود نشاط و امید در مردم حوادث انتخابات جداً به ما هشدار می‌دهد که دشمن همیشه در کمین است و غفلت از ضربات احتمالی او حتی در بهترین شرایط، بسیار خطرناک است. توصیه به همدلی دولت و مجلس و قوه قضاییه دولت و مجلس و قوه قضاییه را به همدلی و یاری یکدیگر فراخواندند.


سال ۹۲ تنفیذ حسن روحانی

 مشارکت گسترده‌ی مردم و برگزیدن منتخب شایسته، پیام وفاداری خدشه‌ناپذیر به انقلاب، پیام اعتماد و امید به نظام جمهوری اسلامی بود. نقش‌آفرینی در مدیریت کشور و برگزیدن و برکشیدن خدمتگزارانی تازه نفس برای دوره‌ئی تازه نیست، بلکه فراتر از آن، نشان‌دادن پختگی و بلوغ سیاسی‌ئی است که اقتدار ملیِ او را با حکمت و عقلانیت درمی‌آمیزد و او را در افکار عمومی جهان، در رتبه‌ی والائی از عزّت و شکوه می‌نشاند.
 
سال ۹۶ تنفیذ حسن روحانی 

 لازم میدانم بار دیگر درباره‌ی اجرای برنامه‌ی اقتصاد مقاومتی و توجه ویژه به موضوع اشتغال و تولید داخلی تأکید کنم و یادآوری نمایم که رأی ملّت و تنفیذ آن موکول به حفظ و رعایت تعهّد به صراط قویم و مستقیم اسلامی و انقلابی است. ملّت غیور و شجاع، خدمت‌گزاران کشور را در دشواری‌ها و در مقابله با زورگوئی‌ها و زیاده‌خواهی‌های استکبار تنها نخواهد گذاشت.

سال ۱۴۰۰ تنفیذ سید ابراهیم رئیسی

 نکته این است که جابه‌جایی قدرت، امیدآفرین است؛ چون کسان جدیدی وارد میدان میشوند که ابتکار‌های جدیدی دارند، چهره‌های جدیدی هستند، اراده‌های تازه‌ای وارد میدان میشوند.
«دولت مردمی» را که شعار ایشان بود، در واقعیّت محقّق کنند و به معنای واقعی کلمه با مردم، در کنار مردم، در میان مردم باشند.

نظر شما