شناسهٔ خبر: 67867286 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون سلامت دامپزشکی خراسان رضوی:

گرمای شدید هوا سلامت دام و طیور را تهدید می‌کند

مشهد-ایرنا- معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: افزایش بی‌سابقه دمای هوا، سلامت دام، طیور و آبزیان را تهدید می‌کند، در این راستا تامین و ذخیره‌سازی آب مصرفی سالم و تهویه مناسب مانع از گرمازدگی و تلفات خواهد شد.

صاحب‌خبر -

محمود قربان‌زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دامداری‌ها به دو دسته روستایی و صنعتی تقسیم‌بندی می‌شوند اما برای هر دو مهم‌ترین مسئله تهویه و خنک کردن فضای پرورش و نگهداری است که استفاده از پنکه سقفی، راه‌اندازی مه‌پاش در خنک‌سازی و جابه‌جایی هوا موثر است.

وی با اشاره به اینکه دام‌ها مثل انسان در زمانی که هوا گرم است باید آب سرد مصرف کنند، اظهار کرد: مصرف آب دام ها در این شرایط بیشتر است و باید از در دسترس‌ بودن آن برای دام ها مطمئن شد که این نیاز در دام های تازه متولد شده جدی تر است و رعایت تدابیر ایمنی و اقدامات پیشگیرانه در این زمینه تاکید می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه بیشتر تلفات دامی تحت تاثیر مستقیم خود گرما نیست، گفت: ممکن است دامدار برای جلوگیری از حضور دام زیر آفتاب، آن‌ها را به آغل ببرد که تراکم حضور دام‌ها، عدم وجود تهویه مناسب، افزایش گازهای مضر به دلیل ادرار و مدفوع دام موجب ایجاد بیماری‌های ثانویه عفونی و تنفسی می‌شود.

وی در ادامه با تشریح علائم استرس گرمایی در طیور بیان کرد: حرکت طیور به نقاط خنک‌تر سالن، قرار دادن بدن در مقابل جریان هوا، بالا گرفتن بال‌ها و دور کردن آن‌ها از بدن، له له زدن و پر ریزی ناحیه گردن، پف کردن پرها، کاهش تحرک و فعالیت، کاهش مصرف خوراک و افزایش مصرف آب از جمله علائم طیور در این شرایط است.

قربان زاده دمای طبیعی بدن جوجه‌ها را حدود ۴۱ تا ۴۲ درجه سانتیگراد دانست و متذکر شد: دمای مناسب محیط برای رشد جوجه‌ها بین ۱۸ تا ۲۱ درجه است که باید در سالن‌های مرغداری دما را رعایت کنیم.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی استرس گرمایی را باعث کاهش مصرف خوراک دانست و تصریح کرد: این موضوع باعث کاهش وزن جوجه و افزایش ضریب تبدیل غذایی می‌شود یعنی میزان گوشتی که می‌گیریم نسبت به هزینه‌ای که می‌کنیم خیلی کمتر خواهد بود، بنابراین کنترل تنش گرمایی نیازمند اقدامات پیشگیرانه و مدیریت دقیق واحدهای پرورشی است.

وی گفت: طیور در برابر استرس حرارتی به طور طبیعی ۲ تا چهار برابر زمان قبل آب مصرف می‌کنند، در فصول گرم سال باید ۲۵ درصد فضای آبخوری‌ها را بیشتر از فصول سرد در نظر بگیریم و خوراک‌دهی در ساعت‌های خنک شبانه روز صورت گیرد.

اداره کل هواشناسی خراسان رضوی برای گرمای روزهای نخست هفته جاری هشدار زرد صادر کرده است.

نظر شما