شناسهٔ خبر: 67866856 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

اعتراض‌ها به ممنوعیت حجاب در المپیک ۲۰۲۴؛ عقب‌نشینی فرانسه در برابر موج انتقاد‌ها

المپیک ۲۰۲۴ این فرصت را ایجاد کرد که تبعیض‌ها و فشار‌های ناشی از سکولاریسم ادعایی فرانسه علیه مسلمانان این کشور، به‌عنوان بزرگ‌ترین جمعیت اقلیت مسلمان در اروپا آشکارتر شده و اعتراض‌های جدی را به دنبال آورد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – جنجال‌ها، نگرانی‌ها و بحث‌های مختلف و متعددی درباره برگزاری المپیک ۲۰۲۴ فرانسه وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به نگرانی‌های امنیتی، مسائل حقوق بشری، حضور ورزشکاران صهیونیست در بازی‌ها و ممنوعیت حجاب اشاره کرد.

از سوی دیگر تداوم جنگ‌ها و درگیری‌های مختلف از جمله جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه سبب شد تا المپیک ۲۰۲۴ پیشینه سیاسی متضادتری را در مقایسه با دیگر ادوار داشته باشد؛ تا جایی که از المپیک ۲۰۲۴ فرانسه به‌عنوان «المپیک درگیری ها» یاد شده است.

موضوع ممنوعیت حجاب برای ورزشکاران مسلمان در المپیک ۲۰۲۴ یکی از بحث‌برانگیزترین بحث‌های موجود و مطروح در حاشیه و متن برگزاری باز‌های یاد شده است.

فرانسه در اقدامی بسیار جنجالی و بحث‌برانگیز تصمیم گرفت تا ورزشکاران زن مسلمان خود را از داشتن حجاب در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ منع کند؛ این اقدام جنجالی که با ادعای اهمیت ویژه سکولاریسم برای فرانسه انجام شد، با واکنش شدید سازمان‌های حقوق بشری مواجه شده و انتقاد‌های جدی را متوجه فرانسه کرد.

منتقدان تاکید دارند که مقام‌های فرانسوی با انجام این اقدام، در مسیر نژادپرستی و تبعیض علیه ورزشکاران زن مسلمان حرکت کردند.

 

اعتراض‌ها به ممنوعیت حجاب در المپیک ۲۰۲۴؛ عقب‌نشینی فرانسه در برابر موج اعتراض‌ها و انتقاد‌ها

ممنوعیت حجاب در فرانسه؛ تبعیضی مستمر علیه مسلمانان

موضوع حجاب زنان مسلمان در سال‌های اخیر به یکی از کانون‌های مختلف در فرانسه تبدیل شده است؛ این در حالی است که فرانسه میزبان و خانه بزرگ‌ترین اقلیت مسلمان در سراسر اروپا است.

فرانسه با دستاویز قرار دادن اصول ادعایی سکولاریسم خود کارکنان دولتی و دانش‌آموزان مدارس را از پوشیدن حجاب منع و از این طریق حقوق آنان را نقض می‌کند.

از این رو باید گفت که ممنوعیت حجاب در فرانسه گذشته از جنجال‌برانگیز شدن آن در جریان المپیک ۲۰۲۴ همواره یک موضوع بحث‌برانگیز بوده و محل تلاقی ورزش، مذهب و سیاست‌های دولت فرانسه محسوب می‌شود.

ممنوعیت حجاب در فرانسه فقط محدود و مربوط به روسری پوشیدن زنان مسلمان نیست، بلکه پروژه اجتماعی است که زنان زینت و زیور آن هستند و باید در آن به‌صورت کامل به نمایش دربیایند.

فرانسه در حالی بر اجرای ممنوعیت حجاب برای زنان و دختران مسلمان تاکید دارد که پیشتر کمیته حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که این کشور به دلیل ممانعت از داشتن حجاب یک زن در زمان تحصیل در یک مدرسه، معاهده بین‌المللی حقوق بشر را نقض کرده است.

کمیته حقوق بشر سازمان ملل، تاکید کرد که این اقدام پیمان بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی را نقض می‌کند.

ممنوعیت حجاب برای ورزشکاران زن مسلمان فرانسوی به چه معناست؟

دولت فرانسه با سوءاستفاده از قوانین رسمی این کشور درباره اینکه ورزشکاران فرانسوی هنگام رقابت در چارچوب تیم‌های ملی از کارکنان دولت محسوب شده و باید به اصول سکولاریسم ادعایی این کشور پایبند باشند، حجاب را برای ورزشکاران زن فرانسوی در بازی‌های المپیک ممنوع کرد.

در عین حال، با اینکه هیچ قانون یا سیاست ملی در فرانسه درباره ممنوعیت حجاب در ورزش وجود ندارد، فدراسیون‌های ورزشی از جمله فوتبال، والیبال و بسکتبال فرانسه اقدام به تعیین آیین‌نامه‌هایی برای ممنوعیت حجاب کرده‌اند.

جرقه اعتراض‌ها به موضوع ممنوعیت حجاب برای ورزشکاران زن مسلمان در بازی‌های المپیک را سونکمبا سیلا، دونده فرانسوی المپیکی، در شبکه‌های اجتماعی زد؛ وی با انتشار پیامی به این موضوع اشاره کرده و گفت که به دلیل حجابش اجازه شرکت در مراسم افتتاحیه را نخواهد داشت.

وی نوشت: شما برای المپیکی انتخاب شده‌اید که در کشور شما برگزار می‌شود، اما نمی‌توانید در مراسم افتتاحیه شرکت کنید، زیرا روسری به سر دارید.

اعتراض سیلا به موضوع ممنوعیت حجاب برای ورزشکاران مسلمان زن فرانسه موجی از انتقاد‌ها به دولت و همدردی‌ها با ورزشکاران زن مسلمان این کشور را درپی داشت و سبب شد تا این موضوع که پیشتر در اخبار اعلام شده بود، مورد توجه گسترده قرار بگیرد.

در واقع، این انتقاد آخرین و جدی‌ترین مورد از مناقشات جاری بر سر قانون فرانسه برای ممنوعیت حجاب ورزشکاران زن مسلمان بود.

البته با بالا گرفتن انتقاد‌ها و اعتراض‌های بین‌المللی به این موضوع، وزیر ورزش فرانسه با عقب‌نشینی از موضع اولیه، اعلام کرد که سیلا اجازه خواهد داشت تحت شرایطی در افتتاحیه شرکت کند.

 

اعتراض‌ها به ممنوعیت حجاب در المپیک ۲۰۲۴؛ عقب‌نشینی فرانسه در برابر موج اعتراض‌ها و انتقاد‌ها

پیامد‌های ممنوعیت حجاب برای ورزشکاران زن مسلمان در فرانسه

ورزشکاران محجبه در فرانسه از انجام طیف گسترده‌ای از ورزش‌ها از جمله فوتبال، بسکتبال، جودو، بوکس، والیبال و بدمینتون حتی در سطوح نوجوانان و آماتور هم منع شده و می‌شوند.

ممنوعیت‌های حجاب در ورزش فرانسه به شکل فزاینده‌ای در ورزش‌های مختلف اعمال می‌شود و همین امر سبب شده ورزشکاران زن مسلمان مورد تبعیض قرار گرفته، نامرئی شده، طرد و تحقیر شوند؛ مسائلی که باعث آسیب روحی و انزوای اجتماعی می‌شوند.

واکنش‌ها به اقدام جنجالی فرانسه در مورد ممنوعیت حجاب چه بود؟

قوانین به‌اصطلاح سکولاریستی فرانسه درباره ممنوعیت حجاب ورزشکاران در بازی‌های المپیک به‌صورت جدی زیر سوال رفته است.

سازمان‌ها، نهاد‌ها و گروه‌های حقوق بشری مختلفی از اقدام فرانسه برای ممنوعیت حجاب ورزشکاران زن مسلمان این کشور انتقاد کرده و خواستار لغو آن شدند.

سازمان عفو بین‌الملل تصریح کرد: ورزش فرانسه در همه سطوح از جمله سطوح آماتور و جوانان حتی در خارج از المپیک اعمال شده است؛ براساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل فرانسه، این کشور با اتخاذ استاندارد‌های دوگانه تبعیض‌آمیز، فقط ورزشکاران مسلمان را هدف قرار می‌دهد.

منتقدان و مخالفان اقدام فرانسه برای ممنوعیت حجاب ورزشکاران زن مسلمان در المپیک ۲۰۲۴ با اشاره به کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان، خواهان حق تضمین شده برای شرکت بلامانع همه زنان در بازی‌های المپیک هستند.

گروه‌های حقوقی تاکید دارند که قانون ممنوعیت حضور ورزشکاران مسلمان محجبه در بازی‌های المپیک به شکلی آشکار و موثر تبعیض علیه مسلمانان است.

ادعا‌های فرافکنانه فرانسه در مواجهه با انتقادها

فرانسه در حالی در مواجهه دست به فرافکنی و طرح ادعا‌ها و توجیه‌های غیرقابل قبول زده است که هیچ‌کدام از این موارد نتوانستند این کشور را از سیبل انتقاد‌ها خارج کنند.

تلاش‌های فرانسه برای مقابله با اعتراض‌ها به ممنوعیت حجاب در بازی‌های المپیک با طرح و پر رنگ کردن ادعا‌هایی مانند برابر بودن تعداد زنان و مردان ورزشکار در این دوره همگی رنگ باخته و به شکل آشکار این کشور را به عقب‌نشینی واداشته است.

البته تلاش یاد شده فرانسه نشان می‌دهد که دهه‌ها برنامه‌ریزی و تلاش برای برابری در چارچوب بازی‌های المپیک با اقدام‌های ممنوعیت حجاب ورزشکاران زن مسلمان بر باد رفته است و پاریس این رویداد جهانی را یک گام به عقب برده است، زمانی که ورزشکاران زن حق حضور در بازی‌های المپیک را نداشتند.

 

اعتراض‌ها به ممنوعیت حجاب در المپیک ۲۰۲۴؛ عقب‌نشینی فرانسه در برابر موج اعتراض‌ها و انتقاد‌ها

موضع کمیته بین‌المللی المپیک به حجاب ورزشکاران زن مسلمان چیست؟

کمیته بین‌المللی المپیک قوانینی برای استفاده از پوشش مذهبی ندارد؛ این کمیته هرگونه تبلیغات سیاسی، مذهبی یا نژادی را ممنوع می‌داند، اما حجاب را فرهنگی و غیر مذهبی می‌داند.

گروه‌های حقوق بشری از کمیته بین‌المللی المپیک خواسته‌اند آشکارا از مقام‌های ورزشی در فرانسه بخواهند که ممنوعیت حجاب در بازی‌های المپیک و در تمام سطوح ورزشی را لغو کنند و گفتند که این ممنوعیت‌ها در دست‌کم شش رشته ورزشی وجود دارد.

این گروه‌ها از جمله دیده‌بان حقوق بشر، Basket Pour Toutes و انجمن جهانی بازیکنان، طی نامه‌ای مشترک به کمیته بین‌المللی المپیک، تبعیض کشور علیه زنان و دختران با حجاب به‌ویژه با توجه به برگزاری افتتاحیه با عنوان نخستین المپیک برابری جنسیتی نگران‌کننده خواندند.

انتهای پیام/

نظر شما