شناسهٔ خبر: 67866642 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرعامل صندوق مشترک سازمان نظام مهندسی کشاورزی عنوان کرد

برنج، کیوی و علوفه دیم؛ محور کشاورزی قراردادی در گیلان

طاهره رفعتی

مدیرعامل صندوق مشترک سازمان نظام مهندسی کشاورزی، تولیدات باغی، زراعی و دامی را اولویت کشاورزی قراردادی دانست و بیان کرد: کشاورزی قراردادی در استان گیلان در سه بخش برنج، کیوی و نخود علوفه‌ای دیم دنبال می‌شود.

صاحب‌خبر -

ودود حیدری مقدم در حاشیه دیدار با سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز فعالیت صندوق مشترک استان های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در راستایی اجرایی کردن کشاورزی قراردادی، اظهار کرد: در کشاورزی قراردادی، علاوه بر محقق شدن تکمیل زنجیره‌های ارزش تولید و تامین که خود باعث تولید هدفمند، اشتغال پایدار و کارآفرینی مداوم خواهد شد، یکسری از اقدامات را بنا به خواست و نیاز جامعه در دستور کار داریم تا بتوانیم کاهش هزینه تولید و افزایش بهره وری را رقم بزنیم.

مدیرعامل صندوق مشترک استان‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، با اشاره به نقش کارگزاران این صندوق در استان‌ها برای شناخت ظرفیت‌های منطقه در امر تولید یا خدمات و یا بازار سازی محصولات، عنوان کرد: کارگزاران صندوق با اشاعه دانش در امر کشاورزی موجب افزایش بهره وری و کاهش هزینه تولید خواهند شد.

وی کارگزاران صندوق را دانش مزد محور دانست و بیان کرد: کارگزاران ما به ازای افزایش بهره وری، سهم بری براساس توافق طفیت دارند که برای بهره بردار بسیار جذاب است، زیرا یکی از دغدغه های بهره برداران تامین دستمزد کارکنان و کارشناسان خودشان است و لذا روش دانش مزد محوری می تواند جایگزین حقوق بگیری در بخش کشاورزی باشد.

حیدری مقدم با اشاره به فعالیت کارگزاران صندوق نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در همه استان ها، خاطرنشان کرد: برخی از کارگزاری ها فعال و برخی دیگر غیر فعال هستند و لذا به مرور زمان زمینه توسعه فعالیت همه کارگزاری ها را فراهم خواهیم کرد.

مدیرعامل صندوق مشترک سازمان نظام مهندسی کشاورزی، با بیان اینکه این صندوق هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم در طرح ها و پروژه های بخش کشاورزی مشارکت می کند، گفت: افراد دارای طرح می توانند به کارگزاری های استانی مراجعه کنند و صندوق پس از بررسی و تایید سوددهی این طرح‌ها، اقدام به سرمایه‌گذاری مستقیم و غیر مستقیم در آنها خواهد کرد.

وی تولیدکنندگان بخش کشاورزی را بی نصیب از سود بازرگانی محصولات دانست و ادامه داد: اگر کشاورزان محصولات تولیدی خودشان را به کارگزاران صندوق بسپارند تا فرایند بخش بازرگانی را پیش ببریم، علاوه بر سهم تولید، در بخش بازرگانی نیز سهم بری خواهند داشت.

حیدری مقدم با بیان اینکه صندوق مشترک استان‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی علاوه بر ارائه دانش به کارگزاری ها که متشکل از فارغ‌التحصیلان، بهره برداران و یا فعالان بخش اقتصادی کشاورزی است، سرمایه را به صورت مستقیم و غیر مستقیم به آنها می دهد، عنوان کرد: صندوق با پایش کسب و کار ایجاد شده برای جامعه هدف خود تا حصول نتیجه در کنار آنها قرار می گیرد.

مدیرعامل صندوق مشترک سازمان نظام مهندسی کشاورزی، فارغ التحصیلان مهندسی کشاورزی را فاقد برندی دانست که در آن سهم بری داشته باشند و متذکر شد: کارگزاران این صندوق فقط فروشنده برندهای دیگر هستند و لذا صندوق مشترک استان‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی با سرمایه گذاری هوشمندانه اقدام به تولید نهاده‌ های کشاورزی و یا دامی خواهد کرد که علاوه بر سود فروش، سهم بری از برند آن محصول نیز ایجاد شود.

وی تولیدات باغی، زراعی و دامی را اولویت کشاورزی قراردادی دانست و بیان کرد: کشاورزی قراردادی در استان گیلان در سه بخش برنج، کیوی و نخود علوفه‌ای دیم دنبال می‌شود.

حیدری مقدم با تاکید بر لزوم صادرات محصولات کشاورزی باغی، یادآور شد: این صندوق بازاریابی و بازارسازی محصولات کشاورزی را در دستور کار دارد لذا آماده برندسازی و بسته‌بندی محصولات کشاورزی هستیم و بهره‌برداران علاقمند به این حوزه می توانند به کارگزاری های صندوق در استان ها مراجعه کنند.

مدیرعامل صندوق مشترک سازمان نظام مهندسی کشاورزی، با بیان اینکه دانش بسته بندی را به بهره برداران ارائه خواهیم کرد، افزود: کارشناسان ما به دنبال تولید کیفی هستند و لذا از جمله عوامل موثر در تولید خوب و کیفی محصولات کشاورزی، کنترل آفات و بیماری ها و مبارزه بیولوژیکی با آنها و استفاده حداقلی از سموم است که در این راستا با تعریف کد «QR» شناسنامه محصول را تهیه کردیم؛ کد «QR» موجب می شود علاوه بر شناسایی هویتی بهره بردار، زمان بهره برداری، نوع نهاده های مصرفی و عناصر مواد غذایی گیاه نیز قابل رصد باشد که این امر ما را به پارامترهای محصول استاندارد نزدیک تر می کند.

وی محصولات کشاورزی فاقد استانداردهای لازم را مناسب بازارهای داخلی و خارجی ندانست و تاکید کرد: محصولاتی که استانداردهای لازم را نداشته باشند، در فهرست صادرات قرار نمی گیرند و لذا کد «QR» محصولات را قبل از بارگیری برای صادرات بررسی می کنیم تا شاهد برگشت کل محموله صادراتی نباشیم.

حیدری مقدم میوه جات، صیفی جات و محصولات گلخانه ای را آماده کشاورزی قراردادی دانست و اظهار کرد: کشاورزانی که به دنبال تولید هدفمند، اشتغال پایدار و کارآفرینی مداوم در راستای تکمیل زنجیره های ارزش تولید و تامین هستند می توانند به کارگزاری های صندوق مراجعه و در کشاورزی قراردادی مشارکت کنند؛ در این راستا تفاهم نامه همکاری با سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان را اجرایی کردیم تا افرادی که به کارگزاری های صندوق دسترسی ندارند، به سازمان جهاد دانشگاهی استان مراجعه کنند؛ همچنین یک تفاهم نامه با معاونت امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور داریم تا به کسب و کار کشاورزان در روستاها به کمک دهیاران رونق ببخشیم.

مدیرعامل صندوق مشترک سازمان نظام مهندسی کشاورزی، با بیان اینکه کشاورزان می توانند به سایت سازمان و صندوق، همچنین مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی در استان ها جهت پیوستن به طرح کشاورزی قراردادی مراجعه کنند، ادامه داد: برای توسعه بخش کشاورزی باید شاهد پیشقدمی مهندسین کشاورزی باشیم.

وی با تاکید بر لزوم توانمندسازی کشاورزان، کشت چند مرحله‌ای با محوریت استفاده حداکثری از امکانات موجود را ضروری دانست و گفت: باید اراضی کشاورزی فاقد قابلیت کشت آبی را به سمت کشت محصولات دیم ببریم.

حیدری مقدم ادامه داد: سال گذشته طرح کشت دیم نخود علوفه‌ای(خوراک دام) را در گیلان اجرا کردیم و موفق به برداشت ۶ تا ۸ تن در هر هکتار شدیم؛ آماده اجرای این طرح در اراضی کشاورزی پس از برداشت برنج هستیم که قابلیت کشت دوم در قالب دیم را دارند.

وی با بیان اینکه با سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان در راستای اهداف مشترک با استفاده حداکثری از ظرفیت های خود و سایر ارگان ها و سازمان ها و مجتمع کشت و صنعت ها همکاری می کنیم، افزود: به دنبال درآمد هوشمندانه برای کشاورزان هستیم.

انتهای پیام

نظر شما