شناسهٔ خبر: 67866470 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آبغوره کشاورزان سوکهریز خرم‌دره مهمان سفره ایرانیان می‌شود

زهرا فتحی

با آغاز برداشت غوره از تاکستان‌های سوکهریز خرم‌دره غوره و آبغوره کشاورزان این روستا مهمان سفره ایرانیان می‌شود.

صاحب‌خبر -

شهرستان خرم‌دره یکی از شهرستان‌های گردشگرپذیر استان زنجان محسوب می‌شود که به دلیل طبیعت دل‌انگیز و آب و هوای مطلوبی که دارد، سالانه پذیرای گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور بوده و به نگین سبز زنجان مشهور است.

این شهرستان مانند سایر شهرستان‌های کشور دارای روستاهای دیدنی بسیاری است که بین روستاهای سرسبز و زیبای اطراف شهر خرم‌دره روستای سوکهریز قرار دارد که کوچه باغ‌های سحرانگیزش چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. 

باغات زیبا در کنار مزارع صیفی و سبزی و آب و هوای دل‌انگیز خاطره خوشی را برای طبیعت جویان و گردشگران در این منطقه به همراه دارد. سوکهریز یکی از بکرترین مناطق و روستاهای هدف گردشگری استان زنجان محسوب می‌شود؛ به طوری که وجود باغ‌های انگور و درختان میوه در زمین‌های هموار و کوه‌های بسیار زیبا این روستا را از نظر اقلیمی منحصر به فرد کرده است.

 این روستا علاوه بر گردشگری، در حوزه کشاورزی نیز حرف برای گفتن دارد؛ از محصولات کشاورزی این منطقه می‌توان به انگور، گردو، سیب و انواع صیفی‌جات اشاره کرد که در این بین انگور سوکهریز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و مشتریان مخصوص و پروپا قرصی دارد.

این روزها با فرا رسیدن فصل غوره این روستا رنگ کار و تلاش به خود گرفته است به طوری که روزانه قریب به ۸۵ تن بار از انواع غوره شامل عسگری، آبی، فخری و احمدی روانه بازارهای پایتخت و استان‌های همجوار می‌شود که اکثرا خریداران عمده غوره به دلیل برداشت انبوه این محصول، جهت خرید حضوری به سوکهریز مراجعه می‌کنند. 

غوره‌های سوکهریز به صورت فروش در میدان‌های میوه تره‌بار برای تازه‌خوری و آبگیری خانوارها و شرکت‌های آبغوره‌گیری روانه بازار می‌شود، جهت برداشت این محصول در سوکهریز اکثر کشاورزان زحمت‌کش علاوه بر اشتغالزایی برای چند صد نفر برای برداشت از همت و کمک اعضای خانواده خود نیز بهره می‌گیرند.

 در سوکهریز از همه نوع تاک‌ها کشت و کشاورزان هرساله از برداشت غوره را از اول مرداد ماه آغاز می‌کنند که به طور میانگین این کار ۲۰ روز به طول می‌انجامد که با حساب سرانگشتی می توان گفت در تناژ باری که سهم سوکهریز وارد چرخه بازار می‌شود چیزی حدود به ۱۷۰۰ تن غوره است.

انتهای پیام

نظر شما