شناسهٔ خبر: 67866176 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیشران‌های‌ هرمزگان؛ بخش کشاورزی

رشد ۳۷۹ درصدی‌ رفع تداخلات زمین‌های‌ کشاورزی ‌هرمزگان طی‌ سه سال

بندرعباس - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان یکی از چالش‌های کشاورزان با دولت، تداخلات زمین‌های آنها با اراضی دولتی عنوان کرد و گفت: دولت شهید رئیسی در استان هرمزگان توانست طی سه سال رفع تداخلات اراضی‌ را از ۲۹۵ هزار هکتار به یکهزار و ۴۱۲ هزار هکتار با رشد ۳۷۹ درصدی برساند.

صاحب‌خبر -

عباس مویدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به سند دار شدن زمین‌های کشاورزی استان با اجرایی شدن طرح پیشران اقتصادی حوزه کشاورزی در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: در بخش صدور سند برای اراضی کشاورزی از تاریخ ایجاد تا شهریور ۱۴۰۰ حدود ۶ هزار هکتار دارای سند بود که در سه‌ سال اخیر صدور سند مالکیت در این بخش به ۶۸ هزار هکتار رسید. همچنین در بخش تثبیت مستثنیات از ۱۶ هزار هکتار به ۹۶ هزار هکتار، افزایش ۵۰۰ درصدی را داشته است.

وی با اشاره به افزایش سطوح زیر کشت گلخانه های‌ استان با اجرای طرح پیشران اقتصادی حوزه کشاوری، بیان کرد: در دوران خدمت یک‌هزار روزه دولت سیزدهم توسعه گلخانه‌ها در اولویت کار سازمان جهادکشاورزی استان قرار گرفت و در این مدت میزان سطوح زیر کشت گلخانه های استان از ۵۰۰ هکتار به ۹۲۰ هکتار رسید و در این زمینه‌ افزایش ۸۵ درصدی را داشته است.

مویدی با اشاره به افزایش تولید گندم در استان هرمزگان، گفت: یکی از مهم‌ترین اهدافی که در دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی پیگیری می‌شد، دستیابی به خودکفایی در تولید گندم بود. در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، سطوح زیر کشت گندم در هرمزگان ۱۲ هزار هکتار بود که با برنامه ریزی های صورت گرفته و اجرای طرح های پیشران در حوزه کشاورزی امروز به ۱۷ هزار هکتار و تولید گندم استان نیز از ۴۸ هزار تن به ۶۸ هزار تن رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: دولت شهید رئیسی با اجرای طرح های پیشران اقتصادی گام های مهمی در بازسازی ارازی کشاوری انجام داده که می توان به احیا، نوسازی و تجهیز سه هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان اشاره کرد که در این اراضی اجرای سامانه های نوین آبیاری و اجرای خط انتقال آب انجام شده است.

رئیس سازمان کشاورزی استان هرمزگان، به اجرای طرح‌های مهم تامین آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: اجرای خط انتقال آب کشاورزی به طول ۱۶۵ کیلومتر در شهرستان های بندرعباس، میناب، بستک و حاجی آباد به منظور تامین آب کشاورزی این مناطق از طرح های پیشران اقتصادی حوزه کشاورزی استان بوده که در دولت سیزدهم رقم خورده است.

مویدی به دیگر پروژه های بخش کشاورزی استان در قالب طرح های پیشران اقتصادی اشاره کرد و افزود: ایجاد بزرگترین باغ مکانیزه نخیلات مجول جهان به مساحت سه هزار و ۶۰۰ هکتار در شهرستان بشاگرد، ایجاد نخستین‌ مزرعه تولید چوب و کارخانه تولید کاغذ به مساحت یک هزار هکتار، آغاز عملیات اجرایی احداث مزرعه موز به مساحت ۲ هزار هکتار و تولید ۱۴۰ هزار تن موز، بهره برداری از ۲۳۲ هزار تن سردخانه جدید محصولات کشاورزی از جمله این طرح ها بوده است.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت صنایع تبدیلی استان با اجرایی شدن طرح های پیشران اقتصادی حوزه کشاورزی در هرمزگان طی سه سال اخیر، گفت: ظرفیت صنایع تبدیلی هرمزگان از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۰ به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده که رشد ۶۷ درصدی را داشته است.

مویدی عنوان کرد: طی سه سال گذشته تولیدات گوشت قرمز و سفید استان از ۳۸ هزار تن به ۴۸ هزار تن رسید که افزایش ۲۶ درصدی را داشته، همچنین در بخش پرورش ماهیان گرمابی از ۴۵۰ تن به ۷۵۰ تن با رشد ۱۶ درصدی رسیده است.

وی با بیان اینکه امروزه بهره برداری از جلبک ها گسترش یافته و فن آوری مدرن برای تولید و بهره برداری از آنها در کشورهای صنعتی و پیشرفته جهان مورد استفاده قرار می گیرد، اضافه کرد: یکی دیگر از طرح های پیشران اقتصادی حوزه شیلات دولت سیزدهم پرورش جلبک با هدف تامین غذای دام در سطح ۴۵ هکتار در شهرستان سیریک است.

نظر شما