شناسهٔ خبر: 67864914 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان:

تحقق برنامه‌های توسعه کشور بدون ایجاد فرصت اشتغال بی‌پایه است

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان معتقد است که تا زمانی که شغل و کار وجود نداشته باشد، تلاش در جهت مهارت‌محور بودن برنامه‌های توسعه کشور، بی‌پایه و اساس است.

صاحب‌خبر -

سید محمد امین امامی عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دلایل محقق نشدن برخی اهداف برنامه‌ ششم توسعه اظهار کرد: محقق نشدن برنامه های ششم توسعه به زنجیره آموزش و آموزش عالی در کشور برمی‌گردد. در این راستا، هنوز پیش‌برد برنامه‌های پنجم و ششم توسعه از جمله رسالت‌هایی است که در دانشگاه هنر اصفهان مدنظر قرار داده‌ایم. همچنین اهمیت ویژه‌ای برای مهارت‌محوری و استادمحوری قائل هستیم. برای عملی کردن این اهداف باید از دبیرستان‌ها و مدارس شروع کرد و عنوان کرد که صرفا داشتن مدرک مهم نیست. هدف این است ‌که چطور می‌توان از آن مدرک استفاده کرد و به شغل رسید.

وی افزود: تا زمانی که حوزه و فراخوان کار وجود نداشته باشد، تلاش در جهت مهارت‌محور بودن برنامه‌های توسعه کشور، بی‌پایه و اساس است. دانشجویان اگر مهارتی را آموزش ببینند، می‌توانند زندگی بهتری داشته باشند. همچنین تبلیغات در این زمینه کم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان خاطرنشان کرد: در مجلس شورای اسلامی نهادی به عنوان مرکز نظارت بر پژوهش‌های مجلس وجود دارد. وظایف این مرکز این است که آمار مهارت دانشجو و دانش آموزان را بررسی کند، اشتباهات را عنوان کند و کمبودها را گزارش دهد. از همه مهم‌تر، پتانسیل دانشجوها و دانش‌آموزان جوان را شناسایی می‌کند. برای مثال، می‌توان در خدمت سربازی اعلام کرد، اشخاصی که مهارتی در حوزه‌ای دارند به جای نگهبانی دادن، از آن‌ها در بخش مهارتی مخصوص به خود، ازجمله حوزه مکانیک، مگاترونیک، برق، الکترونیک، حوزه آموزش، فنی و حوزه‌های دیگر استفاده شود.

امامی درباره تاسیس دانشگاه ملی-مهارتی گفت: تبدیل دانشگاه‌ فنی‌وحرفه‌ای به دانشگاه ملی-مهارتی باید با هماهنگی دو وزراتخانه آموزش و پرورش و وزارت علوم انجام شود. به دلیل این‌که به شرح دروس و توانایی استعداد افراد مربوط می‌شود. اگر شرایط به گونه‌ای باشد که تنها آموزش مهم باشد و مدرک گرایی نباشد، لازم نیست که دانشگاهی را تعطیل یا موسسه دیگری را تاسیس کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما