شناسهٔ خبر: 67864907 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تلاش شبانه روزی برای تامین آب شرب عشایر قشقایی در سمیرم

اصفهان- ایرنا- گرمای شدید هوا و کمبود منابع آبی در مناطق ییلاقی سمیرم، باعث شده است تا تلاش‌های ویژه‌ای برای بهبود وضعیت آب‌رسانی به چهار هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری بصورت شبانه روزی سرعت گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شهرستان سمیرم به عنوان یک منطقه ییلاقی، همیشه فصل بهار، میزبان عشایر قشقایی است اما خشکسالی های پی درپی و کمبود آب بر کیفیت زندگی عشایر این منطقه تاثیر بسزایی داشته است.

امسال، با افزایش دما و کمبود منابع آبی، مسوولان محلی سمیرم اقدام به تامین آب شرب و دام برای عشایر قشقایی ساکن منطقه ییلاقی سمیرم کرده‌اند.

فرماندار سمیرم روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از تاثیر گرمای شدید تابستان بر منابع آبی خانوارهای عشایر گفت و بیان کرد: چشمه ساره همواره یکی از مهم ترین منابع آبی منطقه برای جامعه عشایری ساکن در سمیرم بوده اما امسال افزایش شدید دما، باعث خشکی آن ها و کمبود آب شرب برای انسان و دام شده است.

اصغر هدایت افزود: با تدابیر امور عشایر شهرستان سمیرم و استان، اکنون با چهار دستگاه تانکر آبرسان، آب شرب و دام این عشایر را تامین می شود.

هدایت ادامه داد: منابع تامین آبی برای این تانکرهای آبرسان نیز از طریق چاه‌های آب متعلق به امور عشایر و شرکت آب و فاضلاب تامین می‌شود، اما پراکندگی عشایر به ویژه در مناطق سخت گذر ( صعب‌العبور) باعث شده که این تانکرهای آبرسان، شبانه روز کار کنند.

رییس امور عشایر سمیرم نیز گفت: از چهار هزار و ۷۵۰ خانوار عشایر ساکن در این منطقه، تعداد هزار و ۲۰۰ خانوار به آب آشامیدنی دسترسی ندارند و چند سالی است با خشکسالی پی در پی، آبرسانی به این خانوارها از خردادماه شروع می‌شود.

علی رحیمی افزود: امسال نیز پیش بینی می شود تا پنجم مهرماه کار آبرسانی به عشایر این منطقه ادامه داشته باشد.

رحیمی ادامه داد: در سال گذشته پنج دستگاه تانکر کار آبرسانی را انجام می‌دادند، اما امسال یک دستگاه از رده خارج شده و چهار دستگاه با هشت راننده شبانه روز در منطقه مشغول آبرسانی هستند.

رییس امور عشایر شهرستان سمیرم، نیاز روزانه عشایر به آب شرب را ۳۸۰ متر مکعب عنوان کرد و گفت: هزینه آبرسانی سیار به جامعه عشایری سمیرم امسال بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال است.

تلاش شبانه روزی برای تامین آب شرب عشایر قشقایی در سمیرم

وی افزود: امسال به دلیل گرمای شدید هوا، دام‌ها بیشتر تشنه می‌شوند و آب بیشتری نیاز است و حتی دامداران شهری و روستایی نیز با مشکل آب مواجه شده‌اند و برای تامین آب به امور عشایر مراجعه می‌کنند که به دلیل محدودیت و مقررات نمی‌توانیم پاسخگوی آن‌ها باشیم.

وی از دامداران شهری و روستایی خواست برای رفع مشکل تامین آب به جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، سمیرم به عنوان یکی از مناطق شناخته شده به خاطر منابع آبی طبیعی و چشمه‌سارهای متعدد، در طول تاریخ به "سرزمین چشمه‌سارها" معروف بوده است، اما در سال‌های اخیر، تغییرات اقلیمی و کاهش بارش‌ها این منابع را تحت تأثیر قرار داده و موجب کاهش سطح آب شده است.

این مساله به ویژه در فصل تابستان و گرما، مشکلاتی را برای عشایر قشقایی مستقر در این منطقه ایجاد کرده که به نظر می‌رسد که حل کامل این مشکل نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت و همکاری‌های گسترده‌تر است.

ایل قشقایی شامل طایفه‌های درّه شوری، عمله، فارسیمدان و شش بلوکی می باشد که هر سال به ییلاق کوچ می‌کنند و بیش از ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار راس دام را با خود به مراتع سمیرم می‌آورند.

شهرستان سمیرم با ۱۵۰ روستا و آبادی، ۶ شهر، چهار بخش و بیش از ۹۰ هزار جمعیت روستایی، شهری و عشایری، با ۴۵۵ هزار هکتار عرصه های ملی و طبیعی در ضلع شمالی دنا و زاگرس میانی و ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع است.

نظر شما