شناسهٔ خبر: 67864708 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

جزییاتی از دادگاه رسیدگی به پرونده خانواده‌های شهدای مدافع حرم؛

محاکم ایران صلاحیت رسیدگی به دعاوی علیه دولت آمریکا را دارند

دومین دادگاه رسیدگی به دادخواهی خانواده‌های شهدای مدافع حرم برگزار شد و قاضی دادگاه گفت: محاکم ایران صلاحیت رسیدگی به دعاوی علیه دولت آمریکا را دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، دومین جلسه دادگاه رسیدگی به دادخواهی خانواده‌های مدافع حرم از گروهک‌های تروریستی تحت حمایت دولت تروریستی آمریکا صبح امروز در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی ویژه امور بین‌الملل به ریاست قاضی حسین زاده آغاز شد.

در این دادگاه به دادخواهی خواهان پرونده مبنی بر مطالبه خسارات مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از اقدامات تروریستی دولت ایالات متحده آمریکا و فرماندهان وقت و گروهی آن‌ها مبنی بر راه‌اندازی جبهه‌های گروهک‌های تروریستی داعش، النصره و جیش الظلم رسیدگی می‌شود.

محاکم ایران صلاحیت رسیدگی به دعاوی علیه دولت آمریکا را دارند

قاضی حسین زاده گفت: این جلسه با دادخواهی ۷۲۵ نفر از اتباع ایرانی به طرفیت ۱۸ خوانده از جمله دولت ایالات آمریکا تشکیل شده و این پرونده ۵۹ کلاسه دارد.

وی افزود: دادگاه تهران شایستگی و صلاحیت استماع دعوای لازم را دارد. براساس قانون صلاحیت محاکم دادگستری جمهوری اسلامی ایران و قانون الزام دولت به پیگیری خسارت‌های ناشی از اقدامات دولت آمریکا علیه دولت و مردم ایران، قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه آمریکا در منطقه، قانون اقدام متقابل و قانون تشدید مقابله با اقدامات آمریکا با لحاظ اینکه دولت آمریکا به کرات مصونیت قضائی دولت و مردم ایران را نقض کرده است، محاکم ایران صلاحیت رسیدگی به پرونده‌های علیه دولت آمریکا را دارد.

قاضی ادامه داد: پرونده ناظر بر دادخواهی خانواده‌هایی است که برخی از اعضای خود را به دلیل اقدامات آمریکا از دست داده‌اند.

حبیب‌الله پیشوا، وکیل یکی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم در ادامه دادگاه در جایگاه قرار گرفت و گفت: ریاست شعبه ۱۵ دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل مجتمع قضائی شهید بهشتی، بنده به وکالت از وراث مرحوم شهید «ستار اورنگ» در این پرونده مطالب و مواردی را درباره صلاحیت رسیدگی این دادگاه برای رسیدگی به دعاوی علیه دولت آمریکا بیان می‌کنم.

وی ادامه داد: این دادگاه با توجه به قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دول خارجی مصوب سال ۱۳۹۰ و همچنین قانون الزام دولت به پیگیری جبران خسارت ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی مصوب سال ۱۳۹۵، قانون تشدید مقابله با اقدامات تروریستی دولت آمریکا مصوب سال ۱۳۶۸، قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه تروریستی آمریکا در منطقه مصوب سال ۱۳۹۶، قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم مصوب سال ۱۳۹۴ و قوانین اقدامات متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی در مقابل آمریکا مصوب سال ۱۳۹۴ و قوانین کنفدراسیون‌های بین‌المللی مبارزه با تروریسم و با توجه به اقدام خواندگان در حمایت مستقیم و غیرمستقیم اطلاعاتی و نظامی، لجستیکی، مالی و رسانه‌ای و سایر پشتیبانی‌های آن‌ها از اقدامات گروه‌های تروریستی صلاحیت رسیدگی به دعاوی علیه دولت آمریکا را دارد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: مضاف بر این قوانین از منظر ظرفیت قانونی، پیگیری خسارات مادی و معنوی ناشی از عملکرد دولت آمریکا و رهبران آن در قبال شهدای ایرانی اولیای دم و خواهان‌ها مبارزه با تروریسم می‌توان به دیگر قوانین موضوعه نیز اشاره داشت؛ از جمله ماده واحده قانون تشدید مقابله با اقدامات تروریستی دولت آمریکا مصوب سال ۱۳۹۶ که به صراحت به سیاست‌های خصمانه آمریکا در قبال ایران در منطقه می‌پردازد. آنچه محرز و مسلم است حمایت مستقیم قانون از نیروهای مسلح ایران به ویژه شهدای مدافع حرم است که به صورت حضور مستشاری ایران در قالب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده و همچنین به استناد این قانون آمریکا عملاً با حمایت همه جانبه و آشکار از گروه‌های تروریستی منافع حیاتی و راهبردی جمهوری اسلامی ایران را نیز تحت الشعاع و خطر قرار داده است.

وی گفت: با دقت در صراحت ماده (۳) قانون فوق الذکر دقیقاً این اقدامات مصداق تمثیلی فعالیت‌های ایذایی دولت آمریکا در ایجاد تقویت و حمایت تروریسم و افراطی‌گری علیه مردم کشورهای مختلف منطقه است که یکی از آثار آن نیز همین ادعای ثابت شده خواهان‌های پرونده به عنوان اولیای دم شهدای ایرانی مبارزه با تررویسم است که جهت دفاع از جان و مال مردم بی‌گناه و بی‌دفاع منطقه در میدان جنگ نیابتی آمریکا با گروه‌های تروریستی حاضر شده‌اند و در قالب مبارزه با تروریسم جان خود را تقدیم کرده‌اند. مجدداً تأکید می‌کنم اگر حمایت‌های همه جانبه و ثابت شده دولت آمریکا از گروه‌های تروریستی نبود این گروه‌ها تا این حد در منطقه غرب آسیا و دیگر مناطق قدرت جولان نظامی و اقدامات مخرب نداشتند.

این وکیل دادگستری ادامه داد: اقدامات مؤثر آمریکا در تأمین مالی اطلاعاتی، تسلیحاتی، آموزشی و پشتیبانی از گروه‌های تروریستی (جبهه النصره، داعش، الاحرار الشام و…) و همچنین ماده (۱) قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم مصوب سال ۱۳۹۴ به صراحت مسؤولیت دولت آمریکا در جرایم تروریستی را به رسمیت شناخته است.

هدف آمریکا استفاده ابزاری از گروهک تروریستی برای خواسته‌های نامشروع خود است

پروین مرادی نراکی، همسر شهید حمید تقوی فر پس از قرار گرفتن در جایگاه بیان کرد: دولت آمریکا از آغاز شکل گیری دولت شیطانی داعش دنبال استفاده ابزاری از گروهک‌های تروریستی در جهان است.

وی افزود: دولت آمریکا با ایجاد جنگ نیابتی علیه ایران، تهدید مرزها، تمامیت ارضی، تخریب نظام مقدس اسلامی و جبهه مقدس اسلامی در سطوح مختلف از گروهک تروریستی حمایت کرده و می‌کند.

همسر شهید تقوی فر در ادامه گفت: اگرچه دولت آمریکا کمک به گروهک ترویستی را رد کرده اما تمام شواهد دال بر این موضوع است. همانطور که آمریکا خود اظهار کرده؛ داعش در سوریه متحد ما بود، دخالت ما در سوریه منجر به ایجاد شرایط در عراق شد.

ارتباط آمریکا با تروریست‌ها به خوبی روشن است

وی افزود: ارتباط آمریکا با تروریست‌ها به خوبی روشن است، با وجود اینکه آمریکا شعار ضدتروریسم بودن می‌دهد اما به هیچ وجه به دنبال ریشه کن کردن تروریست‌ها نیست، بلکه هدف آمریکا با آموزش و سازماندهی اتباع خارجی در پایگاه‌های نظامی خصوصاً در عراق و سوریه و با اعزام آنها در قالب گروهک‌های تروریستی به دنبال استفاده ابزاری برای خواسته‌های و عملیات نامشروع خود است.

همسر شهید تقوی فر گفت: تسلیحاتی که به گروهک‌های تروریستی داده شده بود از ارتش‌های سوریه و عراق دزدیده شده و به دست گروهک‌های تروریستی فرستاده شده بود.

نراکی در ادامه گفت: عملیات تروریستی داعش در گلزار شهدای استان کرمان در سالگرد شهید عزیز سردار سلیمانی الگو و اسوه مبارزه با تروریسم در منطقه و جهان، همچنین عملیات‌های تروریستی در راسک و چابهار و سایر اقدامات تروریستی، از مصادیق عینی حمایت آمریکا از فعالیت‌های تروریستی در اقصی نقاط جهان است. تجهیزات و تسلیحات آمریکایی مکشوفه و ضبط شده از تروریست‌های عامل، موید پشتیبانی تجهیزاتی و آموزشی آمریکا و رژیم صهیونیستی از آنهاست.

همسر شهید تقوی گفت: یک تحقیقات ۲۰۰ صفحه‌ای به دست آمده نشان می‌دهد که بیش از یک سوم تسلیحاتی که در اختیار گروه تروریستی قرار گرفته و نوعاً نیز تسلیحاتی بسیار خطرناک هستند، ساخت کشورهای بلغارستان، رومانی و مجارستان و آلمان است و از ارتش‌های عراق و سوریه دزدیده شده و با حمایت آمریکا به دست نیروهای گروه‌های تروریستی رسیده است. همین امر مسئولیت دولت آمریکا و سازمان‌های امنیتی آن را محرز و مسلم می‌کند.

وی ادامه داد: براساس اصول و قواعد بین المللی و انسانی این رویکرد منطقاً و عرفا مسؤولیت و هزینه‌هایی برای دولت آمریکا در بر خواهد داشت، در نتیجه مسئولیت این اقدامات نیابتی تروریست‌ها، مستقیماً متوجه دولت آمریکا است و باید پاسخگوی مسؤولیت حقوقی و کیفری خود باشد.

نراکی اظهار کرد: رزمندگان مجاهد و ضد تروریسم ایران اسلامی با فرماندهی سردار آسمانی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی از جمله همسر بنده سردار شهید حاج حمید تقوی فرد برای جلوگیری از نفوذ و تجاوز داعش از مرزهای غربی به داخل ایران عزیز ما، برای انجام عملیات‌های تروریستی، به مبارزه با مزدوران نیابتی و تروریست‌های تحت امرآمریکا اعزام و به جهاد برخواسته‌اند و در آنجا در خط مقدم مقابله با تروریست‌های آمریکایی قهرمانانه جنگیدند و مظلومانه به دست اشقیا به شهادت رسیدند.

هیچ ثمنی ارزش برابری با خون عزیزان ما را ندارد

وی گفت: بنده اعلام می‌دارم که هیچ ثمنی ارزش برابری با خون عزیزان ما را ندارد و نمی‌تواند فقدان حضور آنها را در ذهن و ضمیر ما جبران کند. از سویی دیگر ساختارهای غیر منصفانه و تبعیض محور حقوقی و قضائی بین المللی موجود که ذیل حق ناصواب و ناعادلانه حق وتو، تحت سلطه قدرت‌های بزرگ است، قادر به پیگیری و احقاق حقوق حقّه و جاری و ساری کردن عدالت در حق خواهان‌ها و خانواده‌های آسیب دیده و متضرر از جنایات و اقدامات تروریستی گروهک‌های تکفیری آمریکایی صهیونیستی نمی‌باشند. این دادخواست حقوقی و محکومیت دولت آمریکا تنها می‌تواند، بخش بسیار کوچکی از تالّمات جانفرسا و استخوان سوز ما را بکاهد. از آن جناب استدعا داریم حداکثر محکومیت قانونی و بازدارنده را برای دولت و مقامات تروریست آمریکا صادر کنند.

شهابی‌فر، مستشار جبهه نظامی و یکی از مطلعان با حضور در جایگاه اظهار کرد: عامل تشکیل داعش در منطقه آمریکایی‌ها بودند و از داعش پشتیبانی مالی و نظامی کردند. اگر حضور نیروهای مقاومت در منطقه نبود، نه فقط جهان اسلام بلکه کل جهان تحت تأثیر جنایت‌های داعش و گروه‌های تکفیری قرار می‌گرفتند.

وی با بیان اینکه در عراق شاهد جنایات داعش بوده است، گفت: مشاهده کردم که آمریکایی‌ها با هواپیما برای نیروهای داعشی اسلحه می‌فرستادند در سوریه نیز همین طور بود؛ فرماندهان داعش توسط بالگردهای آمریکایی از منطقه فراری داده می‌شدند.

اگر کمک‌های ایران نبود الان چیزی به اسم عراق و سوریه وجود نداشت

این مستشار نظامی ضمن اشاره به اینکه در سوریه بالگردهای آمریکایی بالای سر ما بود و تمام تحرکات ما را رصد می‌کرد، گفت: بریدن سر اسیران و شلیک مستقیم به آن‌ها بخشی از جنایت‌های داعش است؛ اگر کمک‌های ایران نبود الان چیزی به اسم عراق و سوریه وجود نداشت. امروز از دادگاه درخواست داریم حق شهدای ما را از آمریکا بگیرد، داعش از هیچ جنایتی دریغ نمی‌کرد.

فاطمه آقاجانی همسر شهید مدافع حرم محمدرضا یعقوبی با حضور در جایگاه بیان کرد: رشد تروریسم و افراط‌گرایی مذهبی و قومی در منطقه خاورمیانه در طول سال‌های اخیر جز راهبردهای دولت آمریکا وهم پیمانان غربی و منطقه‌ای آن بوده است، این سیاست نظم و ثبات سیاسی اجتماعی و پیشرفت اقتصادی کشورهای منطقه و حتی جهان را به شدت تحت تأثیر قرارداده است. وهابیت و سلفی‌گری به‌عنوان نوعی ایدئولوژی مذهبی افراطی که خاستگاه آن سیاست‌های استعماری روباه پیر، انگلستان است، منبع عمده گسترش تروریسم و تنش‌های مذهبی بوده و این ایدئولوژی به واسطه آشفتگی کلی منطقه‌ای و برخی ملاحظات سیاسی بازیگران ذی‌نفع، فضایی گسترده‌تر برای انتشار و تأثیرگذاری پیداکرد.

آقاجانی ادامه داد: تروریسم آمریکایی- غربی- عبری با بهره گیری از ابزار گروهک تروریستی تکفیری داعش به دنبال ایجاد ناامنی و جنگ در جغرافیای جمهوری اسلامی ایران بودند؛ لذا با حمایت و پشتیبانی همه جانبه، گروه تروریستی داعش را به سمت مرزهای غربی ایران حرکت دادند. داعشی‌ها بخش‌های عظیمی از عراق از جمله قسمتی از کردستان و شهر بزرگ موصل را تصرف کرده و به مرزهای ایران نزدیک شده بودند، حضور رزمندگان ایرانی به صورت مستشاری در جبهه مقابله با داعش در درجه اول عملی پیش دستانه بود تا مانع از ورود و تجاوز آنها به خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران شوند، همانگونه که در آغاز تهاجم تکفیری‌ها تا پشت مرزهای غربی و شهر قصر شیرین آمده بودند.

وی گفت: گروه‌های تروریستی تکفیری داعشی در اوایل فعالیت‌های تروریستی در عراق با حمایت و پشتیبانی آمریکا و غرب تا ۴۰ کیلومتری مرز ایران حد فاصل قصرشیرین و گیلانغرب در منطقه جلولا نفوذ کردند. اما حضور و تقابل مستشاری و نظامی فرامرزی جوانان مؤمن و شهادت طلب ایران اسلامی در عراق و سوریه، مانع از نفوذ گروه‌های تروریستی و داعش به داخل مرزهای ایران اسلامی و انجام اقدامات و فعالیت‌های تروریستی در اقصی نقاط کشور شد.

همسر شهید مدافع حرم محمدرضا یعقوبی اظهار کرد: از آثار و نقش شهدای ما این بود که امنیت ملی و داخلی کشورمان را تضمین کردند، امنیتی که در گرو امنیت منطقه غرب آسیا و همسایگان ما است؛ یعنی اگر فعالیت‌های گروه‌های تروریستی تکفیری و داعشی در اطراف مرزهای ما ماندگار می‌شد؛ ما باید همان جا، آن ناامنی را از بین می‌بردیم، جانفشانی شهدای مدافع حرم نگذاشت کشور عزیزمان دستخوش ناامنی شود، و نا امنی به به داخل مرزهای ما سرازیر شود؛ در ادامه رزمندگان مدافع حرم با دعوت رسمی دولت‌های عراق و سوریه به کمک آنها رفتند؛ دشمن را آنجا متوقف، زمین گیر و نابود کردند و نگذاشتند در منطقه حساس غرب آسیا قدرت بگیرند، در این کارزار مقدس، رزمندگان و مستشاران مظلوم و مقتدر ایرانی با سلاح و اطلاعات تقدیمی آمریکا به گروه‌های تروریستی تکفیری به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: این پدیده شوم آمریکایی-انگلیسی، ضمن حاکم کردن فضای غیراسلامی و غیر انسانی، موجب رشد تعصب‌های مذهبی در بیش از یک دهه در کشورهای اسلامی در بین جوانان ناآگاه گردید؛ هنوز آثار این تفکرات تکفیری در برخی کشورهای منطقه بروز و ظهور داشته و نتیجه‌ی آن به خاک و خون کشیده شدن مردم بی گناه و مؤمن در کوچه، خیابان، جاده‌ها و مساجد و اماکن مذهبی می‌باشد.

همسر شهید مدافع حرم محمدرضا یعقوبی ادامه داد: به رغم برچیدن بساط حکومت داعش توسط نیروهای مسلح کشورهای سوریه و عراق با کمک مستشاری رزمندگان ایران اسلامی با فرماندهی سردار آسمانی، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یاران مهاجر و مجاهدان مخلص ضد تروریست او؛ هنوز جنایات بقایای گروه‌های تکفیری در سوریه، عراق، افغانستان، پاکستان، برخی کشورهای آفریقایی و حتی گاهی با عرض اندام مزدوران خبیث آنها در ایران اسلامی مانند وقوع جنایت حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز، مجلس شورای اسلامی، مرقد مطهر حضرت امام (ره)، حمله به زائران مظلوم امام هشتم علیه السلام و زائران حضرت احمدابن موسی شاهچراغ (ع) و حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان و به خاک و خون کشیدن صدها زن و مرد و کودک بیگناه، ادامه دارد. این اقدامات تروریستی در اقصی نقاط جهان و علی الخصوص ایران اسلامی، توسط بازماندگان گروه تروریستی تکفیری و داعش انجام می‌گردد، که توسط آمریکایی‌ها در مکان‌هایی نامعلوم در همجوار پایگاه‌های آمریکا در بخش اشغالی سوریه و عراق، پنهان شده‌اند تا در مواقع لازم از آنها بهره برداری کنند؛ این موضوع توسط رسانه‌های مختلف مورد تأیید و اذعان قرار گرفته‌اند.

آقاجانی افزود: در پی فروپاشی سریع داعش در عراق و سوریه، آمریکا چاره‌ای جز حمایت از فرماندهان اصلی این گروه و انتقال آنان به محلی نامعلوم نیافت، محلی که در آینده با از سرگیری عملیات خونین این گروه‌های تکفیری در اقصی نقاط مختلف جهان، مشخص خواهد شد.

این اقدام آمریکایی‌ها در حفظ بازماندگان گروه‌های تروریستی و هدایت و راهبری آنها در انجام عملیات‌های تروریستی در نقاط مختلف جهان، ماهیت متخلفانه بین المللی در حمایت و پشتیبانی از گروه‌های تروریستی دارد و موجبات مسئولیت بین المللی آنها در محاکم و مراجع ذیصلاح بین المللی می‌شود.

وی ادامه داد: شهید محمد رضا یعقوبی یکی از رزمندگان داوطلب برای مبارزه با افکار التقاطی و تکفیری تروریست‌های دست نشانده آمریکا در یک فرایند قانونی، به صورت مستشاری به سوریه اعزام شد. شهید یعقوبی برای جلوگیری از تخریب اماکن مسکونی، شهرها و روستاها، مراکز فرهنگی، اقتصادی و کشاورزی که محل معاش مردم مظلوم سوریه و عراق بود، همچنین نجات و آزادی انسان‌های دربند به خصوص کودکان، زنان ایزدی و مسیحی که تکفیری‌ها در یک اقدام تحقیرآمیز و جنایتکارانه آنها را همانند دولت‌های قرون وسطایی حاکم بر آمریکا و غرب در بازار و در مقابل چشمان و رصد اطلاعاتی و تصویری آمریکا و هم پیمانان آنها به عنوان برده تحقیر و به فروش می‌رساندند، مبارزه و به شهادت رسید.

همسر شهید مدافع حرم محمدرضا یعقوبی اظهارکرد: شهید ما جز برای رضای خدای متعال و اقتداء به سرور و سالار شهیدان (ع) پای در این میدان هجرت و مجاهدت نگذاشت؛ هیچ چشم داشت مادی در این هجرت الهی برای خود قائل نبود؛ فقدان او هرگز برای ما قابل جبران و جایگزینی نیست؛ لحظه‌ای نبوده است که او را فراموش کنیم. خدمات و نیکی‌های او از یاد نمی‌رود، همواره جای خالی او را در کنار خود احساس می‌کنیم، فرزندان او هر روزی را که به شب می‌رسانند؛ به همان میزان به اندوه از دست دادن پدر شهیدشان افزوده می‌شود، هرگاه بستگان، همسایه‌ها و همکاران او را می‌بینیم آنها نیز از این اندوه متأثر و به هر مناسبتی او را یاد کرده و احساس درد و رنج از نبودن او را ابراز می‌دارند.

وی ادامه داد: کدام دادگاه و مرجع بین المللی می‌تواند مسببان این همه جنایات، تخریب، تحقیر بشریت و توسعه افکار تکفیری را که موجب گمراهی، اختلاف، تعصب جاهلی و در نتیجه بروز اختلاف بین جوامع اسلامی شد و جنایاتی مانند آنچه که در عرایضم اشاره کردم را محاکمه و عدالت الهی را درمورد آنها اجرا کند؟ با این وجود دادگاه حاضر که برای محکومیت نماد جاهلیت قرن بیستم، دولت تروریست پرور آمریکا به جبران خسارات مادی و معنوی عزیزان ما تشکیل شده است؛ با محکوم شدن خالقان تروریسم دولتی در قرن حاضر نمی‌توان این خسارت عظمای معنوی و مادی را جبران کرد؛ بلکه ما با این دادگاه می‌خواهیم در صفحه تاریخ، جنایات آمریکا و دولت‌های غرب وحشی را مستند و به آیندگان یادآوری کنیم. این دادگاه محترم تنها می‌تواند، بهانه‌ای برای تسکین اندوه و آلام عمیق ابدی ما باشد؛ لذا انتظار داریم حداکثر محکومیت قانونی و بازدارنده را برای دولت و مقامات تروریست آمریکا صادر و صفحه‌ای از هزاران برگ جنایت آمریکا را در تاریخ ماندگار کند.

رستم علی رفیعی یکی دیگر از مطلعین پرونده گفت: تشکر می‌کنم این فرصت را در اختیار من قرار دادید که از برادران شهیدمان دفاع کنیم. داعش با حمایت آمریکای جنایاتکار بعد از موفقیت نسبی خود به سمت مرزهای ما آمد. این امر در اسناد وجود دارد.

وی افزود: داعش به قصد تصرف ایران عزیز آمده بود تا بتواند دولت نانوشته خود را تأسیس کند. نیروی قدس مأموریت داشت تا از این تجاوز جلوگیری کند و این شر را دفع کند. ما قانونی رفتیم. اکنون این سوال را مطرح کنید که چرا ایران رفت و چرا آمریکا آمد؟.

رفیعی تصریح کرد: ما به درخواست ملت و دولت عراق و ملت و دولت سوریه رفتیم، آمریکا به درخواست چه کسی به عراق و سوریه آمده بود؟.

وی با تاکید بر اینکه ما قانونا و شرعا وارد سوریه و عراق شدیم، گفت: من بارها از شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی شنیده‌ام که "من به کمک شما آمده‌ام"؛ او به قصد مداخله نرفته بود بلکه به قصد کمک رفته بود.

رفیعی بیان کرد: ترامپ ریاست وقت جمهوری آمریکا گفت که دستور ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را داده است. دیگر نیازی به سند در این رابطه وجود ندارد.

وی ادامه داد: سر شهید همدانی را بردیدند و پیکرش را به ما ندادند و ما در عملیات دیگر پیکر او را برگرداندیم. او یک جوان ۲۹ ساله بود که آروزهای زیادی در سر داشت. آرزوهای این جوان بر دل این پدر باقی مانده، ما از دادگاه می‌خواهیم تنبیه آمریکا که بخشی از آروزهای این شهید بود را برآورده سازید.

رفیعی گفت: ما شاهد آواره شدن کودکان و زنان بودیم. پس از آزادی شهرها شاهد اشتیاق کودکان بودیم اما دیگر مدرسه‌ای وجود نداشت بلکه چاله‌های بمب‌ها و خمپاره‌ها باقی مانده بود. ما نگران بشریت، انسانیت، مسیحیت و برادران اهل تسنن هستیم و ما فداییان تمام این‌ها شدیم. برای حفظ بشریت و برای حفظ انسانیت و بشریت خواستار اشد مجازات برای آمریکا هستیم.

در ادامه جلسه دادگاه، مریم رضایی همسر شهید مدافع حرم علی اکبر عربی گفت: در اثر ظهور گروه‌های تروریستی و تکفیری مورد حمایت آمریکا علاوه بر تهدید امنیت مردم و کشور عزیز ما ایران، بالاترین سطح از ناامنی، جنایت، تخریب، تجاوز و نسل کشی در منطقه غرب آسیا ایجاد شده بود؛ در این ایام برای جلوگیری از نفوذ و تجاوز داعش و گروه‌های تکفیری به داخل کشور عزیزمان که از مرزهای غربی تا منطقه جلولا عراق در حد فاصل قصر شیرین و گیلانغرب نفوذ کرده و مستقر بودند و دست به انجام عملیات‌های تروریستی در اقصی نقاط کشور عزیزمان می‌زدند، همچنین بخش عمده‌ای از شهرها و روستاهای عراق و سوریه را تصرف کرده بودند؛ مجاهدان مهاجر و ضد تروریسم ایران اسلامی با فرماندهی سردار آسمانی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با دعوت مستشاری و درخواست رسمی دولت‌های عراق و سوریه برای مبارزه با مزدوران نیابتی و تروریست‌های تحت امر آمریکا اعزام و به جهاد برخاستند، گروهک تروریستی مذکور را مجبور به عقب نشینی از پشت مرزهای غرب کشورمان کردند، سپس به دور کردن این حرامیان از اطراف عتبات مقدس و به کمک نیروهای مردمی و ارتش عراق و سوریه شتافتند.

وی ادامه داد: بر اساس مستندات تقدیمی در دادخواست، ماهیت گروه تروریستی تکفیری داعش در غرب آسیا، کاملاً آمریکایی- صهیونیستی است که با هدف ایجاد حیات خلوت برای بقای سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی و تقابل نیابتی با انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت، در جغرافیای مقاومت توسط آمریکا و غرب ایجاد شده است.

رضایی همسر شهید مدافع حرم علی اکبر عربی افزود: تفکرات التقاطی و افراطی گروهک تروریستی تکفیری داعش، جایی در جهان اسلام ندارد و خلق این پدیده شوم در جغرافیای اسلامی مقاومت، سناریویی آمریکایی صهیونیستی بود تا با ایجاد تفرقه و تشکیک در جهان اسلام، باعث ایجاد واگرایی و تقابل حکومت‌های اسلامی در جهان اسلام شوند و بستری را فراهم کنند تا رژیم غاصب صهیونیستی، بتواند پایه‌های حکومت جعلی خود را تقویت و ماهیت و هویت از دست رفته خود را ترمیم کند.

وی ادامه داد: در این راستا، دولت آمریکا با طرح صلح ابراهیم در منطقه خاورمیانه و در برهه‌ای که در قالب ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش، حضور نظامی و امنیتی خود را در منطقه خاورمیانه توسعه داده بود، با درگیر کردن جبهه مقاومت با داعش در عراق و سوریه، چارچوب امنیتی جدیدی از رابطه بین دول عربی همسو با رژیم غاصب صهیونیستی در قالب توافق صلح اعراب و اسرائیل طرح ریزی نمود؛ لذا در قالب ائتلاف آمریکایی، اقدام به ارسال سلاح و تجهیزات نظامی برای گروه‌های تروریستی و داعش در مقابله با جبهه مقاومت می‌کرد. با تجهیز این گروه‌های تروریستی، شاهد پیچیدگی اوضاع در میدان‌های نبرد بودیم و گروه تروریستی مذکور با بهره گیری از تجهیزات و تسلیحات پیشرفته آمریکایی و صهیونیستی، تلفات قابل توجهی را به رزمندگان ضد تروریسم جبهه مقاومت وارد کردند.

رضایی گفت: ماهیت صهیونیستی آمریکایی گروه تروریستی داعش زمانی نمایان‌تر شد که مجروحان و زخمی‌های داعشی در بیمارستان‌ها و مراکز درمان رژیم اشغالگر تحت درمان قرار می‌گرفتند. شبکه تلویزیونی العالم در روز دهم تیرماه ۱۳۹۴ در گزارشی نشان داد، که مجروحان داعشی در بیمارستان‌های اسرائیل درمان و بستری می‌شوند. آمار مجروحان داعشی و تکفیری تحت درمان‌ها در مراکز درمانی رژیم صهیونیستی حداقل ۱۶۷۴ نفر اعلام شده است. این گزارش‌ها در رسانه‌های صهیونیستی، چون جروزالم (اورشلیم) پست، تایمز اسرائیل و هاآرتص نیز منعکس شده است.

به گفته وی؛ این گزارش‌ها سند تأییدی بر همراهی رژیم غاصب صهیونیستی با گروهک‌های تروریستی تکفیری و داعش ایجاد شده توسط آمریکا در جنگ با جبهه مقاومت است و به نوعی اثبات کننده ماهیت صهیونیستی- آمریکایی این گروهک‌های تروریستی می‌باشد؛ اسناد فوق الذکر، تأییدی بر ارتباط آشکار و پنهان گروه‌های تروریستی و تکفیری مذکور با رژیم غاصب صهیونیستی و دولت مستکبر آمریکا می‌باشد، فلذا موجبات مسئولیت بین المللی آنها را در حمایت و پشتیبانی از گروه‌های تروریستی ایجاب می‌کند و می‌بایست در برابر آسیب دیدگان و زیاندیدگان عملیات‌های تروریستی تکفیری داعش در ایران، عراق، سوریه، افغانستان و دیگر نقاط جهان پاسخگو باشند و ملزم به جبران خسارات مادی، معنوی و تنبیهی شوند.

با فضاسازی رسانه‌ای و حمایت همه جانبه آمریکا و غرب، جای جلاد و شهید را عوض می‌کنند

رضایی همسر شهید مدافع حرم اظهار کرد: در برهه زمانی فعلی و در اثنای جنگ حماس و رژیم غاصب، شاهد آن هستیم که با فضاسازی رسانه‌ای و حمایت همه جانبه آمریکا و غرب، جای جلاد و شهید در تحولات امنیتی مذکور عوض شده است و بعد از عملیات دفاعی گروهای مقاومت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ که در قالب و چارچوب حق مشروع مقاومت در برابر اشغالگر انجام و مورد تأیید اصول و مقررات حقوق بین الملل موضوعه است، رژیم غاصب صهیونیستی و ایادی غربی و عربی او، مبارزان فلسطینی را با گروه‌های تروریستی تکفیری مقایسه می‌کنند اما کذب بودن این ادعا، زمانی نمودار می‌شود که گروه تروریستی داعش، علیه مبارزان حماس اعلان جنگ کرده و آنها را تروریست می‌خواند، این اقدام سند تأیید دیگری بر ماهیت صهیونیستی- آمریکایی گروهک تروریستی داعش می‌باشد و آمریکا و ائتلاف همسوی عربی- غربی و عبری او می‌بایست به دلیل ایجاد، پشتیبانی و حمایت از گروه‌های تروریستی تکفیری و داعش، مورد تعقیب و پیگرد حقوقی و کیفری قرار گیرند و نسبت به همه اقدامات، فعالیت‌ها و عملیات‌های تروریستی انجام شده توسط این گروه‌ها در اقصی نقاط جهان و علی الخصوص در خاک مقدس ایران اسلامی، مسئولیت حقوقی و کیفری دارند و می‌بایست پاسخگو باشند.

وی افزود: هیچ برآورد مادی و مالی، نمی‌تواند ارزش اقدام سردار شهید سلیمانی و یاران مظلوم او و شهدای مجاهد ما را در دور کردن این حرامیان و یزیدیان زمان از مرزهای ایران اسلامی و برچیدن بساط جنایت تروریست‌های امریکایی- صهیونیستی از جغرافیای مقاومت را تقویم و ارزش گذاری کند؛ این جلسه و دادگاه محترم تنها بهانه‌ای برای تسکین اندوه و آلام عمیق مستمر ما است. انتظار ما این است جناب عالی حداکثر محکومیت قانونی و بازدارنده را برای دولت و مقامات تروریست پرور آمریکا و ایادی صهیونیستی او صادر فرمائید، تا ان شاءلله سندی از هزاران برگ جنایت آمریکا در تاریخ ماندگار شود.

صادق اشک تلخ از دیگر شاهدان حاضر در دادگاه با بیان اینکه از اولین روزهای ظهور و بروز تکفیری‌ها تا بعد از شهادت حاج قاسم در میدان مقابله با داعشی‌ها حضور داشتیم، اظهار داشت: آمریکایی نقش مستقیمی در حمایت از داعش داشتند.

مدعیان حقوق بشر با تربیت داعش به دنبال اسلام هراسی بودند

وی گفت: در یکی از عملیات‌ها داعشی‌ها در حال شکست بودند، اما جنگنده‌های آمریکایی آمدند و مانع شکست آنها شدند.

این رزمنده مدافع حرم افزود: آمریکایی‌ها در تجهیز، آموزش، هدایت و پشتیبانی نقش مستقیمی از داعش داشتند و مانع انهدام باقی مانده داعشی‌ها شدند.

اشک‌تلخ خاطرنشان کرد: این مدعیان حقوق بشر با تربیت داعشی به دنبال اسلام هراسی بودند؛ داعشی‌ها مردم را تهدید می‌کردند که اگر با آنها همکاری نکنند زنانشان را به کنیزی می‌بردند.

وی با بیان اینکه داعشی‌ها در تدمر با پُتک قبرستان را تخریب کردند، گفت: در مقابل حاج قاسم که به حق از تربیت اسلام ناب محمدی بود پس از آزادی بوکمال قرارگاه مردم یاری تشکیل داد تا به مردم و زنان رسیدگی شود.

این مستشار نظامی حاضر در سوریه اظهار کرد: در منطقه «شار البر» صحرای سوریه به مقر تحت فرماندهی مستشاران ایرانی حمله کردند و سرهای آن‌ها را بریدند، مشاهده کردیم که آمریکایی‌ها در میدان نبرد حمایت‌هایی در تجهیز، آموزش و پشتیبانی از تروریست‌های تکفیری داشتند و مانع انهدام کامل عناصر داعش در منطقه می‌شدند. وی گفت: وقتی وارد منطقه‌ای در شمال حلب شدیم و آنجا پاکسازی‌هایی صورت گرفته و داعش در حال فرار بود، وقتی از باقیمانده‌های آن عناصر منحوس سوال می‌کردیم و آن‌ها را به عنوان داعش خطاب می‌کردیم، می‌گفتند داعش نگویید و دول اسلامی خطاب کنید. مجازات همکاری مردم در مناطق تحت اشغال داعش این بود که اموال آن‌ها مصادره شده، زن‌های آن‌ها به کنیزی رفته و مردان آن‌ها اعدام می‌شدند و این شروط همکاری کردن مردم با دولت به اصطلاح اسلامی داعش بود.‌

وی ادامه داد: در منطقه نوامین حلب، وقتی داعش توسط نیروهای ایرانی محاصره شده بود، ۲۳ هزار شهروند سوری اهل سنت حلب را به عنوان سپر انسانی گرفتند و اعلام کردند یا محاصره را باز کنید یا همه این ۲۳ هزار نفر کشته خواهند شد. حاج قاسم سلیمانی اعلام کرد که جنگ را متوقف کنید تا ۲۳ هزار نفر شهروند سوری از حلقه محاصره خارج شوند در همین زمان بود که تک تیراندازهای داعش به مردمی که در حال فرار از این حلقه محاصره بودند، شلیک می‌کردند؛ این نوع برخورد تربیت یافته اسلام آمریکایی است.

در ادامه مهدی زاده‌اکبر فرزند شهید علی زاده‌اکبر در جایگاه قرار گرفت و گفت: شیطان بزرگ بعد از خیزش‌های اسلامی و ناکامی خود و دست نشاندگانش در مقابله با حرکت‌های مردمی با مبانی دست به طراحی و ایجاد گروه‌های تروریستی خطرناک مانند القاعده، داعش، النصره، تحریرالشام زد. آن‌ها را آموزش، تسلیح و برای ایجاد ناامنی و کشتار مردم بی‌گناه در منطقه به خصوص در ایران، عراق و سوریه به کارگیری کرده است. این موضوع ادعا نیست؛ بلکه مقامات آمریکا، مکرر به آن اعتراف کرده‌اند؛ این اعترافات صریح نشانگر برنامه نظام‌مند و راهبردی دولت آمریکا در حمایت از گروه‌های تروریستی در منطقه و جهان است؛ به برخی از آن موارد که مستندات آن در دادخواست آمده است اشاره می‌کنم.

این فرزند شهید گفت: آمریکا از سال ۲۰۱۱ سوریه را به عنوان اردوگاه آموزشی جدیدی برای گروه‌های تروریستی (داعش، القاعده، النصره و…) انتخاب کرده بود. باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا در تاریخ ۲۶ ژوئن ۲۰۱۴، برای آموزش نیروهای اپوزیسیون سوریه یعنی همین تروریست‌هایی که ده‌ها شهر سوریه را تصرف و هزاران نفر از مردم مظلوم آنجا را آواره، به قتل رسانده و زخمی کرده‌اند، از کنگره پانصد میلیون دلار درخواست کرد، تا تروریست‌های دست پرورده خود را با ا نام اپوزیسیون سوریه، تجهیز کرده و آموزش دهد. هدف از این اقدام آموزش ۱۵ هزار تروریست شورشی از دیگر کشورها بود تا بتوانند به سوریه بازگشته و با دولت قانونی و مردم مقاوم سوریه که تنها جرمشان ایستادگی در مقابل رژیم جنایتکار صهیونیستی و اتحاد با جبهه مقاومت در منطقه بود، مقابله کنند.

وی گفت: در تاریخ ۳ سپتامبر ۲۰۱۳ خبرگزاری ایندیپندنت گزارش داد که اوباما می‌گوید نخستین گروه از شورشیان ضداسد توسط سازمان سیا آموزش دیدند. این امر دقیقاً گویای حمایت مستقیم دولت آمریکا از این تروریست‌ها است.

تأیید وزیر امور خارجه وقت آمریکا در به وجود آمدن گروه جنایت‌کار و تکفیری داعش

این فرزند شهید با اشاره‌ای به اعتراف و اظهارات جان کری، وزیر امور خارجه وقت آمریکا در به وجود آمدن گروه جنایت‌کار و تکفیری داعش، گفت: نیویورک تایمز در تاریخ ۳۰ سپتامبر سال ۲۰۱۶ گوشه‌هایی از سخنان تبادل شده بین وزیر امور خارجه ایالات متحده جان کری و مخالفین دولت سوریه را پخش کرد. این سخنان در ۲۲ ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶ و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل صورت می‌گرفت صدای او در حالی شنیده می‌شد که اظهار تأسف می‌کرد که کنگره آمریکا حاضر نیست نیروهایی برای سرنگونی دولت عرب سوریه به آنجا بفرستد و به مخالفین گوش زد می‌کرد تا از نیروهای نظامی دیگری به جهت پیش برد کارهای قدرت گرفتن خود بهره بگیرند.

وی بیان داشت: گوشه‌های منتخب این گفت‌وگوها از سوی نیویورک تایمز این تصور را ایجاد می‌کرد که وزارت امور خارجه آمریکا دیگر قادر به حمایت از ائتلاف ملی نیروهای مخالف سوریه یعنی همان تروریست‌های تحت امر آمریکا نیست و از آن‌ها می‌خواهد تا به دنبال حامیان دیگری باشند. در فایل صوتی کامل مصاحبه، می‌توان صدای وزیر امور خارجه آمریکا را شنید که تأیید می‌کند هدف استراتژیک جنگی که از سال ۲۰۱۱ توسط دولت اوباما علیه جمهوری عرب سوریه آغاز کرد در جهت سرنگونی رژیم این کشور بود.

وی افزود: دولت اوباما امیدوار بود تا داعش توان سرنگونی جمهوری عرب سوریه را به عنوان یک نیروی نیابتی به جای نیروهای ایالات متحده داشته باشد. دولت اوباما داعش را مجهز به سلاح کرد تا جمهوری عرب سوریه را سرنگون سازد و افزود حمایت آمریکا از داعش بسیاری از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند و خود جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود. حمایت‌های تمام قد دولت تروریست آمریکا و مقامات جنایتکار آن از داعش و اقدامات تروریستی به استناد منابع موجود محرز و مسلم است.

این فرزند شهید بیان کرد: تولسی گابارد، عضو مجلس نمایندگان آمریکا در صفحه توئیتر خود، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را فردی دانست که از القاعده پشتیبانی می‌کند. مسئول کنسولی پیشین آمریکا در جده عربستان مایکل اسپرینگمن به مناسبت سالروز حملات ۱۱ سپتامبر در بخشی از خاطرات خود از ارتباط دستگاه دیپلماتیک و اطلاعاتی آمریکا (سیا) با افراط گرایان را در گفتگو با ایرنا بازگو کرد و گفت دستگاه‌های امنیتی آمریکا، افراط گرایان وابسته به القاعده را در عربستان جذب کردند و زمینه ساز حملات ۱۱ سپتامبر در آمریکا شدند. این صرفاً بخشی از اعترافات این عضو ارشد کنسولگری آمریکا در جده عربستان است که در دوران اشتغال ایشان در وزارت امور خارجه آمریکا اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: مکرر اعتراف ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به این موضوع که در بسیاری از رسانه‌های جهان منعکس شده است در خطاب به رقیب خود هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا و کاندیدای ریاست جمهوری ۲۰۱۶ چنین می‌گوید شما با حمایت از اپوزیسیون سوریه موجب ظهور گسترش گروه‌های تروریستی شدید، که منتسب به القاعده و گروه‌های تروریستی جبهه النصره داعش، الاحرار الشام و… هستند و توانستند با جذب اسلحه و پول و سرباز در سوریه از مرز عبور کرده وارد عراق شوند و کنترل برخی مناطق و شهرهای این کشور را به دست بگیرند. گروه‌های تروریستی ادعای دولت اسلامی (خلافت) کرد و در تمام جهان به خصوص عراق، سوریه اروپا دست به جنایات وحشتناکی زدند و ما اجازه دادیم گروه‌های تروریستی رشد کرده و شدت بگیرند؛ همچنین در سال ۱۴۰۲ کندی از حزب دمکرات که قصد کاندیداتوری در ریاست جمهوری آمریکا در سال جاری را دارد در جمع طرفدارانش اذعان کرد داعش توسط دولت وقت آمریکا برای پیش برد اهداف این دولت ایجاد شده است. این همان چیزی است که در ایمیل‌های هیلاری کلینتون نیز آمده است.

در ادامه دادگاه، قاضی حسین زاده گفت: خواندگان را ازجمله ایالات متحده آمریکا را دعوت و ابلاغیه صادر کردیم و از طریق وزارت خارجه کلیه خواندگان از جلسه مطلع هستند اما لایحه‌ای ارسال نکردند و جلسه از حیث تشریفات کاملاً منطبق با موازین قانونی تشکیل شده است.

وی گفت: دادگاه حاضر نسبت به پرونده تحقیقات مفصلی انجام داده است. نکاتی که از کلیه استعلامات و جوابیه‌های آمده بر این پایه است که اولاً حضور نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به خواست و درخواست دولت مقصد یعنی عراق و سوریه بوده و منطبق با منشور سازمان ملل متحد بوده است و ایرادی بر حضور آنها وارد نیست.

قاضی ضمن اعلام ختم جلسه دادگاه گفت: دادگاه تلاش می‌کند حداکثر در چند ماه آینده رأی پرونده را صادر کند.

گفتنی است؛ نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به دادخواهی خانواده‌های شهدای مدافع حرم از گروهک‌های تروریستی تحت حمایت مستقیم دولت تروریستی ایالات متحده آمریکا با دادخواهی ۶۴۶ نفر از ۱۵ استان کشور ۱۴ آبان ۱۴۰۲ برگزار شده بود.

نظر شما