شناسهٔ خبر: 67864691 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال‌وبختیاری:

تب دنگی در چهارمحال‌وبختیاری مشاهده نشده است

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال‌وبختیاری گفت: مراقبت انسانی بیماری تب دنگی، به صورت مداوم در سطح استان در حال انجام بوده و تاکنون موردی از بیماری ناشی از پشه آئدس و تب دنگی در استان گزارش نشده است.

صاحب‌خبر -

علی ضامن صالحی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به این‌که پشه آئدس با گزش انسان موجب انتقال بیماری تب دنگی یا تب استخوان‌شکن می‌شود، اظهار کرد: فرد مورد گزش بین چهار تا ۱۰ روز پس از گزش دارای علائم می‌شود که در ابتدا علائمی همچون سرماخوردگی خفیف و آنفلوآنزا دارد و با شدیدتر شدن بیماری دچار تب، سردرد، بدن درد، درد پشت کره چشم، تورم و درد مفاصل و خون‌ریزی لثه و بینی می‌شود.

وی با بیان این‌که تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود، افزود: وقتی که پشه آئدس از فرد مبتلا به تب دنگی خون‌خواری می‌کند، آلوده شده و ویروس را به افراد دیگر منتقل می‌کند.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال‌وبختیاری گفت: این پشه اغلب در طول روز در زمان‌های طلوع و غروب آفتاب انسان را مورد گزش قرار می‌دهد، برای مقابله با بیماری تب دنگی و همچنین جلوگیری از ورود، استقرار و گسترش پشه آئدس در استان، اقدامات گسترده‌ای از سوی کمیته‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی استان درحال انجام است.

صالحی‌فرد تصریح کرد: پشه آئدس در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری فعالیت بیشتری دارد و با تخلیه و تمیز کردن مرتب ظروف محتوی آب، مانند گلدان‌های شیشه‌ای، ظروف زیر گلدان، ظروف آب پرندگان و حیوانات، تعبیه درب یا پوشاندن مخازن آب مثل تانکر، بشکه و استخرها جلوگیری از تجمع آب در زیر کولر، جلوگیری از ایجاد آب راکد در اطراف محل زندگی از جمله در داخل گودال‌ها و در داخل ضایعات جامد مانند ظروف رها شده و لاستیک‌ها، می‌توان از تکثیر و ازدیاد پشه.ها در محل زندگی جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد: تا این زمان ۱۵۱ مورد بیماری تب دنگی در کشور شناسایی شده‌اند که اکثریت آنها سابقه مسافرت به کشور امارات را داشته‌اند، ۱۰ نفر نیز در بندر لنگه استان هرمزگان و یک نفر در چابهار مسافرت خارجی نداشته‌اند و مبتلا شده‌اند.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال‌وبختیاری اضافه کرد: مراقبت انسانی بیماری تب دنگی، به صورت مداوم در سطح استان در حال انجام بوده و تاکنون موردی از بیماری ناشی از پشه آئدس و تب دنگی در استان گزارش نشده است.

صالحی‌فرد افزود: در حال حاضر تست تشخیص سریع بیماری تب دنگی در استان وجود دارد و درصورت مثبت بودن، ن نمونه خون به آزمایشگاه انسیتو پاستور ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه محافظت بدن از گزش پشه آئدس مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلاء به بیماری تب دنگی است، تاکید کرد: توصیه می‌شود کسانی که به هر دلیل به استان‌های جنوب و جنوب شرق کشور از جمله استان‌های هرمزگان و بوشهر و سیستان و بلوچستان مسافرت می‌کنند با پوشیدن لباس‌های رنگ روشن و بلند، پوشیدن جوراب، استفاده از پشه‌بند و پمادها و کرم‌های دور کننده حشرات و نصب توری روی درب و پنجره‌ها، خودداری از باز کردن پنجره‌های بدون توری خود را در برابر گزش پشه‌ها محافظت کنند.

نظر شما