شناسهٔ خبر: 67864169 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

موشک‌باران حقوق بشر در غزه

یک حقوقدان درباره جنایت جدید صهیونیست‌ها در خان‌یونس، نوشت: این حمله و حملات ماه‌های اخیر رژیم اشغالگر صهیونیست تجاوز جدی و شدید علیه افراد بشر قلمداد می‌شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - مجید قاسم کردی، حقوقدان در مطلبی نوشت: جنایت جدید صهیونیست‌ها در خان‌یونس یکی از هولناک‌ترین قتل عام‌ها را در غزه رقم زد؛ ارتش اشغالگر صهیونیستی با وجود در جریان بودن مذاکرات برای آتش‌بس و مبادله اسرا، بار دیگر دست به دو جنایت وحشیانه در خان یونس و غزه زد که طی آن بیش از ۴۰۰ فلسطینی شهید و مجروح شدند. رژیم صهیونیستی عمداً چادر‌های آوارگان را هدف قرار داده این درحالی است که پیشتر ارتش اسرائیل با پخش اطلاعیه‌هایی به زبان عربی از ساکنان غزه خواسته بود به مناطق خاصی در غزه بروند تا از بمباران‌ها در امان باشند و حال چادر‌های آوارگان فلسطینی در منطقه‌های پرجمعیت در خیابانی که آکنده از آوارگان و شهروندان است را بمباران می‌کنند.

از آنجاکه رژیم صهیونیستی معاهدات حقوق بشری متعددی را تـصویب کرده، و حقوق بشر درطول مخاصمات مسلحانه به عنوان مکمل موازین حقوق بشردوستانه قابل اجراست اقدامات رژیم جعلی اسرائیل در جنگ اخیـر غـزه مشمول تعهدات آن براساس معاهدات مزبور و قواعد عرفی بین‌المللی است.

نسل‌کشی و بمباران منطقه «امن» خان‌یونس نقض آشکار تعهدات بین‌المللی است چراکه این مناطق که به‌عنوان پناه‌گاه‌هایی برای مصون ماندن از خشونت‌های مداوم تبلیغ می‌شوند، اغلب خود به هدف تبدیل و به افزایش آوارگی، تخریب و تلفات جانی منجر می‌شوند.

تاریخ نشان داده است که سازوکار‌های حقوقی و کیفری می‌تواند باعث کاهش کشتار دسته‌جمعی و نقض آشکار حقوق بشر شود و مبتنی بر کنوانسیون چهارم ژنو وظایف طرف‌های متخاصم برای تضمین امنیت و رفاه غیرنظامیان غیرمسلح مشخص است. ناکامی در حفاظت از این مناطق، پرسش‌های حقوقی و اخلاقی جدی را در مورد اجرای عملیات نظامی و تعهد واقعی به اصول بشردوستانه ایجاد می‌کند و این در حالیست که مسئولیت اصلی جستجو و تحت پیگرد قراردادن مرتکبین جرایم بین‌المللی با دولت‌هاست.

این حمله و حملات ماه‌های اخیر رژیم اشغالگر صهیونیست تجاوز جدی و شدید علیه افراد بشر قلمداد می‌شود اقداماتی که نیز در جرگه جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی نیز شامل می‌باشد.

حقوق بین‌الملل کیفری به عنوان ابزار حمایت از حقوق بشر به نقض‌های گسترده حقوق اساسی بشر واکنش نشان داده است و کنوانـسیون ۱۹۴۸ دربـاره منـع و مجازات نسل کشی یکی از کنوانسیون‌های بین المللی است که حقوق بشر را تـضمین مـی‌کنند و نـاظر بـر حقوق بین‌الملل کیفری هستند. 

از آنجاکه حقوق بشر در جریان مخاصمات مسلحانه، تعهداتی را به طرفین مخاصـمه تحمیـل می‌کند به موجب آن می‌توان رژیم صهیونیستی را به دلیل نقض گسترده و شدید حقوق انسانی افراد در بمباران غزه مسئول دانست و طبق اصل صلاحیت جهانی، دولت‌ها ملزمند در بعضی از جرائم بین‌المللی به جهت اهمیت آن نسبت به مرتکبین آن جرائم فارغ از ملیت آن‌ها یا محل ارتکاب جرم اقدامات حقوقی و کیفری انجام دهند و پای میز عدالت آورند. این یک اصل حقوق عرفی است و بدان معنی است که کلیه دولت‌ها باید از آن پیروی کنند.

انتهای پیام/

نظر شما