شناسهٔ خبر: 67863914 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

این عمل زیبایی برای چشم سفیدها مجاز است

ایسنا : مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه افرادی که چشم سالمی دارند از انجام عمل تغییر رنگ چشم خودداری کنند،گفت: انجام عمل تغییر رنگ چشم می‌تواند چشم سالم را به چشم معیوب تبدیل کند.

صاحب‌خبر -

دکتر هاشم دریاباری - فوق‌ تخصص پیوند قرنیه   با بیان اینکه مقوله «تغییر رنگ چشم» یک موضوع جدید نیست، اظهار کرد: مقوله جدیدی با عنوان «کراتوپیگمنتاسیون» عملی برای تغییر رنگ چشم است که در این عمل، رنگدانه به داخل قرنیه چشم تزریق می‌شود و رنگ چشم را تغییر می‌دهند.

توصیه به متقاضیان تغییر رنگ چشم

این فوق‌تخصص پیوند قرنیه با بیان اینکه برخی افراد، چشم سالمی دارند و فقط خواهان تغییر رنگ چشم هستند، اظهار کرد: به افرادی که چشم سالمی دارند و فقط خواهان تغییر رنگ چشم هستند، توصیه می‌کنم از انجام عمل تغییر رنگ چشم به شدت خودداری کنند. عمل تغییر رنگ چشم با تزریق رنگدانه به داخل قرنیه انجام می‌شود و احتمال پخش شدن رنگدانه‌ها وجود دارد و این موضوع می‌تواند سبب عوارض متعددی شود.

وی با بیان اینکه گاهی‌اوقات عمل تغییر رنگ چشم توصیه می‌شود، بیان کرد: پزشکان به موارد بسیار محدودی توصیه می‌کنند که عمل تغییر رنگ چشم را انجام دهند. باز هم تاکید می‌کنم افرادی که چشم سالمی دارند آنها را از انجام عمل تغییر رنگ چشم برحذر می‌داریم. اگر چشم های سالمی دارند از رنگ طبیعی و خدادادی چشم‌ها لذت ببرند و تن به عملی ندهند که عوارض بسیاری دارد و چشم سالم را به چشم معیوب تبدیل می‌کند.

مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت ادامه داد: عمل تغییر رنگ چشم با تزریق رنگدانه به داخل قرنیه انجام می‌شود. انجام این عمل با عوارض بسیاری همراه است و گاهی عوارض این عمل به حدی می‌رسد که به پیوند قرنیه نیز نیاز پیدا میکند.

دریاباری گفت: ممکن است عمل تغییر رنگ چشم سبب احتمال التهاب، عفونت قرنیه و کاهش دید نیز شود. همچنین اگر افرادی که عمل تغییر رنگ چشم انجام دادند، به آب مروارید دچار شوند، جراحی برای ین افراد بسیار سخت می‌شود. 

وی درباره پشتوانه علمی عمل تغییر رنگ چشم گفت: عمل تغییر رنگ چشم برای افراد سالم، پایه و اساس علمی چندان محکمی ندارد. 

 این فوق‌تخصص پیوند قرنیه درباره انجام عمل تغییر رنگ چشم اظهار کرد: کادر درمان، انجام عمل تغییر رنگ چشم را به گروهی خاص توصیه می‌کنند. چشم برخی افراد به دلیل ضربه خوردن، التهاب یا عفونت، تغییر کرده، به نحوی که یک چشم آنها رنگ طبیعی و نرمال دارد و چشم دیگر آنها «سفید» شده است. بروز چنین شرایطی ناخوشایند است و به این افراد توصیه می‌کنیم که عمل تغییر رنگ چشم را برای چشم «سفید» خود انجام دهند. 

دریاباری با بیان اینکه برخی بیماری‌های ژنتیکی و مادرزادی نیز سبب تغییر رنگ چشم می‌شوند، افزود: برخی بیماری‌ها مانند «انیریدیا» و «آلبینیسم» سبب می‌شود که رنگ یک چشم طبیعی یا هر دو چشم غیرطبیعی باشد. انجام عمل تغییر رنگ چشم برای این افراد نیز توصیه می‌شود. 

وی بیان کرد: باز هم تاکید می‌کنم افرادی که چشم‌های سالمی دارند از انجام عمل تغییر رنگ چشم خودداری کنند. 

 

برچسب‌ها:

نظر شما