شناسهٔ خبر: 67863870 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

راهیان پیشرفت، دروازه ورود نخبگان به صنعت / اعزام ۳ میلیون بازدیدکننده به خط مقدم توسعه کشور

پدرام محسن‌نژاد

طرح «راهیان پیشرفت» برای ارتقاء آگاهی از توانمندی‌ها و دستاوردهای علمی و صنعتی کشور از زمستان سال ۱۴۰۲ آغاز به فعالیت کرد که موجب ارتباط بیش‌از پیش نخبگان با صنعت و رفع بسیاری از نیازهای آن‌ها در دانشگاه‌ها شده است؛ این ارتباط علاوه‌بر بازدید میدانی اساتید و دانشجویان از خط مقدم توسعه کشور، در قالب سامانه نظام ایده‌ها و نیازها میان وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها برقرار شده است که از نشانه‌های مثبت همکاری مراکز علمی و صنعتی برای تحقق شعار سال است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با توجه به شعار سال و لزوم مردمی‌سازی اقتصاد، ارتقاء امید و آگاهی از طریق حضور مردم و نخبگان در صنایع دارای اهمیت فراوانی است و بازدید از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور تنها منوط به مسئولان نیست. در همین راستا مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۳ در جمع اساتید و نخبگان دانشگاه‌های سراسر کشور، فرمودند: «یک‌وقتی یکی از مسئولین کشور درباره‌ی مسائل نظامی یک نظری داده بود که خب مطابق واقع نبود؛ بنده گفتم یک «تور نظامی» برای مسئولین کشور قرار بدهید، بیایند یک خرده‌ای در محیط‌های نظامی گردش کنند و واقعیات را ببینند، معلوماتشان نسبت به موجودی نظامی کشور بالا برود.». این ایده برای مساله ارتباط دانشگاه و صنعت در نظر گرفته شد، به نحوی‌که این سخنان رهبر انقلاب خود به‌خوبی اهمیت نمایش دستاوردهای کشور در مقابل دیدگان افراد جامعه را نشان می‌دهد؛ امری که در پویش «راهیان پیشرفت» نمود پیدا کرده است.

تبلور «ما می‌توانیم» در اردوهای راهیان پیشرفت

راهیان پیشرفت یکی از ابتکارات ملی در این برهه از زمان است که پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با تأکید بر امیدآفرینی در جامعه و به‌ویژه برای جوانان و اساتید طراحی و اجرا شده است. هدف از اجرای طرح راهیان پیشرفت، ارتقای خودباوری، امیدآفرینی و تقویت اراده برای ساخت ایران قوی است که نظاره‌گری دستاوردها در قالب یک روایت درست و جامع سبب می‌شود، شناخت نخبگان و دانشجویان نسبت به جایگاه کشورشان در منطقه و دنیای کنونی و مقایسه آن با کشورهای دوست و دشمن عمیق‌تر شود.

در طرح اردوهای راهیان پیشرفت، اساتید سراسر کشور از صنایع بزرگ، مراکز پدافندی کشور، مراکز علمی، پارک‌های علم و فناوری، اماکن مهم‌تر مثل پالایشگاه‌های بزرگ، صنایع بزرگ مثل نمایشگاه‌های هوایی، موشکی و هسته‌ای کشور و غیره بازدید می‌کنند. این اردوها متفاوت از بازدیدهای علمی است؛ زیرا یک سیر روایی برای پیشرفت هر استان طراحی و تبیین شده است و اساتید می‌توانند ضمن بازدید از تغییر و تحولات، بن‌بست‌شکنی‌ها توسط جوانان و مدیران و فراز و فرودهای رخ‌داده طی این ۴۵ سال، سیر رشد شاخص‌ها و پیشرفت‌های حاصل شده را در قالب یک روایت جامع، نظاره کنند.

لازم به ذکر است که، در راهیان نور اساتید، نخبگان، جوانان و آحاد ملت با رشادت‌های جهادگران در میدان جنگ آشنا می‌شوند و در «راهیان پیشرفت» با دستاوردهای جهادگران در میدان صنعت، علم و فناوری. به‌نوعی می‌توان پویش «راهیان پیشرفت» را تداوم و تکامل «راهیان نور» دانست.

صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری، آغازگر راهیان پیشرفت

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی‌بر ضرورت «جهاد تبیین» و ابتکار رئیس‌جمهور در خصوص برگزاری «اردوی راهیان پیشرفت»، از ابتدای زمستان ۱۴۰۲ برنامه بازدیدهای راهیان پیشرفت توسط صندوق نوآوری و شکوفایی با حضور گروه‌های تأثیرگذار جامعه آغاز شد. آنچه در قالب این برنامه دنبال می‌شود، امیدآفرینی و ایجاد انگیزه در بین اقشار مختلف جامعه به‌ویژه نوجوان و جوان کشور، از طریق مشاهده موفقیت‌ها، دستاوردها و توانمندی‌های نخبگان و تحصیلکردگان جوان کشور از نزدیک است.

در ابتدا ۸ برنامه بازدیدهای راهیان پیشرفت با حضور مدیران و سردبیران خبرگزاری‌ها و مطبوعات کشور، مدیران و معاونان مدارس دخترانه و پسرانه سمپاد (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان)، اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف، مدیران روابط عمومی پارک‌های علم و فناوری کشور، مجریان صداوسیما، نخبگان مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان و دانش‌آموزان رشته علوم تجربی مدرسه علامه حلی ۱۰ سمپاد برگزار شد.

فصل جدید برنامه «بازدیدهای راهیان پیشرفت» صندوق نوآوری و شکوفایی از اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز شده است و بالغ‌بر ۱۰۰ برنامه بازدید با حضور اقشار مختلف جامعه در سراسر کشور برای سال‌جاری تدارک دیده شده است. بر اساس اعلام سایت رسمی راهیان پیشرفت، تاکنون بیش از ۳۷۸ خبرنگار، عکاس خبری و سردبیران اقتصادی، بیش‌از ۲۹۰ نفر از ائمه جمعه و امامان جماعت و بیش‌از ۹۰ نفر از اساتید دانشگاه‌های برتر، تحت حدود ۳۰۰ پروژه از ۳۲ صنعت ملی بازدید کرده‌اند.

اولین بازدید راهیان پیشرفت در ایستگاه کنسرسیوم دیالیز ایران، دومین بازدید راهیان پیشرفت در شتاب‌دهنده پرسیس ژن، سومین بازدید راهیان پیشرفت در پارک فناوری پردیس، چهارمین بازدید راهیان پیشرفت در کانون ایران نوین، پنجمین بازدید راهیان پیشرفت در فرودگاه پیام، ششمین بازدید راهیان پیشرفت در سیناژن، هفتمین بازدید راهیان پیشرفت در مجموعه پویندگان راه سعادت و هشتمین بازدید راهیان پیشرفت نیز در خانه نوآوری و فناوری ایران برگزار شد.

اعزام ۶.۵ میلیون نفر در اردوهای راهیان نور و پیشرفت

«سردار قاسم قریشی» جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین،  ۱ مرداد ۱۴۰۳ در همایش «تجلی اخلاص» که در سالن ۵ آذر سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد، اظهار کرد: « امسال در ابعاد مختلف اعزام‌های راهیان نور و پیشرفت از یک رشد خوب برخوردار بود. به تعبیر مقام معظم رهبری دست‌اندرکاران راهیان نور واسطه فیض الهی هستند، اعضای کاروان‌های نور و پیشرفت از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین عضو، بهترین فرصت برای جهاد تبیین را داشته‌اند.»

در ادامه، «سردار مجید سوری» دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج، گفت: تاکنون بیش‌از ۳.۵ میلیون نفر روز در اردوهای راهیان نور و بیش‌از ۳ میلیون نفر در اردوهای پیشرفت اعزام شده‌اند.

وی افزود: در ۳۲ سپاه استانی ستاد پشتیبانی از اردوهای راهیان نور و پیشرفت در سراسر کشور شکل گرفته است. سال گذشته ستادهای پشتیبانی بالغ‌بر ۵۴۰ میلیارد تومان در بخش‌های مختلف زیرساختی، اعزام‌ و پشتیبانی از اعزام‌ها، مساعدت داشتند که این مساعدت‌ها امسال نیز ادامه دارد.

وی با بیان این‌که اردوهای راهیان نور «رویدادمحور» در دستور کار قرار دارد، افزود: امسال بنا داریم بیش‌از ۵۰ رویداد راهیان نور و پیشرفت را در مناطق مختلف دفاع مقدس داشته باشیم، همچنین بیش از ۴۷۴ مظهر پیشرفت را در سراسر کشور شناسایی کرده‌ایم و اطلاعات این مظاهر پیشرفت تکمیل شده است و رایزنی صورت گرفته و راویان آن‌ها نیز مشخص شده‌اند.

اعزام ۵۰ نفر از دانشجویان علوم‌پزشکی کردستان بە قلب رآکتور هستەای ایران

یکی از اردوهای موثر و موفق راهیان پیشرفت، اعزام ۵۰ نفر از دانشجویان علوم پزشکی کردستان بە قلب رآکتور هستەای ایران بود. در همین راستا «محمود کلاە‌دوزان» معاون فرهنگی دانشگاە علوم‌پزشکی کردستان، اظهار کرد: «هدف اصلی از اردوی راهیان پیشرفت، تبیین و بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف علمی است که باتوجه به پیشرفت کشور در عرصه‌های علمی، لازم است که این دستاوردها در قالب اردوی راهیان‌ پیشرفت بیان شود.»

وی تصریح کرد: «در راستای اجرای جهاد تبیین در کشور، طرحی بە عنوان طرح راهیان پیشرفت بە دانشگاەها ابلاغ شد کە شامل اردوهای تبیینی برای اقشار مختلف جامعە از جملە دانشجویان، اساتید و کارمندان است کە دستاوردهای چهل‌سالە انقلاب در حوزەهای مختلف تکنولوژی، آموزشی، علمی، دفاعی و غیره را تبیین می‌کند.»

معاون فرهنگی دانشگاە علوم پزشکی کردستان خاطرنشان کرد: «در سفر دور اول بالغ‌بر ۵۰ نفر از دانشجویان علوم پزشکی کردستان از مرکز انرژی اتمی کشور بازدید کردند و امیدواریم برای دورەهای بعدی نیز گروەهای بیشتری از دانشجویان را بە این اردو اعزام کنیم، البته با همکاری و هماهنگی‌های بین‌بخشی از چندین واحد صنعتی استان از جمله شرکت‌های تراکتورسازی و پتروشیمی  مورد بازدید قرار گرفته‌اند.»

آشنایی نخبگان با نیازهای صنعتی با راهیان پیشرفت و سامانه «نان»

«هاجر فرشیدی» مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت با تاکید بر اهمیت آشنایی دانشگاهیان با نیازهای صنایع، اظهار کرد: «طرح بازدیدهای راهیان پیشرفت از مناطق عملیاتی نفت را اجرا کردیم که دانشجویان و دانش‌آموزان به مناطق عملیاتی در صنعت نفت می‌روند و از موفقیت‌های این صنعت مطلع می‌شوند. از طرف دیگر، در این طرح استادان و مدیران دانشگاهی در منطقه‌های عملیاتی صنعت نفت حضور پیدا کرده و ارتباط نزدیک‌تری با این موضوعات پیدا کردند تا بتوانند مسائل را دقیق‌تر تبیین کنند و در نهایت این اقدام منجر به برطرف شدن نیازهای صنعت شود.»

وی افزود: «دانشگاه و صنعت با هم‌افزایی باید بتوانند مسائل صنعت را به مسائل پژوهشی کوچک‌تر تبدیل کنند که در این مسیر دانشگاه‌ها باید کمک کنند؛ زیرا ساختارهای بخش تحقیق و توسعه‌های وزارتخانه‌ها و وزارت نفت هم از جهت تعداد افراد محقق و هم از جهت توان علمی آنها، به اندازه ظرفیت بزرگ دانشگاه‌ها نیست و باید بتوانیم با توان دانشگاه‌ها مسائل و نیازهای صنعت را به مسائلی از جنس پژوهش و مسائلی از جنس ساخت تبدیل کنیم.»

مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت بر اهمیت سامانه نظام ایده‌ها و نیازها(نان) تاکید کرد و گفت: «سامانه نظام نیازها و ایده‌ها «نان» را وزارت علوم راه‌اندازی کرد و ما هم به عنوان اولین دستگاه به این سامانه پیوستیم و از این ظرفیت استفاده کردیم و زیرسامانه‌ای هم برای وزارت نفت در سامانه نان تعریف شده است. اکنون همه طرح‌های پژوهشی وزارت نفت از طریق این سامانه و در همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی انجام می‌شود.»

حضور بیش‌از ۳۰ هزار نخبه در راهیان پیشرفت دریایی

«سردار علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ۱ مرداد ۱۴۰۳ در آیین تجلیل از دست‌اندرکاران و برگزیدگان راهیان نور و راهیان پیشرفت، اظهار کرد: «یادمان‌های پیشرفت دریایی مورد استقبال خوبی قرار گرفته است و در همین راستا سال گذشته میزبان ۵۰ هزار و ۹۲۳ نفر از جوانان شرکت‌کننده در اردوهای راهیان پیشرفت و راهیان نور بودیم که از این تعداد حدود ۳۰ هزار و ۹۳۰ نفر، دانشجویان و دانش‌آموزان بودند.»

وی با بیان این‌که آشنایی جوانان ما با دریا و جزایر بسیار پر اهمیت است، گفت: «خلیج‌فارس متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و بیشترین جزایر راهبردی را در آن داریم اما بسیاری از جوانان ما این مسائل را نمی‌دانند و نسبت به اهمیت این موارد آگاه نیستند، بنابراین برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های دریایی کشورمان، باید از فرصت‌های نخبگانی خود در قالب اردوهای روایت پیشرفت استفاده کنیم.»

با توجه به مطالب فوق، راهیان پیشرفت در راستای تقویت آگاهی از توانمندی‌های داخلی و ظرفیت‌های ملی، نقش بسزایی داشته و مسیر تعامل صنعت با دانشگاه را تسهیل می‌کند. بنابراین حمایت از این طرح برای مشارکت حداکثری نخبگان و شرکت‌های بزرگ صنعتی کشور، از جمله وظایف دولت است تا در سال حمایت از تولید، بتوانیم نیازهای مجموعه‌های اقتصادی را با راهکارهای علمی جامعه‌ی نخبگانی حل کنیم و با وحدت صنعت و دانشگاه، شاهد بهره‌وری حداکثری بنگاه‌های تولیدی باشیم.

انتهای پیام

نظر شما