شناسهٔ خبر: 67863367 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

تصویب اعزام نیروی نظامی از ترکیه به این کشور

اقتصادنیوز: لایحه ارائه شده از سوی دولت ترکیه برای اعزام نیروی نظامی به سومالی تصویب شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا،  ترکیه، قرار است که نیروهای ترکیه به مدت ۲ سال برای حمایت از آنچه فعالیت برای تأمین امنیت، مبارزه با تروریسم و تهدیدات دیگر اعلام شده، در سومالی فعالیت کنند. آناتولی اعلام کرد که تصویب این طرح درچارچوب توافق همکاری نظامی و دفاعی میان ترکیه و سومالی صورت گرفته است.

در طرح ریاست جمهوری ترکیه آمده است که آموزش، کمک و خدمات استشاری برای تأمین امنیت و ثبات در سومالی و در چارچوب قراردادهای دوجانبه و نیز بازسازی نیروهای دفاعی و امنیتی این کشور و نیز اطمینان از افزایش توان این نیروها برای مبارزه با تروریسم ادامه دارد.

در این طرح همچنین قید شده که ترکیه با همکاری جامعه جهانی به حمایت خود از سومالی که بیش از ۱۰ سال است، ادامه دارد، به کمک‌های خود ادامه می‌دهد.

نیروهای دریایی ترکیه از فوریه ۲۰۰۹ (بهمن ۱۳۸۸) در قالب مأموریت مشترک بین المللی برای مقابله با دزدان دریایی در سومالی و مناطق مجاور آن شرکت دارد.

هشت روز پیش بود که منابع خبری گزارش دادند که ترکیه پس از توافق با سومالی در زمینه اکتشاف نفت و گاز، نیروی دریایی خود را به این کشور آفریقایی اعزام می کند.

پیشتر اعلام شد که در پی توافق دو کشور سومالی و ترکیه بر سر استقرار یک کشتی اکتشافی ترکیه در سواحل سومالی برای یافتن نفت و گاز، ترکیه قرار است واحد پشتیبانی نیروی دریایی خود را به آب‌های سومالی اعزام کند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه روز جمعه گذشته این طرح را در این زمینه به پارلمان ترکیه ارائه کرد. اردوغان در این طرح خواستار مجوز برای استقرار ارتش ترکیه در سومالی شده بود.

پیش از این نیز وزارت انرژی ترکیه اعلام کرد که آنکارا اواخر سال جاری یک کشتی اکتشافی در سواحل سومالی برای جستجوی نفت و گاز مستقر می کند. این اقدام به عنوان بخشی از قرارداد همکاری نفتی میان دو کشور صورت می گیرد.

اوایل سال جاری میلادی نیز در جریان سفر وزیر دفاع سومالی به آنکارا، توافقنامه همکاری دفاعی و اقتصادی میان ترکیه و سومالی امضا شد.

ترکیه در سال های اخیر به متحد نزدیک دولت سومالی تبدیل شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما