شناسهٔ خبر: 67859621 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نخبگان فیزیک و آشنایی با صنایع‌دستی اصفهان

سارا منتظری

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی شهرستان اصفهان گفت: نمایشگاه هنری صنایع‌دستی ایران که در حاشیۀ المپیاد جهانی فیزیک در اصفهان برگزار شده است، کارگاه‌هایی تجربه‌محور برای شرکت‌کنندگان و نخبگان فیزیک است تا بتوانند خلق صنایع‌دستی را تجربه کرده و آن را برای دیگران بازگو کنند.

صاحب‌خبر -

مجدالدین تاج در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از بهترین رویدادهایی که در حال حاضر در ایران و البته در اصفهان اتفاق افتاده، نمایشگاه هنری صنایع‌دستی است که هم‌زمان با پنجاه و چهارمین دوره المپیاد فیزیک در اصفهان و به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی و اتحادیه صنایع دستی اصفهان برگزار شده است. از ۴۵ کشور دنیا مهمانانی برای شرکت در این المپیاد حضور داشته اند و استان اصفهان نیز به دنبال این بود که بالاترین بهره‌برداری را از این رویدادِ مهم داشته باشد، ازاین‌رو یکی از برنامه‌های درنظرگرفته شده برای شرکت‌کنندگان، نمایشگاه صنایع‌دستی است.

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی شهرستان اصفهان ادامه داد: دانش آموزان صبح تا ظهر امتحان داده و در زمانِ آزادِ خود در بعدازظهرها نیز از این نمایشگاه بازدید می کنند. این نمایشگاه از این‌ جهت برای شرکت‌کنندگان جذاب و متفاوت است که صرفاً یک نمایشگاه صنایع‌دستی نیست؛ بلکه کارگاه‌هایی تجربه محور را نیز تعریف کرده‌ایم که هر کدام از شرکت‌کنندگان می‌توانستند چند ساعت تولید صنایع‌دستی را در این کارگاه‌ها تجربه کنند.

او با بیان اینکه هنر و فرهنگ اصفهان برای این نخبگان بسیار جذاب است، ادامه داد: از ۳ ماه پیش جلسات مستمری میان اتحادیه صنایع‌دستی و معاونت فرهنگی دانشگاه صنعتی اصفهان داشتیم که بتوانیم یک رویداد خوب را تعریف کنیم که بهره‌وری لازم را برای اصفهان داشته باشد. متأسفانه در حال حاضر، ایران‌هراسیِ زیادی در دنیا وجود دارد و این مسئله سبب کاهش گردشگر در اصفهان شده است؛ قطعاً هرکدام از شرکت‌کنندگانی که به‌صورت مهمان در این نمایشگاه حضور دارند در کنار مسابقاتی که شرکت می کنند، می‌توانند یک سفیر فرهنگی خوب برای ایران و اصفهان باشند و ما نیز می‌توانیم یک معرفی خوب از صنایع‌دستی و هنر خود داشته باشیم.

تاج اضافه کرد: لازم به ذکر است که این‌نوع از نمایشگاه برای اولین بار تجربه‌شده اما ما می‌توانیم آن را برای گردشگران ورودی کشور نیز اجرا کنیم که گردشگر، تولید صنایع‌دستی را تجربه کند و اگر مسئولان دولتی تمایل داشته باشند اتحادیه صنایع‌دستی می‌تواند این اقدام را انجام دهد و در همین‌جا اعلام می‌کنم که ما آماده هستیم با همه تورگردان‌ها و افرادی که در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند، همکاری کرده و یک بسته جدید را برای گردشگران در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی تعریف کنیم که اتفاق بسیار خوبی است. بسیاری از این افراد در صفحات مجازی نظیر توییتر و اینستاگرام صفحاتی با دنبال کنندگان زیادی دارند که همه این اتفاقات را بازگو کرده و می‌تواند رویداد بسیار مهمی برای معرفی فرهنگ اصفهان باشد.

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی شهرستان اصفهان در خصوص بازتاب بازدید نخبگان از این نمایشگاه بیان کرد: قطعاً هنگامی‌که فردی خلق یک صنایع‌دستی را تجربه می‌کند بسیار برای او جذابیت دارد و می‌تواند ارتباط خوبی را با آن اثر برقرار کند. شرکت‌کنندگان در این رویداد نیز آثار مورد علاقه خود از صنایع‌دستی را خلق کرده و با خود خواهند برد که همه این‌ها یک برندینگ و تبلیغ خوب از صنایع‌دستی اصفهان است و می‌تواند روایتی در کنار آن‌ها داشته باشد که نخبگان فیزیک آن که تجربه کرده و می‌توانند در شهر و کشور خود و به دوستان خود معرفی کنند.

او افزود: هدف ما از برپایی این نمایشگاه در ابتدا معرفی خوب در حوزه هنر و صنایع‌دستی بوده و یکی از آیتم‌های بازاریابی و برندینگ، تبلیغات است. متأسفانه با اینکه حدود ۲۰۰ رسته صنایع‌دستی کل دنیا متعلق به اصفهان بوده و اصفهان شهر جهانی و خلاق صنایع‌دستی است، اما به دلیل کمبود تبلیغات، مردم کشورهای دیگر صنایع‌دستیِ ما را نمی‌شناسند و آن‌قدر که صنایع‌دستی هند و چین شناخته‌شده است، صنایع‌دستی ما شناخته‌شده نیست. از این‌رو اولین هدف ما این بود که بتوانیم معرفی خوبی از صنایع‌دستی اصفهان داشته باشیم و دومین هدف اینکه هر کدام از شرکت‌کنندگانی که در این نمایشگاه حضور داشتند سفیران صلحی برای ایران و اصفهان باشند؛ به دلیل اینکه اصفهان فرهنگ بسیار غنی دارد و قطعاً ما باید همه تلاش خود را برای معرفی بهینه و خوب از اصفهان و صنایع‌دستی آن داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه هنری صنایع‌دستی اصفهان، هم‌زمان با پنجاه و چهارمین دوره المپیاد فیزیک و به همت اتحادیه صنایع دستی شهرستان اصفهان و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی، در سالن شهید آوینی این دانشگاه برپا شده و تا امروز (۶ مردادماه) میزبان علاقه‌مندان است.

انتهای پیام

نظر شما