شناسهٔ خبر: 67859419 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حجت الاسلام باقرزاده در گفت‌وگو با رسا:

تنفیذ؛ تحکیم جمهوریت، تضمین اسلامیت و جزئی از مردم سالاری دینی است

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به مبانی قانونی و شرعی تنفیذ در جمهوری اسلامی، «تنفیذ» را تحکیم دهنده جمهوریت و تضمین کننده اسلامیت عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام محمدرضا باقرزاده عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به این که یکی از بخش های فرایند انتخابات ریاست جمهوری در کشور، نهایی شدن این انتخابات و آغاز شروع به کار رئیس جمهور با تنفیذ رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: هربار که مسئله تنفیذ در کشور مطرح می‌شود، ممکن است سوالاتی را ایجاد کند که اساساً مبنای تنفیذ حکم ریاست جمهوری چیست و وقتی مردم رای به رئیس جمهور داده و او را انتخاب کردند، دیگر چه نیازی به تنفیذ از سوی رهبر انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به مبنای حقوقی تنفیذ رئیس جمهور به دست رهبر انقلاب در نظام اسلامی افزود: تنفیذ، مسئله ای است که در قانون اساسی ایران اسلامی، گنجانیده شده و تنفیذ به معنای، رسمیت شناختن و نفوذ بخشیدن به فرایند انتخابات است.

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز کرد: رهبر انقلاب اسلامی، عنصر مشروعیت بخش به انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان نماینده امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در نظام اسلامی است و کسی که در جایگاه ریاست جمهوری است باید رضایت ایشان را مد نظر داشته باشد.

تنفیذ، جزئی از مردم سالاری دینی و اجزای آن به شمار می آید

وی تنفیذ را مرحله ای بعد از انتخاب و اعلام نظر مردم در انتخاب رئیس جمهور عنوان و ابراز کرد: در واقع تنفیذ، جزئی از مردم سالاری دینی و اجزای آن به شمار می آید و اسلامی بودن، قید دموکراسی در نظام اسلامی است و برای این که مردم سالاری دینی، کامل اجرا شود، باید نظر دین از راه تنفیذ دانسته شده و اجازه تصرف از سوی دین داده شود.

حجت الاسلام باقرزاده افزود: در احکامی که در تنفیذ روسای جمهور انقلاب اسلامی صادر شده، تنفیذ، به نوعی بیان کننده مطالبات رهبر انقلاب از رئیس جمهور منتخب بر اساس ضرورت هایی است که در جامعه اسلامی وجود دارد و در واقع با تنفیذ، ریل گذاری های لازم در جامعه گذاشته می شود.

تنفیذ ریاست جمهوری در نظام اسلامی در چارچوب مصالح عمومی و منافع کشور است؛ نه مصالح شخصی

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر این که تنفیذ ریاست جمهوری در نظام اسلامی در چارچوب مصالح شخصی نبوده و در چارچوب مصالح عمومی و منافع کشور است، خاطرنشان کرد: به همین خاطر است که می بینیم، امام خمینی (ره) به دلیل مصالح عمومی عصر حاضر، ریاست جمهوری بنی صدر را تنفیذ کردند؛ درحالی که بعدها خود امام راحل فرمودند که رأی من بنی صدر نبود؛ اما به دلیل مصالح عمومی تنفیذ کردند.

وی در ادامه به جایگاه تنفیذ از نگاه شرعی پرداخت و بیان داشت: تنفیذ به لحاظ شرعی به معنای اعمال حق ولایت فقیه در اجرای احکام الهی در نظام اسلامی است و منتخب مردم، قبل از تنفیذ، از لحاظ شرعی حق اجرای چیزی را ندارد و این حق، از شئون ولی فقیه می باشد.

کسی نمی تواند منکر جایگاه تنفیذ شود

حجت الاسلام باقرزاده با اشاره به این که در نظام مردم سالاری دینی شاهد بهم پیوستگی و انسجام بین اجزای جمهوریت و اجزای اسلامیت هستیم،  تاکید کرد: تنفیذ در نظام اسلامی از لحاظ حقوقی و شرعی، جایگاه غیرقابل خدشه ای دارد و کسی نمی تواند به دلیل انتخاب مردم، منکر جایگاه تنفیذ شود.

وی در ادامه تحکیم جمهوریت را یکی دیگر از کارکردهای تنفیذ در نظام اسلامی عنوان و اظهار داشت: وقتی عالی‌ترین مقام رسمی کشور یک انتخاباتی را تنفیذ می‌کند به معنای این است که به جامعه و مردم این اطمینان داده می‌شود که تمام مکانیزم‌های نظام اسلامی به درستی اجرا شده و مورد تأیید است و هیچ شک و شبهه ای در انتخابات وجود ندارد.

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: تحکیم جمهوریت و تضمین اسلامیت و این که ما تصور کنیم که فقط مربوط به اسلامیت نظام می شود درست نیست؛ بلکه هم قانونیت انتخابات و هم مردمی بودن نظام جمهوری اسلامی در سایه ولایت فقیه قابل استمرار است.

حجت الاسلام باقرزاده خاطرنشان کرد: اگر جمهوری اسلامی در این ۴۵ سال، بیشترین نصاب جمهوریت را دارد به خاطر این است که در این نظام، رهبری انقلاب، مسائل را رصد کرده و مانع از فتنه گری فتنه گران شده؛ چراکه تنفیذ یکی از مکانیزم های مقابله با فتنه گری فتنه گران علیه جمهوریت و سلامت انتخابات است.

نظر شما