شناسهٔ خبر: 67858328 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رایزنی وزیران خارجه آمریکا و چین درباره تحولات منطقه و جهان

وزیران خارجه چین و آمریکا در حاشیه اجلاس آسه‎آن در لائوس با یکدیگر دیدار و درباره موضوعات مختلف از جمله منطقه غرب آسیا و فلسطین رایزنی کردند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – وانگ یی، وزیر خارجه چین و آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی وی، در لائوس با یکدیگر دیدار کردند.

این دیدار در حاشیه اجلاس آسه‌آن صورت گرفت و ۲ طرف درباره موضوعات مختلف رایزنی کردند.

رویترز به نقل از یک مقام وزارت خارجه چین گزارش داد که وانگ یی و بلینکن در این دیدار درباره توافق اخیر گروه‌های فلسطینی در پکن به گفت‌وگو پرداختند.

دو طرف همچنین توافق کردند که چین و آمریکا درباره خاورمیانه با یکدیگر همکاری کنند.

حضور در لائوس اولین مرحله از سفر یک هفته‌ای بلینکن به آسیاست که شامل توقف‌هایی در ویتنام، ژاپن، فیلیپین، سنگاپور و مغولستان است.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، پیشتر گفت که این دیدار به درخواست بلینکن صورت گرفته است.

وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای گزارش داد: بلینکن همتای چینی خود را در مورد تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس در غزه مطلع و بر اهمیت دستیابی به توافق بدون تاخیر تاکید کرد.

این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که تنش بین آمریکا و چین در ماه‌های اخیر ادامه یافته است؛ هنگامی که سران ناتو در اوایل ماه جولای (تیر ماه) با یکدیگر ملاقات کردند، طی بیانیه مشترکی پکن را «توانمندساز قاطع» روسیه علیه اوکراین عنوان کرده و این کشور را به «حمایت گسترده از پایگاه صنعتی-دفاعی روسیه» متهم کردند.

وانگ یی پیش از این نیز با وزیران خارجه کره جنوبی و ژاپن و روسیه دیدار کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین، وانگ یی در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت: در مواجهه با وضعیت آشفته بین‌المللی و مداخله و مقاومت خارجی، چین مایل است برای حمایت قاطع از یکدیگر و حفظ منافع اصلی، با روسیه همکاری کند.

لاوروف از روسیه و چین به دلیل حمایت مشترک از یک نظم بین‌المللی عادلانه و تزریق انرژی مثبت به ساخت جهان چند قطبی تمجید کرد.

انتهای پیام/

نظر شما