شناسهٔ خبر: 67857947 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

ثبت هوای آلوده در ۷ شهر کشور /شاخص کیفی ۲۱ شهر سالم و پاک است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، از این‌رو امروز هوای هفت شهر ناسالم و آلوده ثبت شده و ۲۱ شهر در وضعیت سالم و پاک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوا در کلانشهر تهران با شاخص ۲۱۱ در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) قرار دارد، در حالی که روز گذشته شهر بجنورد در چنین موقعیت قرار داشت.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه شهرهای زاهدان با شاخص ۱۹۰، کرج با شاخص ۱۸۳ و زنجان با شاخص ۱۶۱، در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار دارد، به طوری که روز گذشته کلانشهرهای مشهد و اصفهان بر مدار ناسالم (قرمز) بودند.

شایان ذکر است که سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های کلانشهرهای اصفهان با شاخص ۱۳۷، بجنورد با شاخص ۱۰۷ و سمنان با شاخص ۱۱۰، بر مدار ناسالم (نارنجی) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای اهواز و یزد در شرایط ناسالم (نارنجی) ثبت شدند.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۷۱، ارومیه با شاخص ۶۰، بوشهر با شاخص ۶۲، شهرکرد با شاخص ۷۳، بیرجند با شاخص ۷۲، مشهد با شاخص ۷۱، اهواز با شاخص ۱۰۰، قم با شاخص ۸۹، سنندج با شاخص ۶۳، کرمان با شاخص ۶۳، کرمانشاه با شاخص ۷۸، یاسوج با شاخص ۵۸، اراک با شاخص ۹۵، بندرعباس با شاخص ۷۱، همدان با شاخص ۸۳ و یزد با شاخص ۵۸، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که سنجش کیفیت هوا روز گذشته پنجم مرداد در کلانشهرهای کرج، بوشهر، تهران، شهرکرد، زنجان، سمنان، زاهدان، قم، سنندج، کرمان، کرمانشاه، یاسوج، اراک و همدان، وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده بودند.

به این ترتیب، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌ها شهرهای اردبیل با شاخص ۲۳، ایلام با شاخص ۴۱، شیراز با شاخص ۳۹، قزوین با شاخص ۴۸ و رشت با شاخص ۴۷، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای تبریز، ارومیه، بیرجند، شیراز، قزوین، رشت و بندرعباس، در وضعیت پاک (سبز) قرار داشتند.

لازم است بدانیم که امروز ایستگاه سنجش کیفیت هوا در کلانشهرهای گرگان، خرم‌آباد و ساری، ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته شهرهای اردبیل، ایلام، گرگان، خرم‌آباد و ساری بدون داده ثبت بودند.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) ثبت نشدند، اما یک شهر بسیار ناسالم (بنفش)، سه شهر ناسالم (قرمز)، سه شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۶ شهر سالم (زرد)، پنج شهر پاک (سبز)، سه شهر بدون داده ثبت شدند، به‌طوری که روز گذشته یک شهر بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، دو شهر ناسالم (قرمز)، دو شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۴ شهر سالم (زرد)، هفت شهر پاک (سبز)، پنج شهر بدون داده ثبت بودند.

نظر شما