شناسهٔ خبر: 67856853 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو هیات علمی دانشگاه جندی شاپور اهواز:

نسخه واحد، گره‌گشای مدیریت پسماند شهرهای کشور نیست 

شیراز-ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، سیاست‌های مناسب مدیریت پسماند را از عوامل پیشرفت در این عرصه دانست و گفت: البته نمی‌توان برای تمام کشور یک طرح مشترک داد بلکه بهتر است هر منطقه متناسب با جغرافیای خاص خود روش ‌های مدیریتی داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،جعفرزاده حقیقی شنبه در ششمین نشست از سلسله نشست‌های شیراز پایتخت محیط زیستی آسیا با موضوع «مدیریت بهینه پسماند» گفت: در معرفی شهرها هنگامی که از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند، معمولا به پسماند توجه نمی‌شود، حال آن‌که مدیریت پسماند در تمام فراز و فرودهای شهر از جنبه‌های مختلف نقش بسیار مهمی دارد.

جعفرزاده توجه به مدیریت پسماند را مسأله‌ای دانست که از دهه ۶۰ آغاز شد و مدیران وقت با انجام مطالعات تخصصی و ایجاد حساسیت بر روی مسأله مدیریت اصولی تر پسماند واکنش نشان دادند تا از دپوی زباله در مناطق مختلف جلوگیری شود.

وی همچنین ادامه داد: مدیریت پسماند هنگامی در شیراز به طور جدی آغاز شد که از سوی مدیران ارشد شهرداری شیراز به عنوان یک مسأله مهم پذیرفته شد و اکنون پس از سال ها تلاش شیراز در زمینه مدیریت پسماند به یک قطب تخصصی تبدیل شده است که پتانسیل ارائه مشاوره به سایر شهر ها را دارد.

جعفرزاده با تأکید بر این نکته که اولین قدم در مدیریت پسماند عدم تولید آن است، گفت: در نخستین قدم نباید پسماند را تولید کرد چرا که بازیافت محصولات ضمن این که سبب تحمیل هزینه به مجموعه مدیریت پسماند می‌شود، ارزش افزوده ابتدایی را نیز به ما برنمی‌گرداند.

این استاد دانشگاه جندی‌شاپور اهواز ضمن تأکید بر بهره‌گیری شیراز از متخصصان بومی، افزود: کارشناسانی که به توپوگرافی منطقه آشنا هستند، مطالعات مؤثرتری دارند و سریع‌تر نیز به نتیجه می‌رسند.

وی همچنین توجه به طرح های جامع و تفصیلی مدیریت پسماند را که توسط متخصصان تهیه می‌شود، عامل موفقیت مدیریت پسماند در شهر دانست و گفت: در این زمینه باید از تجربیات موفق دیگر کشورها بهره برد و درعین حال به ویژگی‌های اقلیمی هر منطقه نیز توجه ویژه کرد.

جعفرزاده در زمینه کاهش مصرف و در نتیجه کاهش تولید و مدیریت پسماند گفت: باید به تولید نکردن زباله توجه کنیم اما این به معنای قرار دادن مسوولیت بر دوش شهروندان نیست، اگر ما از مصرف کننده می‌خواهیم کیسه پلاستیکی استفاده نکند باید جایگزینی برای آن در اختیارش قرار دهیم و همچنین برای تولید کنندگان نیز باید سیاست‌های تشویقی قرار دهیم تا برای کاهش تولید منفعتی به دست آورد.

وی سیاست‌های مناسب مدیریت پسماند را از عوامل پیشرفت در این خصوص دانست و گفت: در این زمینه نمی‌توان برای تمام کشور یک طرح مشترک داد بلکه بهتر است هر منطقه متناسب با جغرافیای خاص خودش روش ‌های مدیریتی داشته باشد.

در ادامه این جلسه کارشناسان سازمان مدیریت پسماند ضمن گزارش از جریان مدیریت پسماند و حوزه های مختلف نظیر جمع آوری، حمل و نقل، تفکیک در مبدأ، پردازش، خطوط تفکیک صنعتی، استحصال انرژی، تهیه کود کمپوست و مواردی از این قبیل؛ به بررسی و تشریح موضوع و همچنین ارائه عملکرد سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز به عنوان یکی از نمونه‌های موفق در تفکیک و بازیافت پسماند در کشور پرداختند.

نظر شما