شناسهٔ خبر: 67856852 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روند افزایشی دما در چهارمحال و بختیاری تداوم دارد

شهرکرد- ایرنا- معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: روند افزایشی دما در استان همچنان ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود روز یکشنبه گرم‌ترین روز سال از ابتدا تاکنون باشد.

صاحب‌خبر -

معصومه نوروزی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: استقرار هوای گرم در استان تا پایان هفته تداوم دارد هرچند در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه از شدت آن تا حد کمی کاسته می‌شود.

وی ادامه داد: برای پنج روز آینده آسمان استان صاف تا کمی ابری گاهی همراه با وزش باد است و از روز یکشنبه تا اواخر هفته در بعدازظهرها افزایش ابر پیش‌بینی می‌شود.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: همچنین طی این مدت در برخی نقاط غبار رقیق همراه با کاهش کیفیت هوا و افزایش سرعت وزش باد و احتمال خیزش گرد و خاک دور از انتظار نیست.

نوروزی با اشاره به افزایش دمای هوای استان در تابستان امسال اظهار داشت: میانگین دمای استان از ابتدای فصل تابستان تا سه مرداد حدود ۱.۳ درجه سانتی‌گراد افزایش را نسبت به میانگین بلندمدت نشان می‌دهد و از ابتدای تیر ماه تاکنون میانگین دمای کمینه (ساعات اولیه صبح) استان نسبت به بلندمدت ۱.۱ درجه سانتی‌گراد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه افزایش دما در نتیجه افزایش گازهای گلخانه‌ای و در نتیجه تغییر اقلیم رخ داده است، افزود: افزایش دمای کمینه بدین معناست که صبح‌ها در سالجاری نسبت به سال‌های گذشته گرم‌تر شده است و این عامل ماندگاری هوای گرم‌ را موجب می‌شود.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری، گرم‌ترین ایستگاه استان در شبانه‌روز گذشته را آلونی و بازفت با بیشینه دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد اعلام کرد و گفت: شهرکرد و بلداجی نیز با کمینه دمای ۱۲ درجه سانتی‌گراد خنک‌ترین ایستگاه‌های استان گزارش شدند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رودخانه مهم و پرآب کشور، کارون و زاینده‌رود است و بخشی از رودخانه دز نیز از این استان سرچشمه می‌گیرد. وجود کوه‌های مرتفع و برفگیر همچون زردکوه، سبزکوه، هفت‌چشمه، کوه کلار، هزار دره، سفیدکوه، جهانبین و کوه ریگ از عوامل مهم در تعدیل آب و هوا و همچنین به وجود آمدن چشم‌اندازهای زیبای طبیعی و جاذبه‌های مهم گردشگری در این استان است.

نظر شما