شناسهٔ خبر: 67856815 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

دو بایسته مهم و اساسی برای تحقق تمدن نوین اسلامی

حوزه/ مدیر جامعه الزهرا (س) گفت: تولید اندیشه نوین اسلامی یا همان تولید علوم انسانی اسلامی و همچنین بازسازی شبکه روابط فردی اجتماعی بر اساس مدل الهی که به سبک زندگی اسلامی تعبیر می‌شود، دو بایسته مهم و اساسی برای تحقق تمدن نوین اسلامی محسوب می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سیده زهره برقعی در مراسم افتتاحیه راه روشن ۳ که با حضور داوطلبان پذیرش طلاب خوابگاهی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، با اشاره به «رسالت بانوان و والدین در تحقق تمدن نوین اسلامی با محوریت سبک زندگی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها» عنوان کرد: تحقق تمدن اسلامی که چشم انداز بیانیه گام دوم انقلاب است، برای جمهوری اسلامی و سرافرازی میهن اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی اظهار کرد: تولید اندیشه نوین اسلامی یا همان تولید علوم انسانی اسلامی و همچنین بازسازی شبکه روابط فردی اجتماعی بر اساس مدل الهی که به سبک زندگی اسلامی تعبیر می‌شود، دو بایسته مهم و اساسی برای تحقق تمدن نوین اسلامی محسوب می‌شوند.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: اگر بخواهیم در تحقق تمدن نوین اسلامی، نقشی اساسی داشته باشیم، باید به این دو بایسته توجه داشته باشیم و سعی کنیم آن‌ها را در زندگی پیگیری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تلاش برای «تقویت علوم اسلامی و تولید آن» و نیز اهتمام برای «سبک زندگی اسلامی» یکی از محورهای اساسی شکل دهی به تمدن نوین اسلامی است، گفت: طلاب با انگیزه‌بخشی و با انتخاب آگاهانه در تحقق تمدن نوین اسلامی تأثیرگذار خواهند بود.

برقعی خطاب به طلاب بیان کرد: دختران من! آگاهانه در این امر ورود کنید و بدانید که جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها این دغدغه مهم را دارد و دوست دارد که علاقه‌مندان این مسیر و هدف را با افتخار میزبانی کند.

تبیین مؤلفه‌های مهم در سبک زندگی حضرت زهرا (س)

وی تأسی به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در سبک زندگی اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفت: همه می‌دانیم که از میان ائمه معصومین علیهم‌السلام، زندگی پربرکت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها قابلیت الگوگیری برای سبک زندگی را دارد؛ چنانچه امام زمان (عج) در روایتی، حضرت زهرا (س) را الگویی خوب و مناسب برای خویش معرفی می‌فرمایند.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه قطعا زندگی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها قابلیت الگوگیری برای همه ما را دارد، تأکید کرد: ما نباید نگاه تک بعدی نسبت به زندگی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها داشته باشیم، نگاه جامع و تجمیعی به مؤلفه‌ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: عبودیت و معنویت، حاکمیت الله در زندگی، عقلانیت و توجه به علم، قابلیت تجمیع به نقش‌های مادرانه، همسرانه و دخترانه و رسالت اجتماعی، ولایتمداری، ساده زیستی، انفاق، صبوری و تحمل مشکلات از جمله مؤلفه‌های مهم در سبک زندگی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها هستند.

برقعی با اشاره به مؤلفه نقش مادرانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و تربیت و رفتار عاطفی، معنوی، پرنشاط، عالمانه و عادلانه با فرزندان، عنوان کرد: یکی از زیرمؤلفه‌ها، احترام حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها نسبت به فرزندان خود بود و نوع برخورد حضرت با فرزندان بسیار قابل توجه است که این نوع احترام را در حدیث شریف کساء می‌بینیم.

حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها رسیدگی به امور خانواده را وسیله قرب الهی می‌داند

برقعی با اشاره به توجه حضرت زهرا علیها السلام به تعلم و تزکیه در کنار تربیت اخلاقی و اجتماعی، تصریح کرد: روش تربیتی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به گونه ای بوده که حضرت امام حسن و امام حسین علیهما السلام می‌دانند با چه روش و برخوردی، اشتباه پیرمرد در وضو گرفتن را به وی گوشزد کنند.

وی اضافه کرد: ایجاد شادی و نشاط در خانواده و توجه به بازی با اطفال از دیگر توجهات حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در خانواده است؛ حضرت در برهه‌های سخت اجتماعی و در جنگ‌ها، اما برای فرزندان خود وقت می‌گذارند و با ایشان بازی می‌کنند.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها همچنین اولویت دادن در رسیدگی به فرزندان را از دیگر مؤلفه‌های نقش مادرانه حضرت زهرا (س) دانست و تأکید کرد: فرزندان باید در اولویت مسائل خانواده باشند و باید برای فرزندان خود وقت بگذارند. حضرت زهرا (س) رسیدگی به امور خانواده را وسیله قرب الهی می‌داند و از این راه می‌خواهد به خداوند متعال تقرب جوید.

حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها الگوی عملی برای فرزندان خویش بودند

برقعی با اشاره به تشویق فرزندان به عبادت و معنویت، عنوان کرد: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها با عبادت خویش، الگوی عملی فرزندان خود هستند، ما هم باید در عمل الگوی فرزندان خود باشیم. فرزندان ما آنچنان هستند که ما عمل می‌کنیم نه آنچنان که ما می‌خواهیم و در گفتار بیان می‌کنیم.

وی با بیان اینکه رعایت عدالت در بین فرزندان از دیگر زیرمؤلفه‌های نقش مادرانه حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها است، گفت: حضرت حتی بین خود و خدمتگزار منزل، رعایت عدالت را دارند و به اسماء می‌فرمایند یک روز شما کارهای منزل را انجام بده یک روز من.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها خاطرنشان کرد: نقش مادرانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها با تجمیع و تربیت و رفتار عاطفی، پرنشاط، عالمانه و عادلانه با فرزندان برای همه ما قابل الگوگیری و آموزنده خواهد بود.

وی با بیان اینکه از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، نقش زن در خانواده و تربیت انسان مهم ترین نقش زن است، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، زنان را در کنار مردان به عنوان ارکان تمدن ساز معرفی می‌کنند و بر نقش‌آفرینی زنان در تربیت جوانان مؤمن انقلابی در گام دوم انقلاب و تمدن‌سازی تأکید دارند.

برقعی یادآور شد: حضرت امام خمینی در وصیت نامه وقتی افتخارات شیعیان و انقلاب اسلامی را بیان می‌کنند و می‌فرمایند: «ما مفتخریم که بانوان در صحنه‌های فرهنگی و هم دوش مردان و یا بهتر از آنان فعالیت دارند ...».

نقش کلیدی بانوان در سه محور «خودسازی»، «جامعه‌سازی» و «تمدن‌سازی»

مدیر جامعه الزهرا (س) افزود: بانوانی که قرار است نقش طلبگی را ایفا کنند، با تأسی به حضرت زهرا(س) می‌توانند دو نقش مستقیم و غیرمستقیم اجتماعی داشته باشند، از جمله تأثیر مستقیم در علم و اجتماع و دیگر تاثیر غیرمستقیم با تربیت نسل تمدن‌ساز و با توجه به بنیادهای صحیح خانواده و سبک زندگی اسلامی که از طریق الگوگیری از نقش مادرانه حضرت زهرا (س) و توجه به رشد معنوی و عقلی فرزندان در کنار رشد رشد فردی و اجتماعی محقق می‌شود.

وی با اشاره به سه محور «خودسازی»، «جامعه‌سازی» و «تمدن‌سازی» در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، نقش کلیدی بانوان را در هر سه محور پررنگ دانست و تصریح کرد: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها هم خود را ساخت و هم فرزندانی خودساخته را که محور احیای اسلام بودند، مادری کرد.

برقعی به برخی شاخصه‌های بانوان و طلاب تراز و تمدن ساز از جمله جمع بین کسب علم و معرفت و زندگی، جمع بین نقش‌های مختلف، احساس مسئولیت برای خودسازی، خانواده سازی، جامعه سازی و تمدن سازی، نشان و شادابی با حفظ اراده، جمع بین علم و عمل و دین محوری و ولایت مداری اشاره کرد و در پایان پیشنهاداتی برای الگوسازی و جریان سازی بر اساس سبک زندگی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها ارائه داد.

انتهای پیام

نظر شما