شناسهٔ خبر: 67856629 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی؛

تعطیلات فراوان در حوزه‌های علمیه آفت است

یکی از مراجع عظام تقلید در پیامی به دومین اعتکاف علمی طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه، تعطیلات فراوان در حوزه‌ها را آفتی دانست که اعتراض دلسوزان را در پی داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، متن پیام آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی که صبح امروز در دومین اعتکاف علمی طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه در حرم مطهر رضوی قرائت شده به شرح زیر است: «شایسته است در سرآغاز سخن از همه اساتید، طلاب و فضلای شرکت کننده و از مسئولین برگزاری دوره مدرسه علمی تابستانه که در کنار آستان مقدس حضرت رضا علیه السلام برگزار گردیده است خالصانه قدردانی و تشکر نمایم و امیدوارم به برکات انوار قدسیه این بارگاه رفیع، این جلسات علمی موجب ارتقا علمی و معنوی شرکت کنندگان محترم گردد.

نگاهی گذرا به تاریخ حوزه‌های علمیه از گذشته تا به حال گویای تفاوت‌های فراوان در جنبه‌های مختلف است. توسعه و گسترش مدارس علمیه و افزایش تعداد طلاب، دسترسی به منابع و مصادر و بهره مندی از فناوری‌های جدید و ارتباط با مراکز علمی داخلی و خارجی و طرح و بررسی موضوعات و نیازهای امروز جامعه و موارد دیگر، از بارزترین این تفاوت‌هاست که این حجم از امکانات و تسهیلات وظیفه کنونی حوزه‌های علمیه را سنگین‌تر خواهد کرد.

مردم کماکان روحانیت را مرجعی مطمئن در دین و دنیای خویش می‌دانند و از آنان انتظار دارند قرآن کریم را تفسیر نموده، احادیث را توضیح دهند و احکام شرعی را استنباط نمایند و از حوزه‌های علمیه نیز انتظار دارند طرح اداره جامعه را ارائه داده و اجرای آن را مطالبه کنند و از عقاید و باورها دفاع نموده و در راستای معرفی فضائل اخلاقی و کرامت انسانی، تلاش کنند و در یک کلام آنها را به سعادت دنیوی و اخروی‌شان راهنمایی کنند. روحانیت و حوزه‌های علمیه نیز متقابلاً و با چنین وظیفه سنگینی دیگر نباید هیچ فرصتی را از دست داده یا اهمال کنند.

تعطیلات فراوان در حوزه‌ها آفتی است که سال‌هاست اعتراض دلسوزان را در پی داشته است که با چنین وضعیتی آسیب جدی به بنیان علمی حوزه‌ها وارد خواهد شد. البته سالیانی است که به این موضوع اهمیت داده شده و موفقیت‌هایی نیز حاصل شده که در این راستا تشکیل مدارس تابستانی طرح بسیار مهم و سودمندی است. استفاده از اماکن زیارتی یا مناطق مناسب دیگر و تکمیل بخش‌های باقیمانده از کتب، فراگیری دروس جدید در کنار درس‌ها و متون رایج، بحث‌های علمی در موضوعات مختلف تحت نظر اساتید خبره و کارهای گوناگون علمی آموزشی و پژوهشی دیگر، موقعیت بسیار مبارکی را جهت بهره‌مندی طلاب و فضلای محترم از ایام تابستان جهت رشد علمی، معنوی و تربیتی فراهم می‌کند که باید آن را مغتنم شمرد.

امیدوارم با گسترش کمی و کیفی این مدارس و برگزاری چنین جلساتی، نهضت علمی و فکری جدیدی در حوزه‌های علمیه به راه افتاده و موجب بالندگی و ارتقای بنیان علمی طلاب معزز گردد.

در پایان ضمن قدردانی مجدد از برگزارکنندگان و مشارکین این طرح علمی، توفیقات روزافزون شما عزیزان را از درگاه خداوند متعال مسألت دارم. ان شاء الله در جوار حرم منور امام رئوف (علیه آلاف التحیه و الثناء) این خادم کوچک درگاه اهل بیت علیهم السلام را از دعای خیرتان محروم نفرمایید.»

لازم به ذکر است که دومین اعتکاف علمی طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه از امروز در حرم مطهر رضوی آغاز شده و تا ۱۸ مرداد ادامه دارد.

نظر شما